Hogescholen scherpen energie-efficiency verder aan

Uit de nieuwste monitoring in het kader van het convenant voor de Meerjarenafspraken efficiëntie 3 (MJA-3) blijkt dat hogescholen goed op koers liggen om de 30% energie-efficiency uit het convenant te halen.

Bij de start van de afspraken van het convenant in 2005 bedroeg het totale jaarlijkse energieverbruik 1.773,4 TJ* (circa 27.500 woningen). In 2019 was het energieverbruik 1.813,4 TJ, een minimale stijging van 2% ten opzichte van 2005. Het energieverbruik per m² is gedaald van 1134 MJ/m² in 2005 naar 786 MJ/m² in 2019, een grote daling van 26%. Alle energiebesparingsprojecten van de laatste jaren zorgden samen voor een energie-efficiency verbetering van 4,4% per jaar.

Sectordoelstelling
De sector hbo heeft zich in de energie-efficiencyplannen hard gemaakt voor maatregelen die in 2020 een jaarlijkse besparing van 232 TJ opleveren. Uit de nieuwste monitoring blijkt dat de sector inmiddels al 151,9% van de geplande sectordoelstelling heeft behaald.

Het aantal studenten en medewerkers bij hogescholen is de afgelopen jaar sterk gestegen. Zo steeg het aandeel studenten met circa 18% van circa 357.000 in 2005 naar circa 420.000 in 2019 voor de MJA deelnemers. Het aantal fte steeg met circa 150% van 25.000 fte in 2005 naar ruim 37.000 fte in 2019. Terwijl het vloeroppervlak steeg met slechts 47,5%. Ondanks een toename in gebruik van bijvoorbeeld laptops, is er door verbetering van de procesefficiency en besparing in de keten toch een daling in verbruik. De inkoop van duurzame energie blijft de grootste besparing in de keten opleveren (62% van het totale energieverbruik in 2019).

Klimaatneutraal
Eind 2020 loopt het MJA-3 convenant af. Maar de hogescholen gaan uiteraard niet stilzitten. In het Klimaatakkoord, dat vanaf 2021 wordt ingezet als instrument, is opgenomen dat 12 maatschappelijke sectoren (waaronder het hbo) eigen routekaarten ontwikkelen. Daarin is aangegeven hoe de hogescholen in 2050 een 95% CO2-reductie gaat realiseren. De eerste versie van deze routekaart is intussen gereed.  De volgende stap is een individuele routekaart voor alle 36 hogescholen. Met deze routekaarten eenmaal in de hand blijven de hogescholen streven naar een klimaatneutraal hoger beroepsonderwijs.

Zo werken hogescholen aan de Sustainable Development Goals

Hogescholen houden zich al sinds de jaren ‘90 van de vorige eeuw bezig met de impact van ons handelen op de aarde en op onze samenleving. Inmiddels bevinden we ons volop in een transitie naar een meer duurzame samenleving. Mondiale uitdagingen zoals klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en toenemende sociale ongelijkheid vragen om duurzame oplossingen. Studenten, docenten en onderzoekers bij hogescholen leveren een belangrijke bijdrage aan deze oplossingen: in Nederland, maar ook over onze eigen grenzen heen. Daarom onderschrijven hogescholen de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.

Europees netwerk van hogescholen verbindt zich aan SDG's

Het Europese netwerk van hogescholen, UAS4EUROPE, heeft vandaag het convenant ondertekend waarin zij verklaren zich aan de Sustainable Development Goals (SDG's) te verbinden. De SDG’s helpen om de hogescholen voor te bereiden op een duurzame toekomst in o.a. onderzoek, onderwijs en bedrijfsvoering. Namens de Vereniging Hogescholen ondertekende Marjolijn Brussaard, VH-bestuurslid en CvB-voorzitter ArtEZ, het convenant.

Samenwerkingsprogramma van start om de energietransitie te versnellen

Mensen Maken de Transitie. Dat is de naam van een leer- en innovatieprogramma dat van start gaat. Het programma moet de verduurzaming van bestaande woningen gaan versnellen. Door een betere ketensamenwerking, slimmere productieprocessen en (bij)scholing van werknemers wordt het straks eenvoudiger om hele wijken in één keer aan te pakken. De Vereniging Hogescholen is een van de initiatiefnemers van dit programma.