ISO, LSVb, VSNU en Vereniging Hogescholen lanceren alternatief voor macrodoelmatigheidstoetsing bestaand onderwijsaanbod

Opleidingsaanbod hoger onderwijs toekomstbestendiger

Bestaande opleidingen in het hoger onderwijs moeten ook in de toekomst regelmatig worden getoetst op hun arbeidsmarktaansluiting, maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie. De Vereniging Hogescholen, VSNU, ISO en LSVb hebben daarom afgesproken om de resultaten van de HBO-Monitor en de Nationale Alumni Enquête periodiek binnen de instellingen te bespreken. Dit om te kijken of en waar knelpunten zijn ontstaan. Tevens wordt in een tweejaarlijks bestuurlijk overleg tussen de vier organisaties en de minister besproken of er in specifieke onderwijssectoren aanvullende maatregelen nodig zijn om het arbeidsmarktperspectief te verbeteren. De minister heeft het voorstel van de beide koepels en de studentbonden omarmd, en verwerkt in een brief aan de Tweede Kamer die vandaag is verstuurd.

Tijdens een overleg met de Tweede Kamer over arbeidsmarktkansen, selectie en toegankelijkheid van het hoger onderwijs heeft de minister een motie overgenomen om te komen met voorstellen voor periodieke toetsing van het bestaande aanbod; de zogenaamde macrodoelmatigheidstoetsing. Toen hogescholen en universiteiten zwaarwegende bezwaren op tafel legden, hebben ISO, LSVb, VSNU en de Vereniging Hogescholen de samenwerking gezocht en een alternatief voor macrodoelmatigheidstoetsing voor het bestaand aanbod aan opleidingen gelanceerd.

Universiteiten en hogescholen vinden het vanzelfsprekend dat zij een verantwoordelijkheid hebben voor de actuele inhoud van een opleiding en het transparant voorlichten van studiekiezers. Studenten houden hierbij graag een vinger aan de pols. Hoger onderwijsinstellingen willen opleidingen aanbieden die kwalitatief van niveau zijn en die perspectief bieden op een baan. Dat is niet alleen van groot belang voor de ontwikkeling en ontplooiing van het individu, maar ook voor de samenleving als geheel.

De VSNU en de Vereniging Hogescholen hebben met het ISO en de LSVb afgesproken om per aankomend studiejaar eenduidige en transparante informatie over het arbeidsmarktperspectief te garanderen. Deze vier organisaties gaan in samenspraak met Studiekeuze123 na hoe de voorlichting over het arbeidsmarktperspectief van opleidingen kan worden uitgebreid en hoe de in de HBO-Monitor en de Nationale Alumni Enquête gehanteerde definities kunnen worden gelijkgetrokken en aangescherpt.  Officiële instanties als het Researchcentrum Onderwijs & Arbeidsmarkt (ROA) en het CBS kunnen hierbij betrokken worden.

Ook zullen de resultaten van de HBO-Monitor (jaarlijks) en de Nationale Alumni Enquête (tweejaarlijks) op instellingsniveau worden besproken.  De vier partijen bespreken de resultaten eveneens in een bestuurlijk overleg met de minister. In dat overleg kan worden besloten om in een specifieke sector nader onderzoek te doen en/of om er een sectorplan voor op te stellen.

ISO, LSVb, VH en VSNU benadrukken dat de grootst mogelijke keuzevrijheid voor studenten cruciaal is. De keuze voor een bepaalde opleiding moet immers niet alleen met het verstand, maar ook met het hart worden gemaakt. De organisaties zijn ervan overtuigd dat gepassioneerde studenten de grootste kans op succes en op het realiseren van hun 'dromen' hebben.

De studentenbonden en koepels hopen dat de politiek de plannen, net als minister Bussemaker, zal omarmen en dat zij daarmee de motie als uitgevoerd beschouwt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Geen noodzaak maatregelen numerus fixus

Werken aan eerlijke kansen, toegankelijkheid en studiesucces is voor hogescholen een blijvende opdracht die ze graag samen met hun regionale partners oppakken. Maar de hogescholen zijn beducht voor nieuwe regelgeving omdat die vanwege de daarmee gepaard gaande bureaucratie vaak contraproductief uitpakt. Een voorbeeld daarvan vormt het voornemen om iedere numerus fixus aanvraag in de toekomst vooraf te gaan toetsen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, wijst op het zeer beperkte aantal numerus fixusopleidingen, dat is gedaald van 125 in 2016/17 naar slechts 41 in 2019/20. “Voorkom dus bureaucratie en geef hogescholen het vertrouwen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Hogescholen maken alleen de keuze een numerus fixus op te leggen als dat echt noodzakelijk is”, aldus Maurice Limmen.

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.