HBO eerste onderwijssector met cao in 2016

Op vrijdag 19 februari jl. hebben AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs, de UNIENFTO en de Vereniging Hogescholen een principeakkoord bereikt over een nieuwe, vooruitstrevende cao in het hbo. De duurzame inzetbaarheid van medewerkers in het hbo wordt verder versterkt door de aandacht voor mobiliteit ‘van werk naar werk’ en werknemers krijgen een structurele loonsverhoging van 3,65% per 1 april. In de nieuwe cao zijn ook procesafspraken gemaakt over modernisering van de bovenwettelijke regeling bij werkloosheid.

Hoewel het proces langer heeft geduurd dan vooraf gehoopt, sluit het hbo als eerste onderwijssector in 2016 een cao af gericht op de toekomst. De afgelopen jaren zijn al grote stappen gezet in de modernisering van de arbeidsverhoudingen met vernieuwende afspraken over professionalisering en duurzame inzetbaarheid van werknemers. De nieuwe cao geldt als een volgende fase in deze moderniseringsagenda.

Deze cao is mogelijk gemaakt doordat het kabinet, op verzoek van sociale partners, extra middelen heeft toegekend waarmee extra pensioenlasten zijn gefinancierd. Zodoende kon de eerder toegezegde loonruimte uit het loonruimteakkoord worden geëffectueerd.

Sectorcommissie hbo
Er zal een sectorcommissie specifiek voor het hbo worden ingesteld die oordeelt over ontslag wegens reorganisatie. Deze commissie kan flexibeler opereren dan het UWV en levert op lokaal niveau maatwerk. In de nieuwe cao staan bovendien heldere procesafspraken over aanpassingen van de bovenwettelijke regeling, een regeling waarbij ontslagen werknemers in het hbo naast een WW-uitkering recht hebben op een aanvulling.

Salarissen omhoog in april
De werknemers in het hbo kunnen in april een salarisverhoging van 3,65% tegemoet zien. Daarnaast wordt er in april eenmalig € 250,- uitgekeerd en in november eenmalig € 500,-. De nieuwe cao kent een looptijd van 12 maanden, gaat in op 1 april 2016 en loopt tot 1 april 2017.

Dit is een gezamenlijk persbericht van:

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.