Vereniging Hogescholen en MBO Raad ondertekenen convenant Associate degree

Convenant vh   mbo raad   3 juli 2018   rechthoek

Op 3 juli hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad, Thom de Graaf en Ton Heerts, het convenant Associate degree (Ad) ondertekend. Met dit convenant bevestigen beide brancheverenigingen de wens tot samenwerking rondom de Ad-opleidingen. Het uitgangspunt is dat voor het ontwikkelen en aanbieden van een Ad-opleiding in het publieke stelsel de samenwerking nog beter wordt opgezocht. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: "Met een hechte samenwerking bieden we aan mbo-4 studenten en werkenden nog meer kansen voor verdieping en scholing. Het keuzepalet voor de mbo-student wordt breder en biedt extra kansen op de arbeidsmarkt. Mbo-instellingen en hogescholen zullen zich vanwege hun publieke financiering en taak verplicht voelen elkaar op te zoeken om de Associate degree tot een succes te maken."

De Ad-opleiding is een aantrekkelijke manier voor mbo’ers om door te studeren. Voor directe doorstromers vanuit het mbo biedt de Ad een alternatief naast de hbo-bachelor. Voor afgestudeerden die niet direct van plan zijn om een hbo-bacheloropleiding te gaan volgen, of voor werkenden, biedt de Ad een interessante optie om later in hun carrière door te studeren en aan hun duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te blijven werken. De Ad is daarom in het kader van leven lang ontwikkelen een prima optie.

Ad als zelfstandige hbo-opleiding
Met de wetswijziging per 1 januari 2018 is de Ad een zelfstandige hbo-opleiding geworden, los van de hbo-bacheloropleiding. Hierdoor krijgt de Ad duidelijker een eigen profiel. Hogescholen kunnen de Ad in samenwerking met een mbo-school aanbieden, mits tenminste de helft van het programma, waaronder in ieder geval de afstudeerfase en het afsluitend examen, wordt verzorgd door het hbo.

Met dit convenant herbevestigen de brancheverenigingen hun wens om samen te werken. Zij stimuleren hun leden om de samenwerking in de regio’s op te zoeken en de mogelijkheden tot samenwerking te verkennen die door de wetswijziging zijn ontstaan.

Publiek-publieke samenwerking
De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad spreken, door ondertekening van dit convenant, hun sterke voorkeur uit voor publieke samenwerking. Dit betekent voor het mbo dat een school die - als verdieping van haar eigen onderwijs of vanwege een geconstateerde arbeidsmarktbehoefte - betrokken wil zijn bij het ontwikkelen van een Ad-programma zich tot een bekostigde hogeschool wendt. Voor het hbo betekent dit de verantwoordelijkheid om met een mbo-school die bij een hogeschool aanklopt de samenwerking nadrukkelijk te verkennen.

Op donderdag 8 november wordt in Almere de Associate degree breed onder de aandacht gebracht. De conferentie is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van OCW en het Overlegplatform Associate degrees. Lees meer

Fotografie: Henriëtte Guest

Heel veel in deeltijd

Net als vorig jaar hebben ook dit jaar de hogescholen hun krachten gebundeld om het deeltijdonderwijs onder de aandacht te brengen. In de periode van 7 mei tot 4 juni zal er extra aandacht zijn voor het deeltijd studeren bij een hogeschool.

Vereniging Hogescholen en minister OCW sluiten sectorakkoord hbo 2018

Vandaag is het sectorakkoord hbo 2018 door Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen en Ingrid van Engelshoven, minister van OCW getekend. In het akkoord zijn de kwaliteitsafspraken hoger onderwijs, de wijze van profilering van de hogescholen en de gedeelde prioriteiten voor de periode 2019 tot 2022 vastgelegd. De Graaf: “Wij zijn positief over de toevoeging van de studievoorschotmiddelen en de wijze waarop de kwaliteitsafspraken worden ingevuld: niet topdown maar binnen de hogescholen zelf. Hier spreekt vertrouwen in de hogescholen uit: besturen, docenten, onderzoekers en studenten zetten zich gezamenlijk in. Iedereen moet zich wel realiseren dat tegenover de extra studievoorschotmiddelen nog ombuigingen staan van zowel het vorige als het huidige kabinet.” De landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb zijn mede-ondertekenaars van de afspraken in het akkoord over de inzet van de studievoorschotmiddelen de komende jaren.

Hbo deeltijdonderwijs in de lift, flexibiliteit loont

Om in te spelen op de veranderende vraag van werkgevers en professionals, bieden hogescholen naast het initieel onderwijs steeds meer flexibele deeltijdopleidingen aan. Het resultaat is dat de instroom van het deeltijdonderwijs dit studiejaar is gestegen met 8,5% naar in totaal 10.445 studenten, hierbij startten de meeste studenten (3.283) in de sector Onderwijs.