Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Juist daarom is het nu belangrijk dat er mogelijkheden zijn om te investeren in het hoger onderwijs. Het kabinet schrijft in de miljoenennota dat het wil inzetten op het vergroten van de vaardigheden en de dynamiek van de beroepsbevolking. De coronacrisis onderstreept het grote belang dat de beroepsbevolking zich gemakkelijk kan aanpassen aan veranderingen. Het kabinet wil ons land ‘de crisis uit investeren’. Voor de VH is dat méér dan alleen de nationale economie op gang brengen en houden.

Want een investering in het onderwijs is ook investering in jonge mensen met goede ontplooiingskansen op de arbeidsmarkt. Veruit de meeste afgestudeerden in het hoger onderwijs een hebben een goed perspectief op werk en dat moet zo blijven. Tegelijkertijd neemt het belang van brede vaardigheden toe en verandert de behoefte aan vakspecifieke kennis in hoog tempo. Dat laatste zorgt ervoor dat beroepen veranderen, soms verdwijnen en dat nieuwe beroepen ontstaan, een proces dat wordt aangewakkerd door de coronacrisis. Het hbo vervult een essentiële rol in deze dynamiek, waarbij mensen ‘van werk naar werk’ bewegen, door middel van om- en bijscholing.

De VH pleit er daarom voor om het vorige week gepresenteerde Nationaal Groeifonds ter grootte van 20 miljard euro aan te wenden voor extra investeringen in thema’s zoals Leven Lang Ontwikkelen, digitalisering en in praktijkgericht onderzoek bij hogescholen. “Het is van groot belang voor een duurzaam herstel van onze economie om het groeifonds daarvoor te gebruiken”, zegt Limmen, die aangeeft dat daarvoor een versterking van de basisfinanciering van de hogescholen nodig is. “De manier waarop de hogescholen zijn betrokken bij de dagelijkse beroepspraktijk biedt de kans om fundamentele kennis in vele sectoren direct te vertalen naar toepassingen. Zo sluiten wij aan op de actuele situatie op de arbeidsmarkt.”

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.