Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

Want vandaag en morgen bespreekt de Tweede Kamer de begroting HO voor het jaar 2020. Het kabinet mist met de begrotingsplannen voor 2020 de kans om de investering in de professionals voor morgen een eerste prioriteit te maken. Zo wordt er te weinig rekening gehouden met toekomstige krimp van de studentenaantallen in een aantal regio’s, wordt er te weinig geïnvesteerd in praktijkgericht onderzoek en wordt er wederom op termijn hard bezuinigd.

Krimp hbo
De OCW-begroting 2020 laat zien dat het hbo volgens de huidige studentenramingen van het ministerie de komende jaren met gemiddeld vijf duizend studenten per jaar krimpt. Volgens deze raming daalt het totaal aantal studenten van 455 duizend in studiejaar 2018-2019 naar 425 duizend studenten in studiejaar 2024-2025. Als deze prognose werkelijkheid wordt vormt dat op zichzelf al een enorm vraagstuk voor de hogescholen. Deze krimp van gemiddeld 1% per jaar zal zich immers niet gelijkmatig voordoen, maar verschillen tussen opleidingen en tussen hogescholen. Naar het zich laat aanzien plaatst dit vooral hogescholen in regio's met een demografische krimp van het aantal jongeren voor grote problemen, omdat de reguliere bekostiging immers voor een groot deel afhankelijk is van het aantal studenten. Weliswaar is met ingang van het jaar 2020 de gemiddelde vaste voet verhoogd naar aanleiding van het advies van de commissie-Van Rijn, omgekeerd betekent dit dat krimp bij de ene hogeschool dan impliciet betaald wordt uit een lagere bekostiging per student voor de overige hogescholen.

Toegankelijkheid hoger onderwijs onder druk
Maar naast deze zorg willen we u vooral ook waarschuwen voor de verderstrekkende gevolgen van deze geraamde daling van het aantal hbo-studenten. De huidige krapte op de arbeidsmarkt in een groot aantal sectoren laat zien dat er juist méér hoger opgeleiden nodig zijn. De arbeidsmarktprognoses tonen bovendien dat die krapte eerder toe dan af zal nemen. Dit is niet uitsluitend een randstedelijk vraagstuk. In alle regio's laten hogescholen zien dat zij een cruciale rol vervullen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat van bedrijven en essentieel voor de taakuitoefening van maatschappelijke organisaties, zoals scholen, zorginstellingen en andere publieke voorzieningen. Wij roepen u op de hogescholen in staat te stellen die maatschappelijke taak overal in Nederland succesvol te kunnen blijven vervullen.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”