Rol lector door Tweede Kamer bekrachtigd

Vanmiddag is bij de stemmingen in de Tweede Kamer de Wet Bescherming Namen en Graden Hoger Onderwijs aangenomen. Het doel van de wet is o.a. het tegengaan van misbruik van de naam ‘Hogeschool’, ‘Universiteit’, ‘University’ en ‘University of applied sciences’. Het CDA heeft een amendement ingediend om de verantwoordelijkheden van de lector in deze wet vast te leggen. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen: "We zijn zeer verheugd dat dit amendement is aangenomen omdat hiermee wordt benadrukt dat de activiteiten van lectoren behoren tot de kerntaak van een hogeschool. De inspanningen die hogescholen en de Vereniging van Lectoren de afgelopen 20 jaar hebben verricht om de lector als spil van het praktijkgericht onderzoek te positioneren, worden hiermee bekrachtigd." Tevens versterkt de verankering van de verantwoordelijkheid van de lector in de wet de transparantie over de functie van de lector richting samenwerkingspartners. De wet moet nog worden behandeld in de Eerste Kamer.

Lectoren netwerkers pur sang
Het aantal lectoren en onderzoekers verbonden aan een lectoraat in het hbo is de afgelopen jaren flink gegroeid; momenteel zijn ruim 600 lectoren en bijna 4.500 (docent)onderzoekers en promovendi actief. Ook de omvang van de lectoraten is de afgelopen jaren gegroeid; dit laat zien dat hogescholen het praktijkgericht onderzoek breed hebben verankerd in de organisatie. De meeste lectoren zijn werkzaam in de bètatechniek en de sociale studies, daarna volgen economie en onderwijs.

Lectoren onderhouden een breed netwerk met professionele organisaties in het bedrijfsleven en de publieke sector. Partners zijn kennisinstellingen, maatschappelijke non-profit organisaties, regionale partijen in de publieke sector, bedrijven en scholen. In deze netwerken worden zeer veel activiteiten georganiseerd gericht op afstemming en kennisdeling. De producten van  praktijkgericht onderzoek zijn zeer divers en variëren van wetenschappelijke publicaties in peer reviewed tijdschriften en video- en audioproducten tot concrete innovaties zoals de ElekTree en de intelligente drone.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.

Verbinding van onderwijs en onderzoek voor een betere kwaliteit

Vandaag is het advies ‘Slimme Verbindingen’ gepresenteerd aan minister Slob en minister Van Engelshoven (OCW). Dit advies is een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ die eerder dit jaar door alle onderwijskoepels is opgesteld. De aanleiding om een sterke kennisinfrastructuur te ontwikkelen is duidelijk: ons onderwijs staat voor grote vraagstukken, zoals het realiseren van passend onderwijs, het zorgen voor gelijke kansen, het recht doen aan verschillen en het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen voor betere leerprocessen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.