Vereniging Hogescholen: verzelfstandiging Associate degree goede keuze

De Vereniging Hogescholen is enthousiast over het besluit van minister Bussemaker van Onderwijs om de Associate degree-opleiding (Ad) binnen het hbo een zelfstandige positie te geven. Zij maakte dit vandaag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. De hogescholen dringen al geruime tijd bij de minister aan om de Ad als apart onderwijstype binnen het hbo te mogen aanbieden. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is goed dat de minister onze wens nu honoreert. Ik verwacht dat het aantal Ad-studenten hierdoor in de komende jaren behoorlijk zal stijgen. De ervaring uit de afgelopen periode leert namelijk dat de aantrekkingskracht van een Ad voor zowel studenten als werkgevers vooral toeneemt als het een zelfstandige opleiding is.”

Aanschuifonderwijs
Tot nu toe is de Ad geen zelfstandige opleiding, maar een tweejarig programma binnen een vierjarige hbo-bachelor-opleiding. Hierdoor wordt de Ad nu nog vaak gezien als ‘aanschuifonderwijs’, waarbij Ad-studenten bij bachelorstudenten in één klas zitten. Dat heeft er toe geleid dat de belangstelling voor de Ad tot nu toe zeer beperkt is gebleven. Slechts een kleine 6000 studenten in het bekostigd volgen op dit moment een Ad, nog geen 2% van het totaal aantal bachelor-studenten.

Aantrekkelijk alternatief
Minister Bussemaker verwacht, net als de hogescholen, dat de Ad als zelfstandige hbo-opleiding met een eigen pedagogisch concept, een eigen arbeidsmarktprofiel en waar mogelijk eigen huisvesting, een aantrekkelijk alternatief is voor studenten die hun beroepsvaardigheden willen verbeteren en verhogen zonder meteen een volledige bachelor te willen volgen. “Onze snel veranderende wereld vraagt nadrukkelijk om extra kennis van werkenden in vooral het middensegment van de arbeidsmarkt. De Ad is de uitgelezen opleiding om die bij- en opscholing te verzorgen”, aldus Thom de Graaf.

Talentontwikkeling maximaal faciliteren
Volgens Thom de Graaf sluit de keuze voor een zelfstandige Ad binnen het hbo naadloos aan op de onlangs gepresenteerde strategische visie’ #hbo2025: Wendbaar en Weerbaar’, waarin het belang van meer differentiatie binnen het hbo-onderwijsaanbod een belangrijke doelstelling is. “Een zelfstandige Ad met een duidelijk eigen beroepsprofiel maakt het mogelijk de talentontwikkeling op maat van een specifieke groep studenten, met name afkomstig uit het mbo, maximaal via de Ad-route te faciliteren. Ik verwacht daardoor dat veel meer studenten gericht voor de Ad-opleiding zullen kiezen.”

Zie ook: OCW brief aan Tweede Kamer over de Associate Degree

De Hogeschool Rotterdam maakt al een aantal jaren veel werk van de Ad. Ron Bormans (CvB-voorzitter Hogeschool Rotterdam) gaf desgevraagd op NPO Radio 1 een eerste reactie op de brief van de minister.

VH en MBO Raad versterken samenwerking Ad-opleidingen

AMERSFOORT - De Vereniging Hogescholen (VH) en de MBO Raad verstevigen hun samenwerking op het gebied van Associate degree opleidingen. In een convenant, dat door voorzitters Maurice Limmen (VH) en Adnan Tekin (MBO Raad) op het Ad-congres in Amersfoort werd ondertekend, onderstrepen zij dat ze handen ineenslaan om het succesvolle ad-onderwijs verder uit te rollen. “Vooral omdat er steeds meer vraag is naar werknemers met een opleiding”, zegt Limmen. “We zien dat er nog veel ruimte is voor groei”, voegt Tekin toe.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Instroom eerstejaars hbo terug op pre-coronaniveau

Het aantal hbo-studenten is in het studiejaar 2021/2022 licht gestegen tot een recordaantal van 492.518, een stijging van 0,4 procent. De instroom van eerstejaars studenten daalde ten opzichte van het vorige studiejaar met 8,6 procent, waarmee de studenteninstroom weer uitkomt op het niveau van vóór de coronacrisis. Dit blijkt uit de jaarlijkse cijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Corona had een groot effect op de instroom van studenten in het hbo. Dat effect lijkt nu uitgewerkt. De instroom is nu weer in lijn met wat we gewend waren voordat de coronacrisis uitbrak.”