Impactmeting 2019 Katapult

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

De impactmeting 2019 is uitgevoerd onder 39 Centres of expertise (hbo) en 152 mbo-samenwerkingsverbanden (mbo). In totaal behalen deze samenwerkingsverbanden het volgende resultaat: 84.000 studenten, 5.000 docenten en 700 lectordeelnames.

Sectoraal en regio
Samenwerkingsverbanden zijn vertegenwoordigd in alle sectoren en zijn in toenemende mate cross-sectoraal. Zij richten zich op twee of zelfs drie thema's, zoals High Tech Systems, Bouw en ICT. Het aanbod en de interesse in samenwerkingsverbanden rondom digitalisering is de afgelopen jaren enorm toegenomen, zo valt te lezen in de impactmeting 2019.

In de sectoren Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, ICT en Bouw werken relatief veel bedrijven in en om de regio waar het samenwerkingsverband is gevestigd. Bij de sectoren Logistiek, Samenleving, Water, Chemie en Agrifood zien we een groter percentage bedrijven van buiten de eigen of naburige regio's.

Samenwerkingsverbanden en spreiding
Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland hebben de meeste samenwerkingsverbanden. Dit hangt onmiskenbaar nauw samen met de economische bedrijvigheid en het aantal studenten dat in deze regio's beroepsopleidingen volgt, aldus de opstellers van de impactmeting 2019.

De regionale spreiding is aanzienlijk. Zo is 15% van alle partners afkomstig uit de regio Groot-Amsterdam, 12% uit de agglomoratie Den Haag en 11% uit Utrecht. Buiten de Randstad is oververtegenwoordiging in onder meer de regio's Noord-Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg.

Er zijn grote verschillen in de mate waarin samenwerkingsverbanden actief zijn buiten de regio. Regio's als Gooi en Vechtstreek en Midden-Limburg tellen onder hun partners 80-95% deelnemers uit de eigen of naburige regio. Dit in tegenstelling de regio's als Noord-Friesland en West-Noord-Brabant die 53-60% van de deelnemers betrekken uit regio's buiten het eigen of naburige gebied.

Over Katapult
Doelstelling van Katapult is om de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid te verbeteren. Met als doel het opleiden van jongeren met de juiste skills zodat zij kunnen instromen op de arbeidsmarkt .Katapult wordt ondersteund door de ministeries OCW en EZK. Het programmateam van Katapult is onderdeel van Platform Talent voor Technologie. Meer informatie: www.wijzijnkatapult.nl

Professionals voor morgen
De afgelopen jaren hebben hogescholen veel geïnvesteerd in praktijkgericht onderzoek: door praktijkgericht onderzoek meer te verankeren in de opleidingen, nieuwe onderzoeksgroepen te starten en met de ontwikkeling van Centres of Expertise (Professionals voor morgen - Strategische agenda Vereniging Hogescholen 2019 - 2023).

Zie ook: 'Ook de bakker om de hoek participeert nu in publiek-private samenwerking' - ScienceGuide, 1 oktober 2019

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut.

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”