Studenten zetten met Ad-opleiding een stap in het hbo

Studenten en werkenden die een Associate Degree (Ad) opleiding volgen, zetten met de Ad een stap in het hoger beroepsonderwijs. Deze nieuwe tweejarige opleiding biedt mbo-4 studenten en werkenden een hogere beroepsopleiding waarbij de hogeschool Ad-graden verleent. De hogescholen werken hierbij intensief samen met het mbo en het werkveld. Vandaag wordt het wetsvoorstel voor de invoering van Associate Degrees in de Tweede Kamer behandeld. Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Studenten die een Ad-opleiding volgen zijn er trots op dat ze een stap zetten in het hbo.”

Bij het aanbieden van Ad-opleidingen vinden hogescholen de samenwerking met het mbo belangrijk, maar de verantwoordelijkheid voor inhoud en examinering ligt primair bij het hbo. Hogescholen zijn er dan ook voorstander van dat een Ad-opleiding zo veel mogelijk wordt aangeboden in een omgeving waar ook hbo-bacheloropleidingen en praktijkgericht onderzoek plaatsvinden. De Vereniging Hogescholen heeft daarom ook grote bezwaren tegen de amendementen van de VVD en de PVV die beogen dat Ad-opleidingen (exclusief de diplomatoetsing) ook volledig door een ROC te laten verzorgen en enkel te huisvesten bij een ROC.

Ad heeft emanciperende functie
Juist door een Ad-opleiding ook te laten plaatsvinden in een hbo-studieklimaat kunnen studenten geïnspireerd worden om door te stromen naar een bachelor. De Ad heeft daarmee een belangrijke emanciperende functie, vinden hogescholen. Studenten en werkenden kiezen bewust voor de status en positie van een Ad-opleiding. Voor hen is het van belang dat een hogeschool verantwoordelijk is voor de Ad. Zij kiezen bewust voor een opleiding in het hoger onderwijs waarbij een hogeschool Ad-graden verleent en de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van die opleidingen bij het hbo ligt.

Regionale aanbieding gehele Ad-opleiding is nu al mogelijk
Hogescholen vinden de samenwerking met het mbo belangrijk. Voor specifieke gevallen maakt het wetsvoorstel het mogelijk dat maximaal een jaar van de opleidingen kan plaatsvinden bij een ROC. Dit is een goede basis om gezamenlijk de opleiding te verzorgen. Tevens is het in bijzondere gevallen mogelijk dat een hogeschool een nevenvestiging opent om een Ad-opleiding volledig te verzorgen op een locatie van een ROC.

Onderwijs en toetsen zijn verweven
Om de kwaliteit op de opleiding en het diploma te borgen is het van belang dat hogescholen hun verantwoordelijkheid kunnen blijven nemen voor de inhoud van een Ad-opleiding. Het Ad-onderwijs en de toetsen die daarbij horen zijn gericht op kwalificerende beoordelingen en het doorlopend geven van ontwikkelingsgerichte feedback aan de studenten. Dit betekent dat net als in de beroepspraktijk, dat er continu sprake is van toetsen en beoordelen. Het is voor hogescholen dan ook van groot belang dat – zoals in het wetsvoorstel staat – hogescholen voor tenminste 50% verantwoordelijk zijn voor het verzorgen van het onderwijs en de eindtoets, en het ROC voor ten hoogste de andere 50%. Dat uitgangspunt verder ‘oprekken’ zoals het amendement van de VVD voorstelt, gaat in tegen de kern van de wet: de instelling die verantwoordelijk is voor het examen (de graadtoekenning), moet ook garant kunnen staan voor de kwaliteit van de opleiding.

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Vereniging Hogescholen reageert op de Staat van het Onderwijs 2023

De Vereniging Hogescholen heeft met belangstelling kennisgenomen van het vandaag gepresenteerde rapport 'De Staat van het Onderwijs 2023' van de Onderwijsinspectie. “In het rapport zien we als hbo opnieuw de bevestiging van de hoge kwaliteit van ons onderwijs. Tegelijkertijd herkennen we aandachtspunten die ook terugkomen in onze eigen ambities voor de toekomst”, zegt voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen.

VH en MBO Raad versterken samenwerking Ad-opleidingen

AMERSFOORT - De Vereniging Hogescholen (VH) en de MBO Raad verstevigen hun samenwerking op het gebied van Associate degree opleidingen. In een convenant, dat door voorzitters Maurice Limmen (VH) en Adnan Tekin (MBO Raad) op het Ad-congres in Amersfoort werd ondertekend, onderstrepen zij dat ze handen ineenslaan om het succesvolle ad-onderwijs verder uit te rollen. “Vooral omdat er steeds meer vraag is naar werknemers met een opleiding”, zegt Limmen. “We zien dat er nog veel ruimte is voor groei”, voegt Tekin toe.