Vereniging Hogescholen en MBO Raad ondertekenen convenant Associate degree

Convenant vh   mbo raad   3 juli 2018   rechthoek

Op 3 juli hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad, Thom de Graaf en Ton Heerts, het convenant Associate degree (Ad) ondertekend. Met dit convenant bevestigen beide brancheverenigingen de wens tot samenwerking rondom de Ad-opleidingen. Het uitgangspunt is dat voor het ontwikkelen en aanbieden van een Ad-opleiding in het publieke stelsel de samenwerking nog beter wordt opgezocht. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: "Met een hechte samenwerking bieden we aan mbo-4 studenten en werkenden nog meer kansen voor verdieping en scholing. Het keuzepalet voor de mbo-student wordt breder en biedt extra kansen op de arbeidsmarkt. Mbo-instellingen en hogescholen zullen zich vanwege hun publieke financiering en taak verplicht voelen elkaar op te zoeken om de Associate degree tot een succes te maken."

De Ad-opleiding is een aantrekkelijke manier voor mbo’ers om door te studeren. Voor directe doorstromers vanuit het mbo biedt de Ad een alternatief naast de hbo-bachelor. Voor afgestudeerden die niet direct van plan zijn om een hbo-bacheloropleiding te gaan volgen, of voor werkenden, biedt de Ad een interessante optie om later in hun carrière door te studeren en aan hun duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te blijven werken. De Ad is daarom in het kader van leven lang ontwikkelen een prima optie.

Ad als zelfstandige hbo-opleiding
Met de wetswijziging per 1 januari 2018 is de Ad een zelfstandige hbo-opleiding geworden, los van de hbo-bacheloropleiding. Hierdoor krijgt de Ad duidelijker een eigen profiel. Hogescholen kunnen de Ad in samenwerking met een mbo-school aanbieden, mits tenminste de helft van het programma, waaronder in ieder geval de afstudeerfase en het afsluitend examen, wordt verzorgd door het hbo.

Met dit convenant herbevestigen de brancheverenigingen hun wens om samen te werken. Zij stimuleren hun leden om de samenwerking in de regio’s op te zoeken en de mogelijkheden tot samenwerking te verkennen die door de wetswijziging zijn ontstaan.

Publiek-publieke samenwerking
De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad spreken, door ondertekening van dit convenant, hun sterke voorkeur uit voor publieke samenwerking. Dit betekent voor het mbo dat een school die - als verdieping van haar eigen onderwijs of vanwege een geconstateerde arbeidsmarktbehoefte - betrokken wil zijn bij het ontwikkelen van een Ad-programma zich tot een bekostigde hogeschool wendt. Voor het hbo betekent dit de verantwoordelijkheid om met een mbo-school die bij een hogeschool aanklopt de samenwerking nadrukkelijk te verkennen.

Op donderdag 8 november wordt in Almere de Associate degree breed onder de aandacht gebracht. De conferentie is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van OCW en het Overlegplatform Associate degrees. Lees meer

Fotografie: Henriëtte Guest

Volgende stap in betere aansluiting mbo hbo

In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.

Reactie op rapport SEO over leerrechten voor elke burger

"Het belang van Leven Lang Ontwikkelen kan niet genoeg worden benadrukt. Daarom is het goed dat het SEO-rapport ‘Leerrechten doorgerekend’ de mogelijkheden verkent om scholing voor werkenden toegankelijker te maken. De Vereniging Hogescholen ziet aanknopingspunten in het rapport, vooral als het gaat om het bij- en omscholen op het reeds behaalde niveau. De hogescholen hebben daarom ook al eerder gepleit voor extra leerrechten voor hbo-alumni die een (onderdeel van een) tweede bachelor willen doen. Dit is een belangrijk middel om tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Verbazing over adviesrapport AWTI

De Vereniging Hogescholen heeft met verbazing kennis genomen van het advies ‘Het stelsel op scherp gezet’ van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) over de toekomst van het Nederlands stelsel van Hoger onderwijs. Het rapport stelt terecht dat het hoger onderwijs van hoge kwaliteit is en grijpt terug op bekende voorstellen om de kwaliteit verder te verbeteren. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met recente besluiten (sectorakkoorden), initiatieven die in de beginfase van uitvoering zijn (Wetenschapsagenda) en lopende gesprekken (zoals die tussen de VH en de VSNU). De aanbevelingen berusten vervolgens op centralistische planvorming, waarvan is aangetoond dat dit niet werkt.