Toelatingseisen pabo blijven van kracht

In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​

Aspirant-studenten die niet aan de toelatingseisen van de pabo voldoen (mbo-studenten, en havo-leerlingen die in een of meerdere vakken geen schoolexamen hebben gedaan), kunnen dit alsnog aantonen door middel van het behalen van toelatingstoetsen. Vanwege de coronacrisis is het toetsvenster van maart/april geannuleerd. De toetsvensters in juni, juli en augustus gaan vooralsnog wel door. Het is belangrijk dat studenten zich op deze toetsmomenten voorbereiden en ervan gebruikmaken.

Indien de toelatingstoetsen van juni geen doorgang vinden, of in te beperkte mate, stromen studenten onder voorbehoud in op de pabo. Ze hebben de verplichting om voor 1 januari 2021 alsnog aan te tonen aan de gestelde vooropleidingseisen te voldoen. Ze kunnen dan gebruik maken van de verschillende toetsvensters die hiervoor tot eind 2020 open zullen staan. Ook hierbij geldt dat de studenten voor elk van de toetsen één herkansingsmogelijkheid hebben. Op het moment dat studenten per 1 januari 2021 niet aan de gestelde vooropleidingseisen voldoen, dienen ze de opleiding alsnog te verlaten.

Daarnaast wordt de beperkte geldigheidsduur van de certificaten van de behaalde toelatingstoetsen aangepast naar vijf jaar.

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).