Actualiteit

Gezamenlijk position paper: meer flexibiliteit voor student, nauwere samenwerking, betere aansluiting bij de veranderende maatschappij.

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs,  tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student.

Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”

Iedere student op de juiste plek
Hogescholen en universiteiten zetten in op de verbetering van de studiekeuze, meer doorstroom­mogelijkheden van hbo naar wo en vice versa,  en het faciliteren van flexibele leerpaden, zoals 3-jarige hbo-programma’s voor vwo’ers. Daarbij is het optimaliseren van doorverwijzing en doorstroom, ‘wisselstroom’, een belangrijkste stap. Een goede studiekeuze begint al op de open dag: het paper bevat ook de ambitie om het keuzetraject van de aankomende student vóór de poort verbeteren met betere voorlichting, matching en keuzebegeleiding. Op regionaal niveau bekijken hogescholen en universiteiten gezamenlijk welke vormen van samenwerking verder nog mogelijk zijn. Duisenberg: “Wanneer een student op de juiste plek zit, stijgt het studiesucces en daalt de belasting voor iedereen. We willen op meer punten samenwerken om dit voor elkaar te krijgen”.

Gezamenlijk aanbod voor een Leven Lang Ontwikkelen
Hogescholen en universiteiten zien het als hun maatschappelijke opdracht om de groeiende vraag naar ‘tweede en derde opleidingen’ van een passend antwoord te voorzien. Zij breiden de komende jaren daarom hun aanbod op het gebied van leven lang ontwikkelen uit en werken daarbij zo veel als mogelijk is onderling samen, evenals met het mbo. Uitgangspunt is de behoefte van de post-initiële student. Bijvoorbeeld door het aanbod niet op instellings- of kwalificatieniveau te organiseren, maar op discipline- of sectorniveau. “Het is daarbij van belang dat de overheid deze ontwikkeling steunt en faciliteert, door middel van passende regelgeving en bekostiging.”, aldus Limmen.

Samen goede en bekwame leerkrachten opleiden
Het is de gezamenlijke missie en maatschappelijke opdracht van de hogescholen en universiteiten om goede en bekwame leerkrachten op te leiden. Goede leerkrachten zijn immers van cruciaal belang voor de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Daartoe bieden hogescholen en universiteiten elk opleidingen aan tot leraar in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Duisenberg: “In deze tijd van lerarentekorten is het goed opleiden van meer mensen voor de klas een opdracht aan ons allemaal. We zetten concrete stappen om bij te dragen aan de oplossing hiervan, met een gezamenlijk loket waar zij-instromers terecht kunnen, en met intensievere samenwerking in de regio”.

Doorontwikkeling van het hbo
De hogescholen hebben aangegeven zelfstandig derde cyclus opleidingen – volgend op een master - aan te willen bieden, leidend tot bijvoorbeeld een professional doctorate. VSNU en VH zijn het er over eens dat deze opleidingen in het hbo een waardevolle toevoeging op het huidige stelsel van hoger onderwijs kunnen zijn. Het gaat hier nadrukkelijk om een andere invulling van de derde cyclus dan zoals we die kennen in het WO. Waar het onderzoek in de derde cyclus aan universiteiten altijd ook is gericht op het verleggen van de grenzen van de wetenschappelijke discipline, zal onderzoek in de derde cyclus op het hbo gericht zijn op het verleggen van grenzen in de beroepspraktijk. Kracht van ons stelsel is dat we twee gelijkwaardige vormen van hoger onderwijs hebben met elk een ander karakter. De trajecten binnen een derde cyclus in het hbo vormen een duidelijk antwoord op een (toegepaste) vraag vanuit het bedrijfsleven of de bredere samenleving. Limmen: “Hiermee bieden we ontwikkelperspectief aan ambitieuze studenten, kunnen we de inhoud van ons onderwijs verder versterken, en de impact van ons onderzoek op de beroepspraktijk verder vergroten."


Aanvulling: interview Radio 1 met mr. dr. Welmoed van der Velde, lector Maritime Law bij NHL Stenden hogeschool, over de professional doctorate: 

 

Gerelateerd

Hogescholen organiseren online open dagen

Article

Het kabinet heeft de coronamaatregelen verlengd tot en met 28 april. Dat betekent dat ook alle hogescholen geen fysiek onderwijs zullen aanbieden op hun locaties tot en met 28 april. Daardoor zullen studiekiezers die nog geen definitieve keuze hadden gemaakt, zich nu vooral online op hun studie moeten oriënteren. Daarom bieden hogescholen online open dagen aan. We werken dit overzicht bij zodra ook andere hogescholen de data van hun online open dagen op de websites bekend maken.

Lees meer

Online onderwijs vraagbaak - SURF

Article

SURF heeft een online onderwijs vraagbaak ingericht. Nu jouw instelling dicht is wil je het onderwijs zoveel mogelijk laten doorgaan. In deze tijdelijke SURF-community delen we kennis en expertise om de overstap te maken naar online onderwijs. Je kunt zelf reacties toevoegen aan de verschillende artikelen of een artikel plaatsen.

Lees meer

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Article

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren. 

Lees meer