Bestuur

Het bestuur van de Vereniging Hogescholen bestaat uit zeven personen waaronder de voorzitter. Het bestuur is belast met het dagelijks bestuur van de vereniging, bereidt de besluiten van de algemene vergadering voor, maakt ze bekend en voert ze uit. Daarnaast voert het bestuur onderhandelingen met de minister van OCW over zaken die het gehele hbo aangaan. Het bestuur is ook verantwoordelijk voor het functioneren van het verenigingsbureau van de Vereniging Hogescholen en voor het financieel beheer van de vereniging.

De voorzitter van de Vereniging Hogescholen is zowel voorzitter van het bestuur als voorzitter van de algemene ledenvergadering. De algemene ledenvergadering is een besloten vergadering en bestaat uit bestuursleden van alle hogescholen en komt geregeld bij elkaar. De secretaris van het bestuur is tevens directeur van het bureau van de Vereniging Hogescholen.

Functie

Portefeuille

Voorzitter   Maurice Limmen       Algemene zaken, Verenigingszaken, Goed bestuur, Externe relaties / communicatie / polderpolitiek, Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, Studentenwelzijn
Leden   Jan Bogerd   collegevoorzitter Hogeschool Utrecht   Onderwijs, Lerarenopleidingen / 10vdLeraar, Kwaliteitszorg/Inspectie, Integraal Veiligheidsbeleid
    Marjolijn Brussaard    collegevoorzitter ArtEZ   Internationaliseringsbeleid, Sector Economie
    Sander van den Eijnden   collegevoorzitter Hogeschool Leiden   Vicevoorzitter - Sector Hogere sociale studies, Bestuurlijke verhoudingen (incl. Krimp)
    Henk Hagoort   collegevoorzitter Windesheim   Bekostiging, Informatiebeleid, Sector Gezondheidszorg, LevenLangOntwikkelen
    Joep Houterman   collegevoorzitter Fontys Hogescholen   Arbeidsvoorwaarden
    Anka Mulder   collegevoorzitter Saxion   Sector htno, Sector agro/food, Onderzoek(innovatiebeleid), Digitalisering, SDG’s
Secretaris   Ron Minnée   Vereniging Hogescholen

Algemene vergadering
De hoofdlijnen van het beleid van de Vereniging Hogescholen worden vastgesteld in de algemene vergadering. Daarin zijn alle hogescholen vertegenwoordigd. Deze vergadering is besloten en komt ten minste vier maal per jaar bijeen. De algemene vergadering benoemt het bestuur van de Vereniging Hogescholen.

De vergaderdata van de Verenigingsdag inclusief Algemene Vergadering in 2020 zijn: 14 februari, 3 april, 28 en 29 mei Bestuurdersconferentie, 26 juni, 9 oktober, 27 november.

Bestuursvergadering
Het bestuur vergadert maandelijks behalve in juli. Deze vergaderingen zijn besloten.

De vergaderdata in 2020 zijn: 24 januari, 13 maart, 17 april , 15 mei, 12 juni, 4 september, 24 en 25 september bestuurstweedaagse, 6 november, 11 december.

Save-the-date: Jaarcongres Vereniging Hogescholen 9 april 2020
Het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen vindt in 2020 plaats op 25 november. Locatie: 1931 Congrescentrum ‘s-Hertogenbosch.