Actualiteit

En helpen daarmee ook zichzelf

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Scholen gaan na wie extra hulp nodig heeft en in welke vorm, zoals zomerscholen of bijlessen buiten de reguliere schooltijd. Studenten van lerarenopleidingen en pedagogische studies kunnen leraren hierin eventueel bijstaan. Op deze manier kunnen studenten, onder begeleiding, extra praktijkervaring opdoen, verdienen ze in bepaalde gevallen studiepunten of wat extra’s als een vakantiebaan. Schoolbesturen worden door de ministers opgeroepen om de middelen die ze daarvoor krijgen in te zetten via de regionale samenwerkingsverbanden ‘Samen opleiden & professionaliseren’.

Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het zou heel mooi zijn als onze studenten op deze manier leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs kunnen helpen met het inlopen van achterstanden. Voor onze studenten kan het bovendien nuttige praktijkervaring opleveren. Het hbo levert met de lerarenopleidingen 90 procent van de toekomstige leraren; extra hulp van al die studenten kan echt zoden aan de dijk zetten.”

Ook minister Slob van Basis- en Voortgezet Onderwijs is enthousiast over de mogelijke samenwerking: “Ik ben erg blij dat studenten gaan meehelpen op school in deze tijden van crisis. Deze extra handen ontlasten leraren en helpen leerlingen vooruit. Goed om te zien dat we ons met elkaar verantwoordelijk voelen om achterstanden zoveel mogelijk in te lopen.”

“Het is belangrijk dat we met elkaar samenwerken om de gevolgen van deze coronacrisis op te vangen. Studenten van lerarenopleidingen kunnen scholieren goed helpen om eventuele achterstanden in te halen en krijgen zo zelf extra bagage mee”, zegt onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. 

In Amsterdam, Leiden en Utrecht ontwikkelen universiteiten nu al een aanbod voor scholen, waar studenten van de lerarenopleidingen kunnen worden ingezet. Voor het nieuwe schooljaar wordt onderzocht of deze initiatieven landelijk kunnen worden opgeschaald. Pieter Duisenberg, voorzitter van de Vereniging van Universiteiten: “Ik ben ontzettend trots op de studenten van onze lerarenopleidingen die zich gaan inzetten om achterstanden op scholen weg te werken. Het is win-win; een interessante leerervaring gaat hier hand in hand met het ondersteunen van scholen.”

De studenten zullen altijd onder de verantwoordelijkheid van de betrokken school of instelling functioneren. De afspraken worden de komende tijd nader uitgewerkt en kunnen per onderwijsinstelling verschillen. 

Het kabinet stelde onlangs 244 miljoen euro beschikbaar voor scholen in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs voor het inlopen van achterstanden als gevolg van het coronavirus. Met dat geld kunnen de scholen extra hulp en maatwerk bieden aan de leerlingen en studenten die dat nodig hebben. Scholen kunnen ervoor kiezen om dit (deels) uit te besteden. Schoolbesturen kunnen op dit moment al hun plannen indienen en subsidie aanvragen voor de periode van de zomervakantie in 2020 tot en met de zomervakantie in 2021. De eerste aanvragen moeten voor 21 juni worden ingediend. 

Gerelateerd

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

Article

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer