Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs.

Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Daarnaast heeft Limmen in het gesprek het belang benadrukt om snel weer praktijkonderwijs en fysieke toetsing in het hbo mogelijk te maken. Dit om studievertraging te voorkomen.

Tot slot hebben Koning Willem-Alexander en Maurice Limmen het gehad over de verwachte toekomstige veranderingen die plaats zullen vinden in beroepen door het coronavirus. Simpel gezegd: de manier waarop mensen hun brood verdienen zal veranderen door het coronavirus. Limmen legde in het gesprek uit dat we in het hbo voortdurend onderzoek doen naar veranderingen in de beroepspraktijk. Daarop baseren we ons dagonderwijs en ons deeltijdonderwijs. Dat onderzoek zal harder nodig zijn dan ooit, ook in het kader van een leven lang ontwikkelen. Want bij een snel veranderende arbeidsmarkt is een goede aansluiting op het onderwijs des te belangrijker.

Fotografie:
ANP-Hollandse Hoogte (foto Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander),
Dirk Hol (foto Maurice Limmen)

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Hogescholen en afstandsonderwijs

Hogescholen zijn razendsnel overgeschakeld naar afstandsonderwijs. Dit artikel bevat een reeks voorbeelden.

Publicatie HBO-Monitor 2019

Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University heeft de uitkomsten van de HBO-Monitor 2019 gepubliceerd. Hierin staat de arbeidsmarktpositie van de hbo-afgestudeerden uit studiejaar 2017-2018, die eind 2019 (ongeveer anderhalf jaar na afstuderen) geënquêteerd zijn. Tussen het afnemen van de enquête en nu is Nederland, net als de rest van de wereld, zwaar getroffen door de coronapandemie. De precieze gevolgen hiervan voor de volksgezondheid en de economie zijn op dit moment lastig te voorspellen, maar enige vorm van recessie lijkt onvermijdelijk. Ook hbo-afgestudeerden krijgen hiermee te maken. De gepresenteerde cijfers in de HBO-Monitor 2019 zijn daarom het beste te lezen als een momentopname: de situatie voorafgaande aan deze crisis.