Landelijk deeltijdaanbod komt samen op één website

Hogescholen bundelen hun krachten in deeltijdonderwijs in unieke samenwerking

Deeltijd rechthoek

Twintig hogescholen in Nederland brengen hun deeltijdaanbod samen op één website. Maandag 6 maart is de campagne heelveelindeeltijd.nl van start gegaan. De twintig hogescholen brengen gezamenlijk de mogelijkheid voor werkenden om een studie in deeltijd te volgen aan één van de hogescholen sterk onder de aandacht. De gezamenlijk campagne is gelanceerd op de campus van de HAN in Nijmegen. HAN CvB lid Diana de Jong onthulde samen met Dick Sweitser (directeur van de Saxion Parttime School) de eerste banner en lanceerde de website.

“Het thema ‘Leven Lang Leren’ staat al jarenlang op onze agenda, maar de deelname van volwassenen aan deeltijd hoger onderwijs nam de afgelopen jaren gestaag af. Daarom is een ommekeer hard nodig, want de arbeidsmarkt verandert snel. Banen verdwijnen en er komen nieuwe banen bij. Jongeren worden opgeleid voor banen waarvan we niet weten of die straks nog bestaan. Maar ook werkenden moeten blijven leren, om veranderingen in hun eigen baan te kunnen bijbenen of om tijdig te kunnen overstappen naar een andere baan.  De hogescholen spelen hierop gezamenlijk in met de campagne “heel veel in deeltijd”.”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Hoger onderwijs in deeltijd dat is afgestemd op wat de student wil en weet, en op tijden wanneer het hem of haar uitkomt, maakt het voor meer volwassenen aantrekkelijk om zich bij- of om te scholen. Het is een goede ontwikkeling dat hogescholen samen hun flexibele aanbod aan deeltijdonderwijs presenteren.”

Op de website heelveelindeeltijd kunnen werkenden die willen studeren zoeken in een aanbod van ruim duizend opleidingen. Dat zijn deeltijd bachelors, masters, deeltijd en duale Ad-opleidingen en cursussen en trainingen. Websitebezoekers kunnen filteren op bijvoorbeeld locatie, thema en opleidingsduur. “Ongeacht waar je woont in Nederland vind je in een straal van vijftig kilometer meerdere hogescholen,”, zo vertelt Diana de Jong van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). “In plaats van dat je moet zoeken en vergelijken op de websites van individuele hogescholen, kun je op heelveelindeeltijd.nl eenvoudig een passende studie vinden.”

Impact en inzicht
“Ons voltijdaanbod geniet nu nog meer bekendheid dan ons deeltijdaanbod”, aldus Nienke Meijer, voorzitter van het CvB van Fontys hogescholen. “We willen werkenden laten weten dat wij het grootste opleidingsaanbod voor hen hebben. Door gezamenlijk op te trekken, laten we zien hoe groot onze impact is en maken we ons aanbod beter inzichtelijk. Deze massale samenwerking is uniek. De twintig hogescholen zijn daarmee een natuurlijke partner op landelijke schaal.”

Twintig hogescholen
Op de website heelveelindeeltijd.nl staat het parttime studieaanbod van twintig Hogescholen: Aeres Hogeschool, Avans hogeschool, Christelijke Hogeschool Ede, Driestar hogeschool, Fontys hogescholen, De Haagse Hogeschool, HAN, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Inholland, Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Viaa, Hogeschool iPabo, Zuyd Hogeschool, HZ University of Applied Sciences, Saxion, Stenden en Windesheim.

Zie ook: Facebook, YouTube

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.

Hbo deeltijdonderwijs in de lift, flexibiliteit loont

Standpunt

Om in te spelen op de veranderende vraag van werkgevers en professionals, bieden hogescholen naast het initieel onderwijs steeds meer flexibele deeltijdopleidingen aan. Het resultaat is dat de instroom van het deeltijdonderwijs dit studiejaar is gestegen met 8,5% naar in totaal 10.445 studenten, hierbij startten de meeste studenten (3.283) in de sector Onderwijs.