Actualiteit

PO-Raad en Vereniging Hogescholen: goed bewegingsonderwijs vraagt samenwerking

Sector kunst dansfoto codarts2015

Kwalitatief hoogstaande gymlessen voor kinderen op basisscholen vinden de Vereniging Hogescholen en de PO-Raad cruciaal. Om kinderen meer te laten bewegen en hen gezonder en beweegvaardiger te maken, is het belangrijk dat binnen en buiten de school aan bewegen wordt gedaan. Daarbij vullen groepsleerkrachten met een leergang bewegingsonderwijs en vakdocenten elkaar aan om ervoor te zorgen dat kinderen meer bewegen op en rond de school. Tevens bepleiten PO-Raad en Vereniging Hogescholen in een brief aan de Tweede Kamer meer samenwerking tussen scholen, gemeenten en sportverenigingen om ook gezondheid buiten het onderwijs te bevorderen.

Groepsdocent en vakdocenten samen voor meer bewegen
Het wetsvoorstel van de heer Van Nispen (SP) betreft regels over de kwalificatie van leraren en het vaststellen van een minimum aantal uren voor het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs. Het voorstel beoogt dat ieder kind op de basisschool minimaal drie uur bewegingsonderwijs krijgt per week, aangeboden door een gekwalificeerd vakdocent. De SP wil het bewegingsonderwijs verbeteren door de bevoegdheid voor het vak te beperken tot docenten die een opleiding aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) hebben voltooid. De PO-Raad en de Vereniging Hogescholen zijn het er mee eens dat deze vakdocenten van groot belang zijn om kinderen te inspireren meer te bewegen en bewegingsvaardiger te maken, maar zijn er ook van overtuigd dat een gezonde leefstijl voor kinderen meer behelst dan een paar uur gymles per week. Bevoegde groepsleerkrachten kunnen samen met vakdocenten een belangrijke rol spelen om ervoor te zorgen dat het bewegen van kinderen ook in andere lesprogramma’s wordt geïntegreerd. De ondertekenaars vinden dat beide vakbekwame leerkrachten, met ieder hun eigen specialisaties en kwaliteiten, van belang zijn om kinderen te leren bewegen én meer te laten bewegen. Juist dit gedifferentieerde aanbod kan elkaar goed aanvullen en geeft scholen de ruimte om bewegen zo in het onderwijs in te passen dat het aansluit bij behoefte en mogelijkheden.

Bewegen ook op andere manieren
Maar we moeten ons niet blindstaren op het effect van meer lesuren door uitsluitend vakleerkrachten, zeggen de sectororganisaties. Bewegingsonderwijs is niet de enige manier waarop scholen aandacht besteden aan bewegen en gezondheid. Scholen kunnen dit integreren in andere vakken, werken met de Gezonde School-aanpak en hun schoolpleinen zo inrichten dat bewegen aantrekkelijk wordt. Ook samenwerking met gemeenten en sportorganisaties is belangrijk. Beweging buiten de school moet meer gestimuleerd worden, vinden ze. De school kan het niet alleen en heeft bovendien maar voor een deel invloed op de bewegingsvaardigheid van leerlingen, zo concludeerde de Inspectie van het Onderwijs afgelopen voorjaar in een onderzoek.

Gerelateerd

Vereniging Hogescholen en MBO Raad verbeteren samen de opleiding van mbo-docenten

Actualiteit

De afgelopen jaren zijn mbo-scholen en hbo-lerarenopleidingen intensiever gaan samenwerken. Het zij-instroomtraject voor mbo-docenten is kwalitatief verbeterd. De Vereniging Hogescholen en MBO Raad grijpen dit moment aan om een agenda met vijf speerpunten te presenteren om docenten en instructeurs samen op te leiden. Daarnaast willen zij met elkaar een duurzame kennisinfrastructuur ontwikkelen om docenten en instructeurs in het mbo verder te professionaliseren en te bekwamen.

Lees meer

Pabo-opleidingen zitten in de lift

Actualiteit

De pabo’s hebben de afgelopen jaren veel stappen gezet om de kwaliteit verder te versterken, onder meer door de invoering van de toelatingstoetsen. Deze maatregelen betalen zich nu uit. Toch bestaan over de toelatingstoetsen nog altijd de nodige misverstanden.

Lees meer

Youssef El Bouhassani beste docent van Nederland 2018

Actualiteit

Youssef El Bouhassani van de Hogeschool van Amsterdam is uitgeroepen tot de Docent van het Jaar 2018. In de verkiezing, een initiatief van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), strijden docenten van hogescholen en universiteiten om titel Docent van het Jaar 2018 en een beurs van 25.000 euro. De jury roemt de manier waarop El Bouhassani zijn studenten weet te inspireren, in plaats van alleen maar informatie zenden. Hij ontving de prijs uit handen van minister Ingrid van Engelshoven (OCW). ISO-voorzitter Rhea van der Dong: “Goed onderwijs valt of staat met goede docenten. Zij bereiden studenten voor op hun toekomst. Youssef El Bouhassani is een fantastisch voorbeeld van hoe inspirerend een docent kan zijn.”

Lees meer