Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs.

Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Daarnaast heeft Limmen in het gesprek het belang benadrukt om snel weer praktijkonderwijs en fysieke toetsing in het hbo mogelijk te maken. Dit om studievertraging te voorkomen.

Tot slot hebben Koning Willem-Alexander en Maurice Limmen het gehad over de verwachte toekomstige veranderingen die plaats zullen vinden in beroepen door het coronavirus. Simpel gezegd: de manier waarop mensen hun brood verdienen zal veranderen door het coronavirus. Limmen legde in het gesprek uit dat we in het hbo voortdurend onderzoek doen naar veranderingen in de beroepspraktijk. Daarop baseren we ons dagonderwijs en ons deeltijdonderwijs. Dat onderzoek zal harder nodig zijn dan ooit, ook in het kader van een leven lang ontwikkelen. Want bij een snel veranderende arbeidsmarkt is een goede aansluiting op het onderwijs des te belangrijker.

Fotografie:
ANP-Hollandse Hoogte (foto Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander),
Dirk Hol (foto Maurice Limmen)

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.