Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs.

Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Daarnaast heeft Limmen in het gesprek het belang benadrukt om snel weer praktijkonderwijs en fysieke toetsing in het hbo mogelijk te maken. Dit om studievertraging te voorkomen.

Tot slot hebben Koning Willem-Alexander en Maurice Limmen het gehad over de verwachte toekomstige veranderingen die plaats zullen vinden in beroepen door het coronavirus. Simpel gezegd: de manier waarop mensen hun brood verdienen zal veranderen door het coronavirus. Limmen legde in het gesprek uit dat we in het hbo voortdurend onderzoek doen naar veranderingen in de beroepspraktijk. Daarop baseren we ons dagonderwijs en ons deeltijdonderwijs. Dat onderzoek zal harder nodig zijn dan ooit, ook in het kader van een leven lang ontwikkelen. Want bij een snel veranderende arbeidsmarkt is een goede aansluiting op het onderwijs des te belangrijker.

Fotografie:
ANP-Hollandse Hoogte (foto Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander),
Dirk Hol (foto Maurice Limmen)

Hogescholen en afstandsonderwijs

Hogescholen zijn razendsnel overgeschakeld naar afstandsonderwijs. Dit artikel bevat een reeks voorbeelden, aangevuld met recente reflecties op afstandsonderwijs.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’