Thema naar overzicht

Medezeggenschap

Studenten en medewerkers kunnen via medezeggenschapsraden invloed uitoefenen op het beleid van hun hogeschool. Op centraal niveau is er een centrale medezeggenschapsraad die met het college van bestuur spreekt. Op decentraal niveau zijn er domeinraden (de naam kan ook anders zijn, bijv. facultaire raad of deelraad) die met de domeinleider spreken over het beleid van de faculteit / het domein. Eens per één of twee jaar worden er verkiezingen gehouden waarbij studenten en medewerkers zich kandidaat kunnen stellen en zij hun stem kunnen uitbrengen op de kandidaten.

Alle betrokken partijen zijn het met elkaar eens dat een goede medezeggenschap erg belangrijk is voor hogescholen. Desondanks functioneren de medezeggenschapsraden niet altijd naar behoren. Zo zijn bijvoorbeeld niet alle medezeggenschapsraden volledig gevuld, de leden zijn soms onvoldoende geschoold en zouden te weinig rechten hebben om een vuist te kunnen maken als ze het oneens zijn met een beslissing van de bestuurder. De Vereniging Hogescholen zet zich ervoor in dat op instellingsniveau het gesprek gevoerd wordt om de medezeggenschap te versterken. Ter ondersteuning hiervan stimuleert de Vereniging Hogescholen onder andere de uitwisseling van best practices.

Gerelateerd nieuws

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Studentenorganisaties zoeken nieuw bestuur: reageer uiterlijk 31 januari (LSVb) of 7 februari 2020 (ISO)

Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zoeken nieuwe bestuursleden. Deze twee organisaties behartigen de belangen van alle Nederlandse studenten. De Vereniging Hogescholen werkt veel met hen samen, daarom brengen wij deze oproep graag extra onder de aandacht.

Nieuwe besturen ISO en LSVb voor collegejaar 2019-2020

De besturen van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zijn op 29 juni jl. officieel gewisseld.