Actualiteit

Peer-review succes bij kunstvakdocentenopleidingen

Het afgelopen jaar hebben tachtig docenten van 28 kunstvakdocentenopleidingen deelgenomen aan onderlinge peer-reviews. Wat sommigen zagen als een 'verplicht nummer' werd een opvallend succes: zowel opleidingen als deelnemende docenten zijn laaiend enthousiast. ‘Zeer inspirerend’, ‘buitengewoon leerzaam’, ‘frisse blik’, ‘nieuwe gedachten’ – de meerwaarde van de collegiale consultatie met collega’s van andere opleidingen staat buiten kijf. Wat is het geheim achter dit project?

In Nederland zijn 29 kunstvakdocentenopleidingen, vertegenwoordigd in het landelijk overleg van de kunstvakdocentenopleiding (KVDO). Zoals alle docentenopleidingen kregen zij in 2014 te maken met 10voordeleraar, een programma van de Vereniging Hogescholen. 10voordeleraar richt zich, naar aanleiding van een afspraak tussen de hogescholen en de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, op het versterken van de kenniscomponent van de lerarenopleidingen. 10voordeleraar is onder meer regievoerder van het project Implementatie en herijking kennisbasis. In het kader van dit project moeten docentenopleidingen onderling, met behulp van peer-review, periodiek gaan toetsen in hoeverre zij hun collectieve kennisbasis implementeren, en parallel daaraan, de kennisbasis actueel houden.

Lees het vervolg van dit artikel op 10voordeleraar (bron)

 

Gerelateerd

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

Article

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer