Actualiteit

Assessment toelating pabo

Met instemming van de minister wordt voor de pabo’s de mogelijkheid om een assessment aan te bieden, aanvullend op de toelatingstoetsen, met een jaar verlengd. Dit opdat de pabo’s het lopende studiejaar kunnen gebruiken om te monitoren wat de resultaten zijn van studenten die zijn toegelaten op basis van een assessment. Op basis van deze resultaten zal na afloop van dit studiejaar een definitief besluit volgen over het al dan niet behouden van de mogelijkheid om een assessment af te nemen.
 
Ter herinnering hierbij nogmaals de afspraken zoals die zijn gemaakt over de mogelijkheid tot het aanbieden van het assessment:

Indien een aspirant-student, na het benutten van de herkansingsmogelijkheid, voldoet aan twee van de drie toelatingseisen (m.a.w. de aspirant-student heeft één toets niet gehaald) dan kan de hogeschool besluiten deze student uit te nodigen voor een assessment. Dit assessment wordt bij voorkeur afgenomen door de betreffende vakdocent, omdat wordt beoordeeld of de student ook met betrekking tot dat vak voldoet aan de eisen die voortvloeien uit de vastgestelde wet- en regelgeving inzake de bijzondere nadere vooropleidingseisen.

Gerelateerd

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Actualiteit

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Specialisatie Jonge kind en Oude kind op de Pabo werpt vruchten af

Actualiteit

Afgelopen jaren hebben de pabo’s een impuls gegeven aan de specialisaties jonge kind en oude kind. De Vereniging Hogescholen is tevreden dat het recente onderzoek van ResearchNed laat zien dat dit vruchten afwerpt. Het onderzoek toont aan dat huidige vierdejaars met de specialisatie Jonge Kind redelijk tot goed te spreken zijn over hun voorbereiding op lesgeven in de onderbouw. Tevens geeft het onderzoek aan dat bij de tweedegraads lerarenopleidingen de specialisaties voor het avo (algemeen vormend onderwijs in het voortgezet onderwijs), vmbo en mbo in gang zijn gezet en de afstudeerrichtingen hierin worden verstevigd. De Vereniging Hogescholen benadrukt dat de lerarenopleidingen continu in ontwikkeling zijn en voortdurend kijken hoe ze het onderwijsaanbod aantrekkelijker kunnen maken en meer leraren kunnen opleiden.

Lees meer

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

Actualiteit

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

Lees meer