Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.

Meer diploma’s
Van de hbo-studenten die in 2015 aan een voltijd bacheloropleiding zijn begonnen, heeft 51,9% een diploma behaald na 5 jaar. Studenten met een vwo-vooropleiding hebben het vaakst na 5 jaar hun diploma behaald (67,5% voor cohort 2015). Bij mbo’ers ligt dit percentage op 47,5% (voor cohort 2015). Van de havisten heeft 50,9% (van cohort 2015) na 5 jaar een diploma behaald.

Minder uitval
Van de studenten die in oktober 2019 voor het eerst stonden ingeschreven in het hbo stond na 1 jaar 11,3% niet meer ingeschreven. Een groot verschil t.o.v. voorgaande cohorten toen de uitval ongeveer 15% betrof. Dit corona-effect komt onder andere door het opschorten van het bsa en voorwaardelijke doorstroom van hbo-p studenten naar het wo. Wellicht ervaren studenten ook dat er een verslechterde kans is op de arbeidsmarkt en nemen zij liever geen tussenjaar in corona-tijd. De afname in uitval t.o.v. vorig jaar is het grootst bij mbo’ers. De uitval na 1 jaar (uit cohort 2019) is met 6,2%-punten afgenomen tot 14,7%.

Studiewissel grootst bij opleidingen economie
Naast de verlaagde uitval is het aantal studiewisselaars na 1 jaar die instroomde in 2019 ook gedaald tot 15,7% (-2,9% t.o.v. cohort 2018). Wisselgedrag verschilt erg per opleiding. Zo zijn studenten in de sector economie het vaakst na 1 jaar van studie gewisseld (18,8% uit cohort 2019). Het grootste deel van deze studenten blijft binnen de sector (9,5% van alle economie instromers kiest na 1 jaar voor een andere opleiding binnen deze sector).

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Instroom eerstejaars hbo terug op pre-coronaniveau

Het aantal hbo-studenten is in het studiejaar 2021/2022 licht gestegen tot een recordaantal van 492.518, een stijging van 0,4 procent. De instroom van eerstejaars studenten daalde ten opzichte van het vorige studiejaar met 8,6 procent, waarmee de studenteninstroom weer uitkomt op het niveau van vóór de coronacrisis. Dit blijkt uit de jaarlijkse cijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Corona had een groot effect op de instroom van studenten in het hbo. Dat effect lijkt nu uitgewerkt. De instroom is nu weer in lijn met wat we gewend waren voordat de coronacrisis uitbrak.”