Hogescholen verbaasd over aankondiging BSA maatregel

De Vereniging Hogescholen reageert met verbazing op het voornemen van minister Van Engelshoven van OCW om paal en perk te stellen aan het bindend studieadvies zonder dat er enig overleg heeft plaatsgevonden met de hogescholen en universiteiten. “Het is een unicum in de bestuurlijke verhoudingen dat zonder overleg met de instellingen een dergelijke maatregel wordt aangekondigd”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. Daarom dringt de Vereniging Hogescholen erop aan op korte termijn met de minister in gesprek te gaan over deze maatregel en de mogelijke gevolgen daarvan.

De minister van OCW zal vandaag bij de opening van het academisch jaar in Tilburg deze maatregel aankondigen. De maatregel behelst het stellen van een bovengrens aan het aantal studiepunten dat een student in zijn eerste studiejaar moet behalen om de studie te kunnen vervolgen. Het bindend studieadvies (BSA) zou dan maximaal 40 studiepunten mogen bedragen.

Gezamenlijke ambitie studentenwelzijn

De Vereniging Hogescholen, de VSNU, de studentenbonden LSVb en ISO, de Universiteit voor Humanistiek en Expertisecentrum Handicap + Studie, hebben een ‘Gezamenlijke Ambitie Studentenwelzijn’ opgesteld. Daarin pakt het hoger onderwijs niet alleen de opgave met betrekking tot psychische klachten op maar ook het bredere thema studentenwelzijn.

Hogescholen werken aan evenwichtige balans kwaliteit en toegankelijkheid

Hogescholen hebben de afgelopen jaren stevig ingezet op versterking van de kwaliteit en toegankelijkheid, waarbij het hoger beroepsonderwijs altijd een belangrijke maatschappelijke emancipatiefunctie heeft gehad. “Het is goed om te lezen dat de minister en de hogescholen gelijke doelstellingen nastreven. Maximale talentontwikkeling, ook van de verborgen talenten, is een vanzelfsprekende maatschappelijke opdracht voor hogescholen. Het behoud van de kwaliteitsstandaarden van onze opleidingen is daarbij altijd een belangrijk aandachtspunt. Dat vereist maatwerk per opleiding en geen generieke maatregelen", vindt Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Maurice Limmen nieuwe voorzitter Vereniging Hogescholen

Vandaag heeft de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen unaniem benoemd als nieuwe voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Met Maurice Limmen krijgt de vereniging een moderne, toegankelijke en door de inhoud gedreven bestuurder, die vertrouwd is met de rol van voorzitter in een heterogene organisatie,” aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen en voorzitter van de benoemingscommissie.