Bericht n.a.v. tweede studievoorschotmonitor over ontwikkelingen inzake studiekeuze, studiegedrag en studiefinanciering 2016

Toegankelijkheid hbo mag niet in het geding komen

De Vereniging Hogescholen maakt zich zorgen over de afname van het aandeel eerste generatiestudenten in het hoger beroepsonderwijs. Dit oordeelt de vereniging naar aanleiding van het door het ministerie van OCW vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport van ResearchNed 'Monitor Beleidsmaatregelen 2016-2017' en de aanbiedingsbrief van de minister. “De toegankelijkheid van ons hoger beroepsonderwijs mag voor geen enkele groep in het geding komen,” aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De Vereniging Hogescholen heeft in het verleden al aangegeven zich zorgen te maken over de gevolgen van het studievoorschot op de toegankelijkheid van in het bijzonder het hbo. De analyse in deze monitor heeft deze zorgen niet weggenomen. Vorig jaar constateerde de Vereniging Hogescholen nog dat het te vroeg is om na 1 jaar al conclusies te trekken, want van een blijvend effect kan pas gesproken worden als de instroomcijfers voor het studiejaar 2016-2017 daar aanleiding toe geven. Het aandeel van eerste-generatiestudenten* in het hoger onderwijs vanuit havo en vwo is dit jaar verder gedaald en vanuit mbo weliswaar nu stabiel maar niet op het oude niveau. Het lijkt er nu dus op dat voor eerste generatiestudenten een leenstelseleffect is te constateren.

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat mbo-studenten significant meer last hebben van leenaversie, en dat dit hand in hand gaat met het (lagere) opleidingsniveau van ouders. Meer kennis over sociale leenvoorwaarden of de mogelijkheid tot een aanvullende beurs lijken daarbij niet te helpen. In gezinnen van eerste generatiestudenten  wordt meer opgezien tegen de kosten van een studie dan in andere gezinnen.*

* Eerstegeneratie studenten zijn studenten waarvan beide ouders geen ho-opleiding hebben.

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”