MentorProgramma Friesland

Met vertrouwen aansluiten

“Mbo’ers die naar het hbo willen hebben veel vragen. Bijvoorbeeld over de stad, op zichzelf wonen, de studie, die leuke kroeg en studentenvereniging. Je wilt graag slagen op het hbo maar voelt veel op je afkomen. Met het MentorProgramma Friesland organiseren wij mentoring en rolmodelschap voor mbo- en hbo-studenten, met als doel jongeren te versterken in hun keuzeproces. Dit gebeurt door het aangaan van een persoonlijk contact, een studentmentor relatie. Onze benadering werkt preventief en vergroot daarmee de kans van slagen op een effectieve aansluiting tussen mbo en hbo,” vertelt Syanna Cuperus van het programma dat al 20 jaar loopt.

Daarin trekken mbo’ers die de stap naar het hbo willen zetten minstens een half jaar - en soms nog langer - op met een hbo’er. NHL hogeschool en Stenden hogeschool zijn vanuit het hbo de programmapartners. Jaarlijks brengt het MentorProgramma Friesland gemiddeld 250 van deze jongeren met elkaar in contact. “De hbo’er herkent de vragen van de mbo’er. Ook hij of zij is ooit zo begonnen met studeren in een nieuwe omgeving. De hbo’er moedigt de mbo’er aan om die vragen te stellen en vertrouwen op te bouwen,” licht Syanna Cuperus toe. “En voor de hbo’er is het programma een grote kans om zichzelf te ontwikkelen en te vormen, als coach voor de ander en zichzelf als persoon.” Met het programma geven de hogescholen bovendien mede invulling aan de ‘Bildung’ van hun studenten.

Soft skills
Een van de vragen waarbij de hbo’er een mbo’er helpt is het jezelf motiveren voor en het structureren van studeren, in die vaak geheel nieuwe omgeving. “Het gaat daarbij vooral om de ontwikkelen van wat wij noemen de soft skills,” benadrukt Syanna Cuperus. De daarop volgend stap bieden de hogescholen zelf aan, zoals een cursus die zich richt op studievaardigheden. “Als een mbo’er die bij ons het MentorProgramma heeft gevolgd of nog volgt aan de hbo-opleiding begint, heeft hij of zij al de basis gelegd waarop de hogeschool verder kan bouwen met bijvoorbeeld een cursus studievaardigheden,“ legt zij uit.

Eye opener
Deze Friese benadering spreekt inmiddels ook andere hogescholen aan. “Ook het groen hbo, de hogescholen in de sector agro en food, gaan met ons in zee. En onze focus op coaching door jongeren zelf en daarbinnen de ontwikkeling van soft skills blijkt ook een eye opener voor bijvoorbeeld excellentie-programma’s,” aldus Syanna Cuperus.

Ook aansluiten?
Voor meer informatie neemt u contact op met het Syanna Cuperus van het Mentorprogramma Friesland, tel. 06 18 28 46 37 of e-mail. Bezoek ook de programmawebsite.

In de reeks artikelen over doorstroom mbo-hbo is ook op deze website verschenen:

Bent u verbonden aan een hogeschool en heeft u ook samen met een of meerdere ROC's een aansluitingsproject opgezet en uitgevoerd? Neem dan via e-mail contact op met Maisha van Pinxteren, beleidsadviseur bij de Vereniging Hogescholen.

Het thema doorstroom mbo-hbo maakt deel uit van de vier aandachtspunten die de Vereniging Hogescholen meegeeft aan het nieuwe kabinet 2017-2021.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.