Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.

Meer diploma’s
Van de hbo-studenten die in 2015 aan een voltijd bacheloropleiding zijn begonnen, heeft 51,9% een diploma behaald na 5 jaar. Studenten met een vwo-vooropleiding hebben het vaakst na 5 jaar hun diploma behaald (67,5% voor cohort 2015). Bij mbo’ers ligt dit percentage op 47,5% (voor cohort 2015). Van de havisten heeft 50,9% (van cohort 2015) na 5 jaar een diploma behaald.

Minder uitval
Van de studenten die in oktober 2019 voor het eerst stonden ingeschreven in het hbo stond na 1 jaar 11,3% niet meer ingeschreven. Een groot verschil t.o.v. voorgaande cohorten toen de uitval ongeveer 15% betrof. Dit corona-effect komt onder andere door het opschorten van het bsa en voorwaardelijke doorstroom van hbo-p studenten naar het wo. Wellicht ervaren studenten ook dat er een verslechterde kans is op de arbeidsmarkt en nemen zij liever geen tussenjaar in corona-tijd. De afname in uitval t.o.v. vorig jaar is het grootst bij mbo’ers. De uitval na 1 jaar (uit cohort 2019) is met 6,2%-punten afgenomen tot 14,7%.

Studiewissel grootst bij opleidingen economie
Naast de verlaagde uitval is het aantal studiewisselaars na 1 jaar die instroomde in 2019 ook gedaald tot 15,7% (-2,9% t.o.v. cohort 2018). Wisselgedrag verschilt erg per opleiding. Zo zijn studenten in de sector economie het vaakst na 1 jaar van studie gewisseld (18,8% uit cohort 2019). Het grootste deel van deze studenten blijft binnen de sector (9,5% van alle economie instromers kiest na 1 jaar voor een andere opleiding binnen deze sector).

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .