Landelijk deeltijdaanbod komt samen op één website

Hogescholen bundelen hun krachten in deeltijdonderwijs in unieke samenwerking

Deeltijd rechthoek

Twintig hogescholen in Nederland brengen hun deeltijdaanbod samen op één website. Maandag 6 maart is de campagne heelveelindeeltijd.nl van start gegaan. De twintig hogescholen brengen gezamenlijk de mogelijkheid voor werkenden om een studie in deeltijd te volgen aan één van de hogescholen sterk onder de aandacht. De gezamenlijk campagne is gelanceerd op de campus van de HAN in Nijmegen. HAN CvB lid Diana de Jong onthulde samen met Dick Sweitser (directeur van de Saxion Parttime School) de eerste banner en lanceerde de website.

“Het thema ‘Leven Lang Leren’ staat al jarenlang op onze agenda, maar de deelname van volwassenen aan deeltijd hoger onderwijs nam de afgelopen jaren gestaag af. Daarom is een ommekeer hard nodig, want de arbeidsmarkt verandert snel. Banen verdwijnen en er komen nieuwe banen bij. Jongeren worden opgeleid voor banen waarvan we niet weten of die straks nog bestaan. Maar ook werkenden moeten blijven leren, om veranderingen in hun eigen baan te kunnen bijbenen of om tijdig te kunnen overstappen naar een andere baan.  De hogescholen spelen hierop gezamenlijk in met de campagne “heel veel in deeltijd”.”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Hoger onderwijs in deeltijd dat is afgestemd op wat de student wil en weet, en op tijden wanneer het hem of haar uitkomt, maakt het voor meer volwassenen aantrekkelijk om zich bij- of om te scholen. Het is een goede ontwikkeling dat hogescholen samen hun flexibele aanbod aan deeltijdonderwijs presenteren.”

Op de website heelveelindeeltijd kunnen werkenden die willen studeren zoeken in een aanbod van ruim duizend opleidingen. Dat zijn deeltijd bachelors, masters, deeltijd en duale Ad-opleidingen en cursussen en trainingen. Websitebezoekers kunnen filteren op bijvoorbeeld locatie, thema en opleidingsduur. “Ongeacht waar je woont in Nederland vind je in een straal van vijftig kilometer meerdere hogescholen,”, zo vertelt Diana de Jong van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). “In plaats van dat je moet zoeken en vergelijken op de websites van individuele hogescholen, kun je op heelveelindeeltijd.nl eenvoudig een passende studie vinden.”

Impact en inzicht
“Ons voltijdaanbod geniet nu nog meer bekendheid dan ons deeltijdaanbod”, aldus Nienke Meijer, voorzitter van het CvB van Fontys hogescholen. “We willen werkenden laten weten dat wij het grootste opleidingsaanbod voor hen hebben. Door gezamenlijk op te trekken, laten we zien hoe groot onze impact is en maken we ons aanbod beter inzichtelijk. Deze massale samenwerking is uniek. De twintig hogescholen zijn daarmee een natuurlijke partner op landelijke schaal.”

Twintig hogescholen
Op de website heelveelindeeltijd.nl staat het parttime studieaanbod van twintig Hogescholen: Aeres Hogeschool, Avans hogeschool, Christelijke Hogeschool Ede, Driestar hogeschool, Fontys hogescholen, De Haagse Hogeschool, HAN, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Inholland, Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Viaa, Hogeschool iPabo, Zuyd Hogeschool, HZ University of Applied Sciences, Saxion, Stenden en Windesheim.

Zie ook: Facebook, YouTube

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Covenant doorstroom mbo hbo mooie volgende stap in verbetering aansluiting

Vandaag hebben de voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Maurice Limmen, en de voorzitter van de MBO-raad, Ton Heerts, in het bijzijn van minister van OCW Ingrid van Engelshoven hun handtekening gezet onder het convenant doorstroom mbo-hbo. In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.

Hbo deeltijdonderwijs in de lift, flexibiliteit loont

Standpunt

Om in te spelen op de veranderende vraag van werkgevers en professionals, bieden hogescholen naast het initieel onderwijs steeds meer flexibele deeltijdopleidingen aan. Het resultaat is dat de instroom van het deeltijdonderwijs dit studiejaar is gestegen met 8,5% naar in totaal 10.445 studenten, hierbij startten de meeste studenten (3.283) in de sector Onderwijs.