Onderwijsminister geeft startsein voor pilots Professional Doctorate

DEN BOSCH Onderwijsminister Robbert Dijkgraaf en VH-voorzitter Maurice Limmen hebben vandaag op het congres van de Vereniging Hogescholen de zeven domeinen gepresenteerd waar de eerste pilots van de Professional Doctorate (PD) gaan starten. Het gaat om de domeinen Energie & duurzaamheid; Gezondheid & welzijn; Leisure, Tourism & Hospitality; Maritiem; Kunst + Creatief; Onderwijs; en Techniek & digitalisering. Daarmee gaat het hbo concreet aan de slag met een nieuwe beroepsopleiding waarmee het de grenzen van het beroepsonderwijs wil verleggen. “De professional doctorate is een investering in de aansluiting van het hoger beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Het vergroot de impact van praktijkgericht onderzoek en draagt bij aan de verdere professionalisering van het hele hbo,” zegt VH-voorzitter Maurice Limmen.

De hogescholen starten in begin 2023 met het eigen doctoraatstraject. De PD maakt een doorlopende leerlijn van associate degree en bachelor via master tot doctorate in een beroepskolom mogelijk. Een belangrijke toevoeging, want momenteel kunnen hbo-masterstudenten voor een doctoraatstraject alleen terecht bij een universiteit. De nieuwe professional doctorate is van gelijkwaardig niveau als een universitaire PhD maar heeft een ander karakter en een andere internationaal erkende titel: PD.

Onderzoekende professional
Dat hogescholen nu echt gaan starten met de PD noemt Limmen een belangrijke stap: “Een promotietraject bij een universiteit leidt op tot een professionele onderzoeker, terwijl het professional doctorate in het hbo opleidt tot een onderzoekende professional. Het hbo leidt tenslotte professionals op voor de arbeidsmarkt”. Het professional doctorate wordt nauw verbonden met het overige hbo-onderwijs. Doel is dat hbo bachelor- en masterstudenten in hun onderwijs de vruchten plukken van het onderzoek van PD-kandidaten naar de laatste ontwikkelingen in de beroepspraktijk.

Ontwikkelruimte nodig
Tot 2025 zullen de genoemde zeven domeinen de ruimte krijgen om te starten met de PD. Met deze pilots zijn in totaal bijna 80 miljoen euro aan kosten gemoeid. Om het professional doctorate in het hbo duurzaam vorm te geven is er ontwikkelruimte nodig. Limmen: “Er ligt een ambitieus en zorgvuldig plan waarmee we het professional doctorate de komende jaren vorm willen geven. Hierbij kijken we naar de behoeften in de verschillende hbo-domeinen. Belangrijk uitgangspunt blijft dat de bekostiging van het professional doctorate niet ten koste gaat van de bestaande onderwijs- en onderzoeksbudgetten”.

Officiële start pilot Professional Doctorate: impact PD staat centraal

Vandaag vond de Startconferentie Professional Doctorate plaats op De Haagse Hogeschool. Met dit evenement markeerden de Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA, samen met demissionair minister van OCW Robbert Dijkgraaf, de officiële start van de pilot Professional Doctorate. Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen: “Het van start gaan van de pilot Professional Doctorate is heel goed nieuws. Het professionele doctoraat moet het mogelijk maken om ook in het hbo tot het hoogste onderwijsniveau door te groeien. Dat is belangrijk voor positionering van het bredere beroepsonderwijs in Nederland. Op deze wijze dragen we bij aan gelijke kansen voor hbo-studenten en geven we een impuls aan ons onderwijs en de beroepspraktijk”.

Nieuwe beurzen voor deelnemers pilot Professional Doctorate

Regieorgaan SIA heeft zeven financieringsaanvragen voor professional doctorate-kandidaten gehonoreerd. Met deze honoreringen kunnen nu ook in de domeinen Maritiem, Gezondheid & Welzijn, en Leisure, Tourism & Hospitality kandidaten aan de slag met hun onderzoek naar complexe problemen in de praktijk. De komende vier jaar worden zij opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren interveniëren in complexe (beroeps)praktijken.

Eerste beurzen voor deelnemers pilot Professional Doctorate

Regieorgaan SIA heeft 11 aanvragen voor Professional Doctorate-kandidaten gehonoreerd. Met deze belangrijke stap in de pilot van het doctoraatstraject in het hbo kunnen kandidaten nu ook daadwerkelijk aan de slag met hun onderzoek. De komende vier jaar worden zij opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren interveniëren in complexe (beroeps)praktijken, zoals de energietransitie en de gezondheidszorg.