Thema naar overzicht

Medezeggenschap

Studenten en medewerkers kunnen via medezeggenschapsraden invloed uitoefenen op het beleid van hun hogeschool. Op centraal niveau is er een centrale medezeggenschapsraad die met het college van bestuur spreekt. Op decentraal niveau zijn er domeinraden (de naam kan ook anders zijn, bijv. facultaire raad of deelraad) die met de domeinleider spreken over het beleid van de faculteit / het domein. Eens per één of twee jaar worden er verkiezingen gehouden waarbij studenten en medewerkers zich kandidaat kunnen stellen en zij hun stem kunnen uitbrengen op de kandidaten.

Alle betrokken partijen zijn het met elkaar eens dat een goede medezeggenschap erg belangrijk is voor hogescholen. Desondanks functioneren de medezeggenschapsraden niet altijd naar behoren. Zo zijn bijvoorbeeld niet alle medezeggenschapsraden volledig gevuld, de leden zijn soms onvoldoende geschoold en zouden te weinig rechten hebben om een vuist te kunnen maken als ze het oneens zijn met een beslissing van de bestuurder. De Vereniging Hogescholen zet zich ervoor in dat op instellingsniveau het gesprek gevoerd wordt om de medezeggenschap te versterken. Ter ondersteuning hiervan stimuleert de Vereniging Hogescholen onder andere de uitwisseling van best practices.

Gerelateerd nieuws

Lancering website medezeggenschap

Vandaag lanceren de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging van Universiteiten (VSNU), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) de website van het medezeggenschapsloket tijdens het evenement ‘de medezeggenschap in zijn kracht’ via www.kwaliteitsafspraken.nl. In 2015 is de basisbeurs afgeschaft. Het geld dat hierdoor vrijkomt moet worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. In april is afgesproken dat studenten hierin een belangrijke stem krijgen via de medezeggenschap. Om ervoor te zorgen dat zij dit goed kunnen doen hebben de 4 partijen afgesproken dat er een loket moet komen dat onafhankelijk kan informeren en adviseren aan de medezeggenschap.

Bal op de stip voor kwaliteitsafspraken 1.0

Actualiteit Ron Minnée

Deze week wachten de minister van OCW twee belangrijke debatten met de Tweede Kamer over het hoger onderwijs. Waar internationalisering volop in het nieuws is, geldt dat veel minder voor het Sectorakkoord. Op zich zegt dat niet zoveel; ook voor het grootste sportevenement van het jaar – het WK- is de aandacht nu minder groot.

Medezeggenschap positiever over rol maar nog altijd ruimte voor verbetering

Er is een stijgende lijn zichtbaar in de tevredenheid van medezeggenschappers. Ze zijn iets positiever gaan oordelen over de medezeggenschap op hun hogeschool of universiteit. Ze zijn bijvoorbeeld meer tevreden over de manier waarop de onderwijsinstelling hen faciliteert en de verhouding tussen raad en bestuur. Toch zijn er ook verbeterpunten; medezeggenschappers hebben behoefte aan meer tijd voor de uitvoering van hun taken en aan meer scholing.

Dirk   foto 1
Dirk Cornelissen Domein Algemeen Onderwijsbeleid