Profiel

Ron Minnée

Ron Minnée is de secretaris van de Vereniging Hogescholen en directeur van het verenigingsbureau.

Via Linda Faber, directiesecretariaat, tel. (070) 312 21 61, e-mail

Mijn laatste berichten

Bal op de stip voor kwaliteitsafspraken 1.0

Actualiteit Ron Minnée

Deze week wachten de minister van OCW twee belangrijke debatten met de Tweede Kamer over het hoger onderwijs. Waar internationalisering volop in het nieuws is, geldt dat veel minder voor het Sectorakkoord. Op zich zegt dat niet zoveel; ook voor het grootste sportevenement van het jaar – het WK- is de aandacht nu minder groot.

Vonk moet nog overslaan

Actualiteit Ron Minnée

Op 20 maart verscheen het advies van de commissie Van de Donk ‘Van afvinken naar aanvonken’ Het advies hinkt op twee gedachten. Dat was in ieder geval de teneur in de eerste reacties. Naast waardering voor de visie op sturing heeft de Vereniging Hogescholen, net als de VSNU, kritisch gereageerd op de voorstellen voor de bekostiging en het oprichten van een permanente commissie Kwaliteit en Innovatie Hoger Onderwijsstelsel, een soort HO-autoriteit. Het advies roept op tot horizontalisering maar kan eerder resulteren in het tegendeel. Dat lag niet voor de hand na de discussie van de afgelopen jaren, na het rapport van de Commissie Slob en de acties rondom het Maagdenhuis. Daarnaast is een inschattingsfout de suggestie van de commissie om de opbrengsten van het studievoorschot een andere aanwending te geven.

Hefbrug voor gelijke kansen

Actualiteit Ron Minnée

Er zijn weinig onderwerpen waar de agenda van de overheid en de hbo-sector zo in elkaars verlengde liggen, als gelijke kansen. De emancipatiefunctie behoort tot de kern van het DNA van het hbo. Dat klinkt door in bijna alle gesprekken die ik vanaf het begin dat ik begonnen ben bij de Vereniging Hogescholen heb gevoerd. De afgelopen maanden heb ik aan beide kanten van de ‘tafel’ aan de gelijke kansen agenda mogen werken. Een mooi onderwerp daarom voor een eerste blog.