Actualiteit

Hogescholen zetten in op flexibel maatwerk voor lerarenopleiding

De problematiek van het lerarentekort is zeer urgent, het beroep van leraar staat onder druk. Erkenning vanuit de samenleving, perspectief op de eigen toekomst en betere carrièremogelijkheden vormen een belangrijke basis om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. De Vereniging Hogescholen publiceert binnenkort de strategische agenda lerarenopleidingen waar deze uitgangspunten in centraal staan. De agenda omvat drie kernambities waar de komende jaren aan wordt gewerkt, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Aanpassing bevoegdheden
De hogescholen willen een aanpassing van het bevoegdheden stelsel dat past bij de diversiteit aan behoeftes uit het werkveld. Voorbeelden hiervan zijn sector overstijgende bevoegdheden voor leraren in bijvoorbeeld tienerscholen, leraren die ingezet mogen worden voor bredere domeinen/leergebieden en de  mogelijkheid te kunnen werken met deelbevoegdheden voor specifieke doelgroepen in het onderwijs, bijvoorbeeld als een leraar een tweede bevoegdheid wil halen voor alleen het vmbo. Ook willen hogescholen aan de vraag naar andersoortige onderwijsprofessionals als (didactisch) coaches, groepsleerkrachten voor het vo, kunnen voldoen.

Flexibilisering en maatwerk
Hogescholen willen zorgen voor flexibele opleidingen waarin maatwerk  wordt geboden aan zowel leraren in opleiding als zittende leraren. Daarmee enthousiasmeren zij verschillende doelgroepen om het onderwijs in te gaan, waarbij nadrukkelijk ruimte is voor hybride en circulaire loopbanen. Daarnaast stimuleren de hogescholen verdergaande professionalisering en maken routes naar extra (deel)bevoegdheden aantrekkelijker. Ook wil men bij de start van de lerarenopleiding rekening houden met eerder verworven competenties van studenten. De hogescholen steken daarmee blijvend in op flexibele trajecten, voor onder andere de zij-instromers.

Samen opleiden
De hogescholen die opleiden voor het beroep van leraar in het basis-of voortgezet onderwijs werken intensief  samen met de basis-en middelbare scholen waarvoor zij opleiden. Hogescholen werken daarnaast aan meer mogelijkheden voor differentiatie en specialisatie, waarbij een leraar niet van alle markten thuis hoeft te zijn en hogescholen meer onderwijs op maat kunnen aanbieden.

Gerelateerd

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

Article

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer

Pabo toegankelijker door extra ruimte voor entreetoetsen

Article

De Vereniging Hogescholen is tevreden over het feit dat mbo’ers en havisten meer tijd krijgen om te voldoen aan de vooropleidingseisen. Volgens voorzitter Maurice Limmen is de maatregel in lijn met het voornemen om meer pabo-studenten aan te trekken en te zorgen dat zij succesvol voor de klas verschijnen. “Op deze manier maken we de pabo toegankelijker, wat erg belangrijk is aangezien we door het lerarentekort staan te springen om leraren”.

Lees meer