Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Aanvullend onderwijs
Inmiddels maakt 1 op de 5 studenten gebruik van aanvullend onderwijs. Het gaat dan om betaalde hulp bij het afronden van vakken of het maken van de scriptie. Limmen: “Aanvullend onderwijs geeft een risico op kansenongelijkheid in het hoger onderwijs. We volgen deze ontwikkeling kritisch en houden ook onze eigen studentbegeleiding tegen het licht.”

Lerarenopleidingen
Het beroep van leraar neemt verder in belang toe, concludeert ook de Inspectie. Limmen: “Meer studenten dan ooit kiezen voor een lerarenopleiding aan een hogeschool, maar daarmee is niet direct het lerarentekort opgelost.” Om meer leraren op te leiden is maatwerk nodig. Studenten bepalen samen met de lerarenopleiding en de school een gepersonaliseerde leerroute, nadat hun eerder verworven competenties in beeld zijn gebracht. Deze aanpak is vooral geschikt voor zij-instromers die een overstap naar het onderwijs willen maken. Met het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen willen hogescholen deze werkwijze verbreden naar alle lerarenopleidingen.

Medezeggenschap
De Inspectie concludeert dat de afstemming die hogescholen zoeken met de centrale medezeggenschap en opleidingscommissies op waardering kan rekenen van zowel bestuurders als de medezeggenschap. Studenten en medewerkers zeggen vroeg en intensief betrokken te zijn als door de coronabeperkingen van de regels moest worden afgeweken. De constructieve opstelling van de medezeggenschap heeft bijgedragen aan een goede verstandhouding.

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.