Actualiteit

En helpen daarmee ook zichzelf

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Scholen gaan na wie extra hulp nodig heeft en in welke vorm, zoals zomerscholen of bijlessen buiten de reguliere schooltijd. Studenten van lerarenopleidingen en pedagogische studies kunnen leraren hierin eventueel bijstaan. Op deze manier kunnen studenten, onder begeleiding, extra praktijkervaring opdoen, verdienen ze in bepaalde gevallen studiepunten of wat extra’s als een vakantiebaan. Schoolbesturen worden door de ministers opgeroepen om de middelen die ze daarvoor krijgen in te zetten via de regionale samenwerkingsverbanden ‘Samen opleiden & professionaliseren’.

Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het zou heel mooi zijn als onze studenten op deze manier leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs kunnen helpen met het inlopen van achterstanden. Voor onze studenten kan het bovendien nuttige praktijkervaring opleveren. Het hbo levert met de lerarenopleidingen 90 procent van de toekomstige leraren; extra hulp van al die studenten kan echt zoden aan de dijk zetten.”

Ook minister Slob van Basis- en Voortgezet Onderwijs is enthousiast over de mogelijke samenwerking: “Ik ben erg blij dat studenten gaan meehelpen op school in deze tijden van crisis. Deze extra handen ontlasten leraren en helpen leerlingen vooruit. Goed om te zien dat we ons met elkaar verantwoordelijk voelen om achterstanden zoveel mogelijk in te lopen.”

“Het is belangrijk dat we met elkaar samenwerken om de gevolgen van deze coronacrisis op te vangen. Studenten van lerarenopleidingen kunnen scholieren goed helpen om eventuele achterstanden in te halen en krijgen zo zelf extra bagage mee”, zegt onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. 

In Amsterdam, Leiden en Utrecht ontwikkelen universiteiten nu al een aanbod voor scholen, waar studenten van de lerarenopleidingen kunnen worden ingezet. Voor het nieuwe schooljaar wordt onderzocht of deze initiatieven landelijk kunnen worden opgeschaald. Pieter Duisenberg, voorzitter van de Vereniging van Universiteiten: “Ik ben ontzettend trots op de studenten van onze lerarenopleidingen die zich gaan inzetten om achterstanden op scholen weg te werken. Het is win-win; een interessante leerervaring gaat hier hand in hand met het ondersteunen van scholen.”

De studenten zullen altijd onder de verantwoordelijkheid van de betrokken school of instelling functioneren. De afspraken worden de komende tijd nader uitgewerkt en kunnen per onderwijsinstelling verschillen. 

Het kabinet stelde onlangs 244 miljoen euro beschikbaar voor scholen in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs voor het inlopen van achterstanden als gevolg van het coronavirus. Met dat geld kunnen de scholen extra hulp en maatwerk bieden aan de leerlingen en studenten die dat nodig hebben. Scholen kunnen ervoor kiezen om dit (deels) uit te besteden. Schoolbesturen kunnen op dit moment al hun plannen indienen en subsidie aanvragen voor de periode van de zomervakantie in 2020 tot en met de zomervakantie in 2021. De eerste aanvragen moeten voor 21 juni worden ingediend. 

Gerelateerd

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Article

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Lees meer

VH bepleit extra investeringen lerarenopleidingen

Article

De Vereniging Hogescholen vraagt de Tweede Kamer om een impuls te geven aan de lerarenopleidingen. “Willen we het lerarentekort oplossen, dan moeten we het aantrekkelijker maken om leraar te worden, te zijn én te blijven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen. Deze week debatteert de Tweede Kamer over het lerarenbeleid.

Lees meer