Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Juist daarom is het nu belangrijk dat er mogelijkheden zijn om te investeren in het hoger onderwijs. Het kabinet schrijft in de miljoenennota dat het wil inzetten op het vergroten van de vaardigheden en de dynamiek van de beroepsbevolking. De coronacrisis onderstreept het grote belang dat de beroepsbevolking zich gemakkelijk kan aanpassen aan veranderingen. Het kabinet wil ons land ‘de crisis uit investeren’. Voor de VH is dat méér dan alleen de nationale economie op gang brengen en houden.

Want een investering in het onderwijs is ook investering in jonge mensen met goede ontplooiingskansen op de arbeidsmarkt. Veruit de meeste afgestudeerden in het hoger onderwijs een hebben een goed perspectief op werk en dat moet zo blijven. Tegelijkertijd neemt het belang van brede vaardigheden toe en verandert de behoefte aan vakspecifieke kennis in hoog tempo. Dat laatste zorgt ervoor dat beroepen veranderen, soms verdwijnen en dat nieuwe beroepen ontstaan, een proces dat wordt aangewakkerd door de coronacrisis. Het hbo vervult een essentiële rol in deze dynamiek, waarbij mensen ‘van werk naar werk’ bewegen, door middel van om- en bijscholing.

De VH pleit er daarom voor om het vorige week gepresenteerde Nationaal Groeifonds ter grootte van 20 miljard euro aan te wenden voor extra investeringen in thema’s zoals Leven Lang Ontwikkelen, digitalisering en in praktijkgericht onderzoek bij hogescholen. “Het is van groot belang voor een duurzaam herstel van onze economie om het groeifonds daarvoor te gebruiken”, zegt Limmen, die aangeeft dat daarvoor een versterking van de basisfinanciering van de hogescholen nodig is. “De manier waarop de hogescholen zijn betrokken bij de dagelijkse beroepspraktijk biedt de kans om fundamentele kennis in vele sectoren direct te vertalen naar toepassingen. Zo sluiten wij aan op de actuele situatie op de arbeidsmarkt.”

Kabinet zondert toch examens en tentamens uit van avondklok

Tijdens het debat over de coronamaatregelen heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid toegezegd dat voor het maken van (praktijk) examens en tentamens op locaties van het mbo en hoger onderwijs toch een uitzondering wordt gemaakt op de avondklok.

Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.

2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.