MentorProgramma Friesland

Met vertrouwen aansluiten

Mentorprogrammafriesland 1

“Mbo’ers die naar het hbo willen hebben veel vragen. Bijvoorbeeld over de stad, op zichzelf wonen, de studie, die leuke kroeg en studentenvereniging. Je wilt graag slagen op het hbo maar voelt veel op je afkomen. Met het MentorProgramma Friesland organiseren wij mentoring en rolmodelschap voor mbo- en hbo-studenten, met als doel jongeren te versterken in hun keuzeproces. Dit gebeurt door het aangaan van een persoonlijk contact, een studentmentor relatie. Onze benadering werkt preventief en vergroot daarmee de kans van slagen op een effectieve aansluiting tussen mbo en hbo,” vertelt Syanna Cuperus van het programma dat al 20 jaar loopt.

Daarin trekken mbo’ers die de stap naar het hbo willen zetten minstens een half jaar - en soms nog langer - op met een hbo’er. NHL hogeschool en Stenden hogeschool zijn vanuit het hbo de programmapartners. Jaarlijks brengt het MentorProgramma Friesland gemiddeld 250 van deze jongeren met elkaar in contact. “De hbo’er herkent de vragen van de mbo’er. Ook hij of zij is ooit zo begonnen met studeren in een nieuwe omgeving. De hbo’er moedigt de mbo’er aan om die vragen te stellen en vertrouwen op te bouwen,” licht Syanna Cuperus toe. “En voor de hbo’er is het programma een grote kans om zichzelf te ontwikkelen en te vormen, als coach voor de ander en zichzelf als persoon.” Met het programma geven de hogescholen bovendien mede invulling aan de ‘Bildung’ van hun studenten.

Soft skills
Een van de vragen waarbij de hbo’er een mbo’er helpt is het jezelf motiveren voor en het structureren van studeren, in die vaak geheel nieuwe omgeving. “Het gaat daarbij vooral om de ontwikkelen van wat wij noemen de soft skills,” benadrukt Syanna Cuperus. De daarop volgend stap bieden de hogescholen zelf aan, zoals een cursus die zich richt op studievaardigheden. “Als een mbo’er die bij ons het MentorProgramma heeft gevolgd of nog volgt aan de hbo-opleiding begint, heeft hij of zij al de basis gelegd waarop de hogeschool verder kan bouwen met bijvoorbeeld een cursus studievaardigheden,“ legt zij uit.

Eye opener
Deze Friese benadering spreekt inmiddels ook andere hogescholen aan. “Ook het groen hbo, de hogescholen in de sector agro en food, gaan met ons in zee. En onze focus op coaching door jongeren zelf en daarbinnen de ontwikkeling van soft skills blijkt ook een eye opener voor bijvoorbeeld excellentie-programma’s,” aldus Syanna Cuperus.

Ook aansluiten?
Voor meer informatie neemt u contact op met het Syanna Cuperus van het Mentorprogramma Friesland, tel. 06 18 28 46 37 of e-mail. Bezoek ook de programmawebsite.

In de reeks artikelen over doorstroom mbo-hbo is ook op deze website verschenen:

Bent u verbonden aan een hogeschool en heeft u ook samen met een of meerdere ROC's een aansluitingsproject opgezet en uitgevoerd? Neem dan via e-mail contact op met Maisha van Pinxteren, beleidsadviseur bij de Vereniging Hogescholen.

Het thema doorstroom mbo-hbo maakt deel uit van de vier aandachtspunten die de Vereniging Hogescholen meegeeft aan het nieuwe kabinet 2017-2021.

Geen noodzaak maatregelen numerus fixus

Werken aan eerlijke kansen, toegankelijkheid en studiesucces is voor hogescholen een blijvende opdracht die ze graag samen met hun regionale partners oppakken. Maar de hogescholen zijn beducht voor nieuwe regelgeving omdat die vanwege de daarmee gepaard gaande bureaucratie vaak contraproductief uitpakt. Een voorbeeld daarvan vormt het voornemen om iedere numerus fixus aanvraag in de toekomst vooraf te gaan toetsen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, wijst op het zeer beperkte aantal numerus fixusopleidingen, dat is gedaald van 125 in 2016/17 naar slechts 41 in 2019/20. “Voorkom dus bureaucratie en geef hogescholen het vertrouwen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Hogescholen maken alleen de keuze een numerus fixus op te leggen als dat echt noodzakelijk is”, aldus Maurice Limmen.

Studentenorganisaties zoeken nieuw bestuur: reageer uiterlijk 1-2 (LSVb) of 8-2 (ISO)

Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zoeken nieuwe bestuursleden. Deze twee organisaties behartigen de belangen van alle Nederlandse studenten. De Vereniging Hogescholen werkt veel met hen samen, daarom brengen wij deze oproep graag extra onder de aandacht.

Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.