Bericht n.a.v. tweede studievoorschotmonitor over ontwikkelingen inzake studiekeuze, studiegedrag en studiefinanciering 2016

Toegankelijkheid hbo mag niet in het geding komen

De Vereniging Hogescholen maakt zich zorgen over de afname van het aandeel eerste generatiestudenten in het hoger beroepsonderwijs. Dit oordeelt de vereniging naar aanleiding van het door het ministerie van OCW vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport van ResearchNed 'Monitor Beleidsmaatregelen 2016-2017' en de aanbiedingsbrief van de minister. “De toegankelijkheid van ons hoger beroepsonderwijs mag voor geen enkele groep in het geding komen,” aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De Vereniging Hogescholen heeft in het verleden al aangegeven zich zorgen te maken over de gevolgen van het studievoorschot op de toegankelijkheid van in het bijzonder het hbo. De analyse in deze monitor heeft deze zorgen niet weggenomen. Vorig jaar constateerde de Vereniging Hogescholen nog dat het te vroeg is om na 1 jaar al conclusies te trekken, want van een blijvend effect kan pas gesproken worden als de instroomcijfers voor het studiejaar 2016-2017 daar aanleiding toe geven. Het aandeel van eerste-generatiestudenten* in het hoger onderwijs vanuit havo en vwo is dit jaar verder gedaald en vanuit mbo weliswaar nu stabiel maar niet op het oude niveau. Het lijkt er nu dus op dat voor eerste generatiestudenten een leenstelseleffect is te constateren.

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat mbo-studenten significant meer last hebben van leenaversie, en dat dit hand in hand gaat met het (lagere) opleidingsniveau van ouders. Meer kennis over sociale leenvoorwaarden of de mogelijkheid tot een aanvullende beurs lijken daarbij niet te helpen. In gezinnen van eerste generatiestudenten  wordt meer opgezien tegen de kosten van een studie dan in andere gezinnen.*

* Eerstegeneratie studenten zijn studenten waarvan beide ouders geen ho-opleiding hebben.

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Hogescholen organiseren online open dagen

Het kabinet heeft de coronamaatregelen verlengd tot en met 28 april. Dat betekent dat ook alle hogescholen geen fysiek onderwijs zullen aanbieden op hun locaties tot en met 28 april. Daardoor zullen studiekiezers die nog geen definitieve keuze hadden gemaakt, zich nu vooral online op hun studie moeten oriënteren. Daarom bieden hogescholen online open dagen aan. We werken dit overzicht bij zodra ook andere hogescholen de data van hun online open dagen op de websites bekend maken.

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.