HBO eerste onderwijssector met cao in 2016

Op vrijdag 19 februari jl. hebben AOb, FNV Overheid, CNV Onderwijs, de UNIENFTO en de Vereniging Hogescholen een principeakkoord bereikt over een nieuwe, vooruitstrevende cao in het hbo. De duurzame inzetbaarheid van medewerkers in het hbo wordt verder versterkt door de aandacht voor mobiliteit ‘van werk naar werk’ en werknemers krijgen een structurele loonsverhoging van 3,65% per 1 april. In de nieuwe cao zijn ook procesafspraken gemaakt over modernisering van de bovenwettelijke regeling bij werkloosheid.

Hoewel het proces langer heeft geduurd dan vooraf gehoopt, sluit het hbo als eerste onderwijssector in 2016 een cao af gericht op de toekomst. De afgelopen jaren zijn al grote stappen gezet in de modernisering van de arbeidsverhoudingen met vernieuwende afspraken over professionalisering en duurzame inzetbaarheid van werknemers. De nieuwe cao geldt als een volgende fase in deze moderniseringsagenda.

Deze cao is mogelijk gemaakt doordat het kabinet, op verzoek van sociale partners, extra middelen heeft toegekend waarmee extra pensioenlasten zijn gefinancierd. Zodoende kon de eerder toegezegde loonruimte uit het loonruimteakkoord worden geëffectueerd.

Sectorcommissie hbo
Er zal een sectorcommissie specifiek voor het hbo worden ingesteld die oordeelt over ontslag wegens reorganisatie. Deze commissie kan flexibeler opereren dan het UWV en levert op lokaal niveau maatwerk. In de nieuwe cao staan bovendien heldere procesafspraken over aanpassingen van de bovenwettelijke regeling, een regeling waarbij ontslagen werknemers in het hbo naast een WW-uitkering recht hebben op een aanvulling.

Salarissen omhoog in april
De werknemers in het hbo kunnen in april een salarisverhoging van 3,65% tegemoet zien. Daarnaast wordt er in april eenmalig € 250,- uitgekeerd en in november eenmalig € 500,-. De nieuwe cao kent een looptijd van 12 maanden, gaat in op 1 april 2016 en loopt tot 1 april 2017.

Dit is een gezamenlijk persbericht van:

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus.