Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “We zagen de belangstelling voor de hbo-opleidingen tot leraar en verpleegkundige vorig studiejaar al toenemen en die trend zet door. Hogescholen vervullen zo hun maatschappelijke rol in het terugdringen van de personeelstekorten in deze beroepen op de arbeidsmarkt”.

Pabo
De Pabo is populair met stijgend aantal aanmeldingen in alle varianten; voltijd, deeltijd en duaal. De toename is nu nagenoeg gelijk verdeeld over vrouwen (+33%) en mannen (+35,2%). Dat betekent dat de eerder ingezette extra inspanning van hogescholen om mannen te interesseren voor het beroep van leraar in het primair onderwijs, succesvol blijft. Ook de aanmeldingen voor tweedegraads lerarenopleidingen nam toe, met 7,1%. Limmen: “Deze studenten gaan pas over vier of vijf jaar aan het werk als leerkracht, dus daarmee lossen we het acute lerarentekort waarmee veel scholen en ouders kampen nu niet op. Daarom blijven de hogescholen ook actief inzetten op flexibel deeltijdonderwijs en verkorte zij-instroomtrajecten”. Het aantal zij-instromers in het onderwijs is ook opnieuw gestegen.

Verpleegkunde
De toename van het aantal nieuwe aanmeldingen voor verpleegkunde (16,7%) valt ook op. De groei zit hier vooral in de voltijdopleidingen. Een zeer bescheiden groei is te zien in de deeltijd- en duale opleidingen. Het beroep van verpleegkundige lijkt traditioneel nog het domein te blijven van vrouwen: in absolute zin melden zich het meest vrouwen aan voor deze opleiding. Bij de voltijdsopleidingen steeg het aantal aanmeldingen van mannen relatief sterker, al blijft hun aandeel nog bescheiden met 701 aanmeldingen van mannen tegenover 4991 van vrouwen.

Totaal aantal aanmeldingen
Het totale aantal aanmeldingen in het hbo stijgt dit studiejaar met 9,5%. De stijging komt vooral voor rekening van het aantal aanmeldingen voor voltijds bacheloropleidingen: dit jaar zijn er 105.196 aanmeldingen, een toename van 10,3%. Een toename zien we ook – net als vorig jaar – bij de associate degree-opleidingen (+11,5%).

De Vereniging Hogescholen maakt de kanttekening dat de hoge aantallen aanmeldingen mogelijk zijn beïnvloed door voorwaardelijke toelating van studenten en versoepelde doorstroming uit het voortgezet onderwijs als gevolg van de coronacrisis.

Meer informatie
Meer informatie over definities en de aanmeldcijfers is te vinden op deze website. U treft daar deze factsheet met bijbehorende uitleg.

Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten: Leven lang ontwikkelen door persoonlijk leerrecht per jaar

Iedere werkende Nederlander vanaf 27 jaar moet het basisrecht van één week scholing per jaar krijgen. Dat is de kern van het plan ‘Een leven lang ontwikkelen voor iedereen’ van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU). Dit plan is vandaag overhandigd aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’