Actualiteit

Onderwijssectoren vragen kabinet te investeren in minder uitval en behoud van startende leraren

De sectorraden PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU streven ernaar 100 procent van de studenten aan een lerarenopleiding op te leiden volgens het concept 'Samen opleiden en professionaliseren' en binnen zogenaamde opleidingsscholen. Om dit te kunnen realiseren vragen de raden aan de Tweede Kamer een structurele investering van 44 miljoen euro per jaar. Met het programma "samen opleiden' wordt de uitval van startende leraren voorkomen en daarmee gewerkt aan het oplossen van het lerarentekort.​

De onderwijssectoren doen de oproep in een brief aan de Tweede Kamer in het licht van de Algemene Politieke Beschouwingen waarin de Kamer ook spreekt over de inzet van het kabinet om het lerarentekort terug te dringen.

Minder uitval startende leraren
Aangetoond is dat het samen opleiden en begeleiden van aankomende en startende leraren een belangrijke bijdrage levert aan een betere kwaliteit van leraren en zorgdraagt voor minder uitval van startende leraren; zeker in de aanpak van het lerarentekort is het behoud van leraren en voorkomen van voortijdige uitstroom essentieel. Een extra investering in 'Samen opleiden en professionaliseren' is daarmee een duurzame en belangrijke impuls voor het terugdringen van het lerarentekort en de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep. Samen opleiden en professionaliseren zou  de norm moeten zijn voor het opleiden en doorlopend professionaliseren van leraren.

Opleidingsschool
Een opleidingsschool is een samenwerkingsverband tussen één of meerdere lerarenopleidingen en een aantal scholen in het po, vo en/of mbo. Binnen dit samenwerkingsverband wordt een intensievere vorm van leren op de werkplek verzorgd.

De lerarenopleidingen willen inzetten op het verder ontwikkelen van het concept 'Samen opleiden'. 

In de Kamerbrief “Naar een aantrekkelijke onderwijsarbeidsmarkt” van 2 juli 2019 gaven ook de bewindslieden van OCW expliciet aan te willen toewerken naar een intensievere samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen.

Gerelateerd

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

Article

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer