Actualiteit

Onderwijssectoren vragen kabinet te investeren in minder uitval en behoud van startende leraren

De sectorraden PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU streven ernaar 100 procent van de studenten aan een lerarenopleiding op te leiden volgens het concept 'Samen opleiden en professionaliseren' en binnen zogenaamde opleidingsscholen. Om dit te kunnen realiseren vragen de raden aan de Tweede Kamer een structurele investering van 44 miljoen euro per jaar. Met het programma "samen opleiden' wordt de uitval van startende leraren voorkomen en daarmee gewerkt aan het oplossen van het lerarentekort.​

De onderwijssectoren doen de oproep in een brief aan de Tweede Kamer in het licht van de Algemene Politieke Beschouwingen waarin de Kamer ook spreekt over de inzet van het kabinet om het lerarentekort terug te dringen.

Minder uitval startende leraren
Aangetoond is dat het samen opleiden en begeleiden van aankomende en startende leraren een belangrijke bijdrage levert aan een betere kwaliteit van leraren en zorgdraagt voor minder uitval van startende leraren; zeker in de aanpak van het lerarentekort is het behoud van leraren en voorkomen van voortijdige uitstroom essentieel. Een extra investering in 'Samen opleiden en professionaliseren' is daarmee een duurzame en belangrijke impuls voor het terugdringen van het lerarentekort en de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep. Samen opleiden en professionaliseren zou  de norm moeten zijn voor het opleiden en doorlopend professionaliseren van leraren.

Opleidingsschool
Een opleidingsschool is een samenwerkingsverband tussen één of meerdere lerarenopleidingen en een aantal scholen in het po, vo en/of mbo. Binnen dit samenwerkingsverband wordt een intensievere vorm van leren op de werkplek verzorgd.

De lerarenopleidingen willen inzetten op het verder ontwikkelen van het concept 'Samen opleiden'. 

In de Kamerbrief “Naar een aantrekkelijke onderwijsarbeidsmarkt” van 2 juli 2019 gaven ook de bewindslieden van OCW expliciet aan te willen toewerken naar een intensievere samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen.

Gerelateerd

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Article

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”

Lees meer

Meer flexibilisering en maatwerk in lerarenopleidingen

Article

Werken aan meer differentiatie en specialisatie, waardoor een leraar meer mogelijkheden heeft en er meer onderwijs op maat wordt aangeboden. Dat is één van de uitgangspunten van de strategische agenda  “Samen toekomstbestendige leraren opleiden” die vandaag is aangeboden aan de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven.

Lees meer

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Article

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer