Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “We zagen de belangstelling voor de hbo-opleidingen tot leraar en verpleegkundige vorig studiejaar al toenemen en die trend zet door. Hogescholen vervullen zo hun maatschappelijke rol in het terugdringen van de personeelstekorten in deze beroepen op de arbeidsmarkt”.

Pabo
De Pabo is populair met stijgend aantal aanmeldingen in alle varianten; voltijd, deeltijd en duaal. De toename is nu nagenoeg gelijk verdeeld over vrouwen (+33%) en mannen (+35,2%). Dat betekent dat de eerder ingezette extra inspanning van hogescholen om mannen te interesseren voor het beroep van leraar in het primair onderwijs, succesvol blijft. Ook de aanmeldingen voor tweedegraads lerarenopleidingen nam toe, met 7,1%. Limmen: “Deze studenten gaan pas over vier of vijf jaar aan het werk als leerkracht, dus daarmee lossen we het acute lerarentekort waarmee veel scholen en ouders kampen nu niet op. Daarom blijven de hogescholen ook actief inzetten op flexibel deeltijdonderwijs en verkorte zij-instroomtrajecten”. Het aantal zij-instromers in het onderwijs is ook opnieuw gestegen.

Verpleegkunde
De toename van het aantal nieuwe aanmeldingen voor verpleegkunde (16,7%) valt ook op. De groei zit hier vooral in de voltijdopleidingen. Een zeer bescheiden groei is te zien in de deeltijd- en duale opleidingen. Het beroep van verpleegkundige lijkt traditioneel nog het domein te blijven van vrouwen: in absolute zin melden zich het meest vrouwen aan voor deze opleiding. Bij de voltijdsopleidingen steeg het aantal aanmeldingen van mannen relatief sterker, al blijft hun aandeel nog bescheiden met 701 aanmeldingen van mannen tegenover 4991 van vrouwen.

Totaal aantal aanmeldingen
Het totale aantal aanmeldingen in het hbo stijgt dit studiejaar met 9,5%. De stijging komt vooral voor rekening van het aantal aanmeldingen voor voltijds bacheloropleidingen: dit jaar zijn er 105.196 aanmeldingen, een toename van 10,3%. Een toename zien we ook – net als vorig jaar – bij de associate degree-opleidingen (+11,5%).

De Vereniging Hogescholen maakt de kanttekening dat de hoge aantallen aanmeldingen mogelijk zijn beïnvloed door voorwaardelijke toelating van studenten en versoepelde doorstroming uit het voortgezet onderwijs als gevolg van de coronacrisis.

Meer informatie
Meer informatie over definities en de aanmeldcijfers is te vinden op deze website. U treft daar deze factsheet met bijbehorende uitleg.

Arbeidsmarktpositie hbo’ers onverminderd sterk

​​​​​​​Ondanks de coronapandemie deden afgestudeerde hbo’ers het in 2020 goed op de arbeidsmarkt. Circa 90 procent van alle voltijd-studenten vond binnen drie maanden een baan. Van hen werkt 78 procent op minimaal hbo-niveau en heeft 59 procent een vast contract. Het gemiddelde uurloon steeg van €16,04 in 2019 naar €16,99 in 2020. Daarmee is de arbeidsmarktpositie van hbo’ers in 2020 vrijwel even sterk als in 2019. Dit blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Onze afgestudeerde hbo’ers blijken uiterst weerbaar op de snel veranderende arbeidsmarkt. De cijfers bevestigen dat de vraag naar hoger opgeleiden stijgt. De coronacrisis jaagt die ontwikkeling alleen maar verder aan.”

Hogescholen introduceren Professional Doctorate

Hogescholen starten in 2022 met een eigen doctoraatstraject: het Professional Doctorate. Daarmee introduceert het hbo een nieuwe beroepsopleiding waarmee het de grenzen in de beroepspraktijk wil verleggen. Kandidaten worden opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren te interveniëren in complexe vraagstukken zoals de energietransitie of de gezondheidszorg. Dit staat in een plan dat de Vereniging Hogescholen vandaag overhandigt aan minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het professional doctorate is een investering in de aansluiting van het hoger beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Het vergroot de impact van praktijkgericht onderzoek en draagt bij aan de verdere professionalisering van hbo-docenten.”

Corona leidt tot record van bijna half miljoen hbo-studenten

De instroom van eerstejaarsstudenten in het hoger beroepsonderwijs is dit studiejaar opnieuw toegenomen. Met 124.683 nieuwe eerstejaars studenten gaat het om een toename van 10 procent. Vooral opleidingen gericht op tekortsectoren, zoals de pabo, verpleegkunde en technische studies zijn populair. Het totale aantal ingeschreven studenten aan hogescholen steeg tot een record van 490.452 studenten. De stijging is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Dit blijkt uit de definitieve instroomcijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het is positief dat zoveel studenten kiezen voor een hbo-opleiding. Maar zo’n forse, onverwachte stijging in combinatie met corona legt een grote druk op hogescholen. Daarom vragen hogescholen om financiële compensatie om alle nieuwe studenten goed te kunnen blijven begeleiden.”