ISO, LSVb, VSNU en Vereniging Hogescholen lanceren alternatief voor macrodoelmatigheidstoetsing bestaand onderwijsaanbod

Opleidingsaanbod hoger onderwijs toekomstbestendiger

Bestaande opleidingen in het hoger onderwijs moeten ook in de toekomst regelmatig worden getoetst op hun arbeidsmarktaansluiting, maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie. De Vereniging Hogescholen, VSNU, ISO en LSVb hebben daarom afgesproken om de resultaten van de HBO-Monitor en de Nationale Alumni Enquête periodiek binnen de instellingen te bespreken. Dit om te kijken of en waar knelpunten zijn ontstaan. Tevens wordt in een tweejaarlijks bestuurlijk overleg tussen de vier organisaties en de minister besproken of er in specifieke onderwijssectoren aanvullende maatregelen nodig zijn om het arbeidsmarktperspectief te verbeteren. De minister heeft het voorstel van de beide koepels en de studentbonden omarmd, en verwerkt in een brief aan de Tweede Kamer die vandaag is verstuurd.

Tijdens een overleg met de Tweede Kamer over arbeidsmarktkansen, selectie en toegankelijkheid van het hoger onderwijs heeft de minister een motie overgenomen om te komen met voorstellen voor periodieke toetsing van het bestaande aanbod; de zogenaamde macrodoelmatigheidstoetsing. Toen hogescholen en universiteiten zwaarwegende bezwaren op tafel legden, hebben ISO, LSVb, VSNU en de Vereniging Hogescholen de samenwerking gezocht en een alternatief voor macrodoelmatigheidstoetsing voor het bestaand aanbod aan opleidingen gelanceerd.

Universiteiten en hogescholen vinden het vanzelfsprekend dat zij een verantwoordelijkheid hebben voor de actuele inhoud van een opleiding en het transparant voorlichten van studiekiezers. Studenten houden hierbij graag een vinger aan de pols. Hoger onderwijsinstellingen willen opleidingen aanbieden die kwalitatief van niveau zijn en die perspectief bieden op een baan. Dat is niet alleen van groot belang voor de ontwikkeling en ontplooiing van het individu, maar ook voor de samenleving als geheel.

De VSNU en de Vereniging Hogescholen hebben met het ISO en de LSVb afgesproken om per aankomend studiejaar eenduidige en transparante informatie over het arbeidsmarktperspectief te garanderen. Deze vier organisaties gaan in samenspraak met Studiekeuze123 na hoe de voorlichting over het arbeidsmarktperspectief van opleidingen kan worden uitgebreid en hoe de in de HBO-Monitor en de Nationale Alumni Enquête gehanteerde definities kunnen worden gelijkgetrokken en aangescherpt.  Officiële instanties als het Researchcentrum Onderwijs & Arbeidsmarkt (ROA) en het CBS kunnen hierbij betrokken worden.

Ook zullen de resultaten van de HBO-Monitor (jaarlijks) en de Nationale Alumni Enquête (tweejaarlijks) op instellingsniveau worden besproken.  De vier partijen bespreken de resultaten eveneens in een bestuurlijk overleg met de minister. In dat overleg kan worden besloten om in een specifieke sector nader onderzoek te doen en/of om er een sectorplan voor op te stellen.

ISO, LSVb, VH en VSNU benadrukken dat de grootst mogelijke keuzevrijheid voor studenten cruciaal is. De keuze voor een bepaalde opleiding moet immers niet alleen met het verstand, maar ook met het hart worden gemaakt. De organisaties zijn ervan overtuigd dat gepassioneerde studenten de grootste kans op succes en op het realiseren van hun 'dromen' hebben.

De studentenbonden en koepels hopen dat de politiek de plannen, net als minister Bussemaker, zal omarmen en dat zij daarmee de motie als uitgevoerd beschouwt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.