Impactmeting 2019 Katapult

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

De impactmeting 2019 is uitgevoerd onder 39 Centres of expertise (hbo) en 152 mbo-samenwerkingsverbanden (mbo). In totaal behalen deze samenwerkingsverbanden het volgende resultaat: 84.000 studenten, 5.000 docenten en 700 lectordeelnames.

Sectoraal en regio
Samenwerkingsverbanden zijn vertegenwoordigd in alle sectoren en zijn in toenemende mate cross-sectoraal. Zij richten zich op twee of zelfs drie thema's, zoals High Tech Systems, Bouw en ICT. Het aanbod en de interesse in samenwerkingsverbanden rondom digitalisering is de afgelopen jaren enorm toegenomen, zo valt te lezen in de impactmeting 2019.

In de sectoren Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, ICT en Bouw werken relatief veel bedrijven in en om de regio waar het samenwerkingsverband is gevestigd. Bij de sectoren Logistiek, Samenleving, Water, Chemie en Agrifood zien we een groter percentage bedrijven van buiten de eigen of naburige regio's.

Samenwerkingsverbanden en spreiding
Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland hebben de meeste samenwerkingsverbanden. Dit hangt onmiskenbaar nauw samen met de economische bedrijvigheid en het aantal studenten dat in deze regio's beroepsopleidingen volgt, aldus de opstellers van de impactmeting 2019.

De regionale spreiding is aanzienlijk. Zo is 15% van alle partners afkomstig uit de regio Groot-Amsterdam, 12% uit de agglomoratie Den Haag en 11% uit Utrecht. Buiten de Randstad is oververtegenwoordiging in onder meer de regio's Noord-Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg.

Er zijn grote verschillen in de mate waarin samenwerkingsverbanden actief zijn buiten de regio. Regio's als Gooi en Vechtstreek en Midden-Limburg tellen onder hun partners 80-95% deelnemers uit de eigen of naburige regio. Dit in tegenstelling de regio's als Noord-Friesland en West-Noord-Brabant die 53-60% van de deelnemers betrekken uit regio's buiten het eigen of naburige gebied.

Over Katapult
Doelstelling van Katapult is om de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid te verbeteren. Met als doel het opleiden van jongeren met de juiste skills zodat zij kunnen instromen op de arbeidsmarkt .Katapult wordt ondersteund door de ministeries OCW en EZK. Het programmateam van Katapult is onderdeel van Platform Talent voor Technologie. Meer informatie: www.wijzijnkatapult.nl

Professionals voor morgen
De afgelopen jaren hebben hogescholen veel geïnvesteerd in praktijkgericht onderzoek: door praktijkgericht onderzoek meer te verankeren in de opleidingen, nieuwe onderzoeksgroepen te starten en met de ontwikkeling van Centres of Expertise (Professionals voor morgen - Strategische agenda Vereniging Hogescholen 2019 - 2023).

Zie ook: 'Ook de bakker om de hoek participeert nu in publiek-private samenwerking' - ScienceGuide, 1 oktober 2019

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”