AO leraren, onderwijsarbeidsmarkt en lerarenopleidingen en de Initiatiefnota CU: Kerels voor de klas

Positieve ontwikkelingen hbo-lerarenopleidingen met vertrouwen doorzetten

De kwaliteit van de hbo-lerarenopleidingen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. De inzet van de hogescholen loont, dat blijkt onder andere uit rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en de NVAO uit 2016. Bij de lerarenopleidingen is de aandacht voor vakkennis versterkt, het aantal opleidingsscholen is uitgebreid waarmee de samenwerking met het werkveld een extra impuls heeft gekregen, en binnen de tweedegraads lerarenopleidingen is er meer aandacht voor het beroepsonderwijs.

De speerpunten waar de lerarenopleidingen nu op inzetten zijn: de instroom naar de pabo weer zoveel mogelijk terugbrengen naar het oude niveau om tegemoet te komen aan de tekorten in het PO, meer diversiteit in de studentenpopulatie en daarmee de toekomstige leraren, en de aandacht voor het opleiden voor het beroepsonderwijs verder versterken.

Om deze opdrachten te realiseren hopen de hogescholen van de overheid:

• Doorzetten beleid en gezamenlijk vasthouden aan de stevige kwaliteitseisen, en deze niet los te laten onder druk van voorspelde lerarentekorten;
  • Ruimte om te experimenteren met alternatieve trajecten om de instroom naar de pabo te vergroten;
  • Steun voor uitbreiding van het aantal opleidingsscholen om zoveel mogelijk studenten in een samenwerkingsverband op te kunnen leiden.

Vandaag spreken Kamerleden met de minister en staatssecretaris van het ministerie van OCW over de leraren, onderwijsarbeidsmarkt, lerarenopleidingen en de initiatiefnota van het Tweede Kamerlid Bruins ‘Kerels voor de klas, onderwijsmaatregelen die goed zijn voor jongens én meisjes’. De hogescholen hebben bijgaande position paper naar de Tweede Kamerleden gestuurd om bovenstaande punten in het debat onder de aandacht te brengen.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Toelatingseisen pabo blijven van kracht

​​​​​​​In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”