Europees netwerk van hogescholen verbindt zich aan SDG's

Het Europese netwerk van hogescholen, UAS4EUROPE, heeft vandaag het convenant ondertekend waarin zij verklaren zich aan de Sustainable Development Goals (SDG's) te verbinden. De SDG’s helpen om de hogescholen voor te bereiden op een duurzame toekomst in o.a. onderzoek, onderwijs en bedrijfsvoering. Namens de Vereniging Hogescholen ondertekende Marjolijn Brussaard, VH-bestuurslid en CvB-voorzitter ArtEZ, het convenant.

In voorbereiding op de ondertekening heeft het netwerk een position paper geschreven.

UAS4EUROPE en UASNL
Het UAS4EUROPE netwerk bestaat naast de Vereniging Hogescholen uit zeven andere nationale koepels van hogescholen.  Een paar keer per jaar komen de bestuurders van deze instellingen bij elkaar voor de bestuurlijke vergadering, oftewel Presidents’ Meeting. Hierin wordt nauw samengewerkt met UASNL, een groep Nederlandse hogescholen die samenwerken aan het profileren van praktijkgericht onderzoek in Europa.

Contactpersoon
UASNL heeft een EU Office in Brussel om als vooruitgeschoven post een Europees netwerk uit te bouwen, en het Nederlands praktijkgericht onderzoek in Europa te promoten. Wilt u meer weten over UASNL? Neem dan contact op met Eelko Steenhuis, coördinator EU Office, via steenhuis@uasnl.eu .

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Zo werken hogescholen aan de Sustainable Development Goals

Hogescholen houden zich al sinds de jaren ‘90 van de vorige eeuw bezig met de impact van ons handelen op de aarde en op onze samenleving. Inmiddels bevinden we ons volop in een transitie naar een meer duurzame samenleving. Mondiale uitdagingen zoals klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en toenemende sociale ongelijkheid vragen om duurzame oplossingen. Studenten, docenten en onderzoekers bij hogescholen leveren een belangrijke bijdrage aan deze oplossingen: in Nederland, maar ook over onze eigen grenzen heen. Daarom onderschrijven hogescholen de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.