Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs.

Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Daarnaast heeft Limmen in het gesprek het belang benadrukt om snel weer praktijkonderwijs en fysieke toetsing in het hbo mogelijk te maken. Dit om studievertraging te voorkomen.

Tot slot hebben Koning Willem-Alexander en Maurice Limmen het gehad over de verwachte toekomstige veranderingen die plaats zullen vinden in beroepen door het coronavirus. Simpel gezegd: de manier waarop mensen hun brood verdienen zal veranderen door het coronavirus. Limmen legde in het gesprek uit dat we in het hbo voortdurend onderzoek doen naar veranderingen in de beroepspraktijk. Daarop baseren we ons dagonderwijs en ons deeltijdonderwijs. Dat onderzoek zal harder nodig zijn dan ooit, ook in het kader van een leven lang ontwikkelen. Want bij een snel veranderende arbeidsmarkt is een goede aansluiting op het onderwijs des te belangrijker.

Fotografie:
ANP-Hollandse Hoogte (foto Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander),
Dirk Hol (foto Maurice Limmen)

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”