Thema naar overzicht

Studierendement

Studierendement is de uitkomst van een complex proces. Sturen op die uitkomst is moeilijk. Toch is de maatschappelijke opdracht aan hogescholen om gegeven de randvoorwaarden die met kwaliteit en beroepsgerichtheid te maken hebben, zoveel mogelijk studenten met succes naar de eindstreep te brengen.

Gerelateerd nieuws

Gezamenlijke ambitie studentenwelzijn

De Vereniging Hogescholen, de VSNU, de studentenbonden LSVb en ISO, de Universiteit voor Humanistiek en Expertisecentrum Handicap + Studie, hebben een ‘Gezamenlijke Ambitie Studentenwelzijn’ opgesteld. Daarin pakt het hoger onderwijs niet alleen de opgave met betrekking tot psychische klachten op maar ook het bredere thema studentenwelzijn.

Investeer duurzaam in het hbo!

Dat is de oproep van Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vandaag bij de opening van het 13e hbo-jaarcongres aan de formateur van een nieuw kabinet. “Start een krachtige dialoog met hoger onderwijsinstellingen, studenten, het beroepenveld, het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen, over wat het hoger onderwijs in de toekomst wil”, aldus de Graaf, “want het hbo heeft laten zien dat we onze maatschappelijke opdracht goed kunnen vervullen, tot ieders tevredenheid, dus bouw voort op dat vertrouwen!”.

Met vertrouwen aansluiten

“Mbo’ers die naar het hbo willen hebben veel vragen. Bijvoorbeeld over de stad, op zichzelf wonen, de studie, die leuke kroeg en studentenvereniging. Je wilt graag slagen op het hbo maar voelt veel op je afkomen. Met het MentorProgramma Friesland organiseren wij mentoring en rolmodelschap voor mbo- en hbo-studenten, met als doel jongeren te versterken in hun keuzeproces. Dit gebeurt door het aangaan van een persoonlijk contact, een studentmentor relatie. Onze benadering werkt preventief en vergroot daarmee de kans van slagen op een effectieve aansluiting tussen mbo en hbo,” vertelt Syanna Cuperus van het programma dat al 20 jaar loopt.