Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Aanvullend onderwijs
Inmiddels maakt 1 op de 5 studenten gebruik van aanvullend onderwijs. Het gaat dan om betaalde hulp bij het afronden van vakken of het maken van de scriptie. Limmen: “Aanvullend onderwijs geeft een risico op kansenongelijkheid in het hoger onderwijs. We volgen deze ontwikkeling kritisch en houden ook onze eigen studentbegeleiding tegen het licht.”

Lerarenopleidingen
Het beroep van leraar neemt verder in belang toe, concludeert ook de Inspectie. Limmen: “Meer studenten dan ooit kiezen voor een lerarenopleiding aan een hogeschool, maar daarmee is niet direct het lerarentekort opgelost.” Om meer leraren op te leiden is maatwerk nodig. Studenten bepalen samen met de lerarenopleiding en de school een gepersonaliseerde leerroute, nadat hun eerder verworven competenties in beeld zijn gebracht. Deze aanpak is vooral geschikt voor zij-instromers die een overstap naar het onderwijs willen maken. Met het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen willen hogescholen deze werkwijze verbreden naar alle lerarenopleidingen.

Medezeggenschap
De Inspectie concludeert dat de afstemming die hogescholen zoeken met de centrale medezeggenschap en opleidingscommissies op waardering kan rekenen van zowel bestuurders als de medezeggenschap. Studenten en medewerkers zeggen vroeg en intensief betrokken te zijn als door de coronabeperkingen van de regels moest worden afgeweken. De constructieve opstelling van de medezeggenschap heeft bijgedragen aan een goede verstandhouding.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.