Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs.

Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Daarnaast heeft Limmen in het gesprek het belang benadrukt om snel weer praktijkonderwijs en fysieke toetsing in het hbo mogelijk te maken. Dit om studievertraging te voorkomen.

Tot slot hebben Koning Willem-Alexander en Maurice Limmen het gehad over de verwachte toekomstige veranderingen die plaats zullen vinden in beroepen door het coronavirus. Simpel gezegd: de manier waarop mensen hun brood verdienen zal veranderen door het coronavirus. Limmen legde in het gesprek uit dat we in het hbo voortdurend onderzoek doen naar veranderingen in de beroepspraktijk. Daarop baseren we ons dagonderwijs en ons deeltijdonderwijs. Dat onderzoek zal harder nodig zijn dan ooit, ook in het kader van een leven lang ontwikkelen. Want bij een snel veranderende arbeidsmarkt is een goede aansluiting op het onderwijs des te belangrijker.

Fotografie:
ANP-Hollandse Hoogte (foto Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander),
Dirk Hol (foto Maurice Limmen)

Landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor van start

Deze week start alweer de 30e editie van de landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor, onder auspiciën van de Vereniging Hogescholen en uitgevoerd door het het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). DESAN Research Solutions voert het veldwerk uit en stuurt vandaag de eerste mailing naar alumni van studiejaar 2018-2019.

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten: Leven lang ontwikkelen door persoonlijk leerrecht per jaar

Iedere werkende Nederlander vanaf 27 jaar moet het basisrecht van één week scholing per jaar krijgen. Dat is de kern van het plan ‘Een leven lang ontwikkelen voor iedereen’ van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU). Dit plan is vandaag overhandigd aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.