Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “We zagen de belangstelling voor de hbo-opleidingen tot leraar en verpleegkundige vorig studiejaar al toenemen en die trend zet door. Hogescholen vervullen zo hun maatschappelijke rol in het terugdringen van de personeelstekorten in deze beroepen op de arbeidsmarkt”.

Pabo
De Pabo is populair met stijgend aantal aanmeldingen in alle varianten; voltijd, deeltijd en duaal. De toename is nu nagenoeg gelijk verdeeld over vrouwen (+33%) en mannen (+35,2%). Dat betekent dat de eerder ingezette extra inspanning van hogescholen om mannen te interesseren voor het beroep van leraar in het primair onderwijs, succesvol blijft. Ook de aanmeldingen voor tweedegraads lerarenopleidingen nam toe, met 7,1%. Limmen: “Deze studenten gaan pas over vier of vijf jaar aan het werk als leerkracht, dus daarmee lossen we het acute lerarentekort waarmee veel scholen en ouders kampen nu niet op. Daarom blijven de hogescholen ook actief inzetten op flexibel deeltijdonderwijs en verkorte zij-instroomtrajecten”. Het aantal zij-instromers in het onderwijs is ook opnieuw gestegen.

Verpleegkunde
De toename van het aantal nieuwe aanmeldingen voor verpleegkunde (16,7%) valt ook op. De groei zit hier vooral in de voltijdopleidingen. Een zeer bescheiden groei is te zien in de deeltijd- en duale opleidingen. Het beroep van verpleegkundige lijkt traditioneel nog het domein te blijven van vrouwen: in absolute zin melden zich het meest vrouwen aan voor deze opleiding. Bij de voltijdsopleidingen steeg het aantal aanmeldingen van mannen relatief sterker, al blijft hun aandeel nog bescheiden met 701 aanmeldingen van mannen tegenover 4991 van vrouwen.

Totaal aantal aanmeldingen
Het totale aantal aanmeldingen in het hbo stijgt dit studiejaar met 9,5%. De stijging komt vooral voor rekening van het aantal aanmeldingen voor voltijds bacheloropleidingen: dit jaar zijn er 105.196 aanmeldingen, een toename van 10,3%. Een toename zien we ook – net als vorig jaar – bij de associate degree-opleidingen (+11,5%).

De Vereniging Hogescholen maakt de kanttekening dat de hoge aantallen aanmeldingen mogelijk zijn beïnvloed door voorwaardelijke toelating van studenten en versoepelde doorstroming uit het voortgezet onderwijs als gevolg van de coronacrisis.

Meer informatie
Meer informatie over definities en de aanmeldcijfers is te vinden op deze website. U treft daar deze factsheet met bijbehorende uitleg.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”