Vereniging Hogescholen en MBO Raad ondertekenen convenant Associate degree

Convenant vh   mbo raad   3 juli 2018   rechthoek

Op 3 juli hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad, Thom de Graaf en Ton Heerts, het convenant Associate degree (Ad) ondertekend. Met dit convenant bevestigen beide brancheverenigingen de wens tot samenwerking rondom de Ad-opleidingen. Het uitgangspunt is dat voor het ontwikkelen en aanbieden van een Ad-opleiding in het publieke stelsel de samenwerking nog beter wordt opgezocht. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: "Met een hechte samenwerking bieden we aan mbo-4 studenten en werkenden nog meer kansen voor verdieping en scholing. Het keuzepalet voor de mbo-student wordt breder en biedt extra kansen op de arbeidsmarkt. Mbo-instellingen en hogescholen zullen zich vanwege hun publieke financiering en taak verplicht voelen elkaar op te zoeken om de Associate degree tot een succes te maken."

De Ad-opleiding is een aantrekkelijke manier voor mbo’ers om door te studeren. Voor directe doorstromers vanuit het mbo biedt de Ad een alternatief naast de hbo-bachelor. Voor afgestudeerden die niet direct van plan zijn om een hbo-bacheloropleiding te gaan volgen, of voor werkenden, biedt de Ad een interessante optie om later in hun carrière door te studeren en aan hun duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te blijven werken. De Ad is daarom in het kader van leven lang ontwikkelen een prima optie.

Ad als zelfstandige hbo-opleiding
Met de wetswijziging per 1 januari 2018 is de Ad een zelfstandige hbo-opleiding geworden, los van de hbo-bacheloropleiding. Hierdoor krijgt de Ad duidelijker een eigen profiel. Hogescholen kunnen de Ad in samenwerking met een mbo-school aanbieden, mits tenminste de helft van het programma, waaronder in ieder geval de afstudeerfase en het afsluitend examen, wordt verzorgd door het hbo.

Met dit convenant herbevestigen de brancheverenigingen hun wens om samen te werken. Zij stimuleren hun leden om de samenwerking in de regio’s op te zoeken en de mogelijkheden tot samenwerking te verkennen die door de wetswijziging zijn ontstaan.

Publiek-publieke samenwerking
De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad spreken, door ondertekening van dit convenant, hun sterke voorkeur uit voor publieke samenwerking. Dit betekent voor het mbo dat een school die - als verdieping van haar eigen onderwijs of vanwege een geconstateerde arbeidsmarktbehoefte - betrokken wil zijn bij het ontwikkelen van een Ad-programma zich tot een bekostigde hogeschool wendt. Voor het hbo betekent dit de verantwoordelijkheid om met een mbo-school die bij een hogeschool aanklopt de samenwerking nadrukkelijk te verkennen.

Op donderdag 8 november wordt in Almere de Associate degree breed onder de aandacht gebracht. De conferentie is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van OCW en het Overlegplatform Associate degrees. Lees meer

Fotografie: Henriëtte Guest

Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.

Groei aantal inschrijvingen per 1 oktober hbo: 2,8% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2018 - 2019 landelijk 2,8 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan een jaar geleden. Daarmee zet de verbetering in de groei van het aantal inschrijvingen van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree, een relatief nieuw aanbod van de hogescholen, is wederom gestegen met maar liefst met 34,8% en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 5,7% (deeltijd) en 18,2% (duaal) gestegen. “De grote stijging van 10% bij de Pabo is bijzonder goed nieuws voor een sector waar het arbeidsmarkttekort groot is”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017. Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg Leven Lang Leren op 9 oktober a.s. in de Tweede Kamer, brengen we de ontwikkelingen van het deeltijdonderwijs van de hogescholen in dit position paper graag onder uw aandacht.