Impactmeting 2019 Katapult

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

De impactmeting 2019 is uitgevoerd onder 39 Centres of expertise (hbo) en 152 mbo-samenwerkingsverbanden (mbo). In totaal behalen deze samenwerkingsverbanden het volgende resultaat: 84.000 studenten, 5.000 docenten en 700 lectordeelnames.

Sectoraal en regio
Samenwerkingsverbanden zijn vertegenwoordigd in alle sectoren en zijn in toenemende mate cross-sectoraal. Zij richten zich op twee of zelfs drie thema's, zoals High Tech Systems, Bouw en ICT. Het aanbod en de interesse in samenwerkingsverbanden rondom digitalisering is de afgelopen jaren enorm toegenomen, zo valt te lezen in de impactmeting 2019.

In de sectoren Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, ICT en Bouw werken relatief veel bedrijven in en om de regio waar het samenwerkingsverband is gevestigd. Bij de sectoren Logistiek, Samenleving, Water, Chemie en Agrifood zien we een groter percentage bedrijven van buiten de eigen of naburige regio's.

Samenwerkingsverbanden en spreiding
Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland hebben de meeste samenwerkingsverbanden. Dit hangt onmiskenbaar nauw samen met de economische bedrijvigheid en het aantal studenten dat in deze regio's beroepsopleidingen volgt, aldus de opstellers van de impactmeting 2019.

De regionale spreiding is aanzienlijk. Zo is 15% van alle partners afkomstig uit de regio Groot-Amsterdam, 12% uit de agglomoratie Den Haag en 11% uit Utrecht. Buiten de Randstad is oververtegenwoordiging in onder meer de regio's Noord-Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg.

Er zijn grote verschillen in de mate waarin samenwerkingsverbanden actief zijn buiten de regio. Regio's als Gooi en Vechtstreek en Midden-Limburg tellen onder hun partners 80-95% deelnemers uit de eigen of naburige regio. Dit in tegenstelling de regio's als Noord-Friesland en West-Noord-Brabant die 53-60% van de deelnemers betrekken uit regio's buiten het eigen of naburige gebied.

Over Katapult
Doelstelling van Katapult is om de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid te verbeteren. Met als doel het opleiden van jongeren met de juiste skills zodat zij kunnen instromen op de arbeidsmarkt .Katapult wordt ondersteund door de ministeries OCW en EZK. Het programmateam van Katapult is onderdeel van Platform Talent voor Technologie. Meer informatie: www.wijzijnkatapult.nl

Professionals voor morgen
De afgelopen jaren hebben hogescholen veel geïnvesteerd in praktijkgericht onderzoek: door praktijkgericht onderzoek meer te verankeren in de opleidingen, nieuwe onderzoeksgroepen te starten en met de ontwikkeling van Centres of Expertise (Professionals voor morgen - Strategische agenda Vereniging Hogescholen 2019 - 2023).

Zie ook: 'Ook de bakker om de hoek participeert nu in publiek-private samenwerking' - ScienceGuide, 1 oktober 2019

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).