Thema naar overzicht

Medezeggenschap

Studenten en medewerkers kunnen via medezeggenschapsraden invloed uitoefenen op het beleid van hun hogeschool. Op centraal niveau is er een centrale medezeggenschapsraad die met het college van bestuur spreekt. Op decentraal niveau zijn er domeinraden (de naam kan ook anders zijn, bijv. facultaire raad of deelraad) die met de domeinleider spreken over het beleid van de faculteit / het domein. Eens per één of twee jaar worden er verkiezingen gehouden waarbij studenten en medewerkers zich kandidaat kunnen stellen en zij hun stem kunnen uitbrengen op de kandidaten.

Alle betrokken partijen zijn het met elkaar eens dat een goede medezeggenschap erg belangrijk is voor hogescholen. Desondanks functioneren de medezeggenschapsraden niet altijd naar behoren. Zo zijn bijvoorbeeld niet alle medezeggenschapsraden volledig gevuld, de leden zijn soms onvoldoende geschoold en zouden te weinig rechten hebben om een vuist te kunnen maken als ze het oneens zijn met een beslissing van de bestuurder. De Vereniging Hogescholen zet zich ervoor in dat op instellingsniveau het gesprek gevoerd wordt om de medezeggenschap te versterken. Ter ondersteuning hiervan stimuleert de Vereniging Hogescholen onder andere de uitwisseling van best practices.

Gerelateerd nieuws

Studentenorganisaties zoeken nieuw bestuur: reageer uiterlijk 31 januari (LSVb) of 7 februari 2020 (ISO)

Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zoeken nieuwe bestuursleden. Deze twee organisaties behartigen de belangen van alle Nederlandse studenten. De Vereniging Hogescholen werkt veel met hen samen, daarom brengen wij deze oproep graag extra onder de aandacht.

Nieuwe besturen ISO en LSVb voor collegejaar 2019-2020

De besturen van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zijn op 29 juni jl. officieel gewisseld.

Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs lanceert E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid

Het Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs (IV-HO) heeft vandaag tijdens de landelijke Dag van de Medezeggenschap de eerste E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid gelanceerd. Met deze E-learning Medezeggenschap & Integrale Veiligheid kunnen MZ-leden over een veilige leer- en werkomgeving beter hun rol pakken, vragen formuleren en in gesprek gaan over het gevoerde veiligheidsbeleid.