Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Juist daarom is het nu belangrijk dat er mogelijkheden zijn om te investeren in het hoger onderwijs. Het kabinet schrijft in de miljoenennota dat het wil inzetten op het vergroten van de vaardigheden en de dynamiek van de beroepsbevolking. De coronacrisis onderstreept het grote belang dat de beroepsbevolking zich gemakkelijk kan aanpassen aan veranderingen. Het kabinet wil ons land ‘de crisis uit investeren’. Voor de VH is dat méér dan alleen de nationale economie op gang brengen en houden.

Want een investering in het onderwijs is ook investering in jonge mensen met goede ontplooiingskansen op de arbeidsmarkt. Veruit de meeste afgestudeerden in het hoger onderwijs een hebben een goed perspectief op werk en dat moet zo blijven. Tegelijkertijd neemt het belang van brede vaardigheden toe en verandert de behoefte aan vakspecifieke kennis in hoog tempo. Dat laatste zorgt ervoor dat beroepen veranderen, soms verdwijnen en dat nieuwe beroepen ontstaan, een proces dat wordt aangewakkerd door de coronacrisis. Het hbo vervult een essentiële rol in deze dynamiek, waarbij mensen ‘van werk naar werk’ bewegen, door middel van om- en bijscholing.

De VH pleit er daarom voor om het vorige week gepresenteerde Nationaal Groeifonds ter grootte van 20 miljard euro aan te wenden voor extra investeringen in thema’s zoals Leven Lang Ontwikkelen, digitalisering en in praktijkgericht onderzoek bij hogescholen. “Het is van groot belang voor een duurzaam herstel van onze economie om het groeifonds daarvoor te gebruiken”, zegt Limmen, die aangeeft dat daarvoor een versterking van de basisfinanciering van de hogescholen nodig is. “De manier waarop de hogescholen zijn betrokken bij de dagelijkse beroepspraktijk biedt de kans om fundamentele kennis in vele sectoren direct te vertalen naar toepassingen. Zo sluiten wij aan op de actuele situatie op de arbeidsmarkt.”

Landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor van start

Deze week start alweer de 30e editie van de landelijke alumnionderzoeken HBO-Monitor en Kunsten-Monitor, onder auspiciën van de Vereniging Hogescholen en uitgevoerd door het het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). DESAN Research Solutions voert het veldwerk uit en stuurt vandaag de eerste mailing naar alumni van studiejaar 2018-2019.

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten: Leven lang ontwikkelen door persoonlijk leerrecht per jaar

Iedere werkende Nederlander vanaf 27 jaar moet het basisrecht van één week scholing per jaar krijgen. Dat is de kern van het plan ‘Een leven lang ontwikkelen voor iedereen’ van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU). Dit plan is vandaag overhandigd aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.