MentorProgramma Friesland

Met vertrouwen aansluiten

Mentorprogrammafriesland 1

“Mbo’ers die naar het hbo willen hebben veel vragen. Bijvoorbeeld over de stad, op zichzelf wonen, de studie, die leuke kroeg en studentenvereniging. Je wilt graag slagen op het hbo maar voelt veel op je afkomen. Met het MentorProgramma Friesland organiseren wij mentoring en rolmodelschap voor mbo- en hbo-studenten, met als doel jongeren te versterken in hun keuzeproces. Dit gebeurt door het aangaan van een persoonlijk contact, een studentmentor relatie. Onze benadering werkt preventief en vergroot daarmee de kans van slagen op een effectieve aansluiting tussen mbo en hbo,” vertelt Syanna Cuperus van het programma dat al 20 jaar loopt.

Daarin trekken mbo’ers die de stap naar het hbo willen zetten minstens een half jaar - en soms nog langer - op met een hbo’er. NHL hogeschool en Stenden hogeschool zijn vanuit het hbo de programmapartners. Jaarlijks brengt het MentorProgramma Friesland gemiddeld 250 van deze jongeren met elkaar in contact. “De hbo’er herkent de vragen van de mbo’er. Ook hij of zij is ooit zo begonnen met studeren in een nieuwe omgeving. De hbo’er moedigt de mbo’er aan om die vragen te stellen en vertrouwen op te bouwen,” licht Syanna Cuperus toe. “En voor de hbo’er is het programma een grote kans om zichzelf te ontwikkelen en te vormen, als coach voor de ander en zichzelf als persoon.” Met het programma geven de hogescholen bovendien mede invulling aan de ‘Bildung’ van hun studenten.

Soft skills
Een van de vragen waarbij de hbo’er een mbo’er helpt is het jezelf motiveren voor en het structureren van studeren, in die vaak geheel nieuwe omgeving. “Het gaat daarbij vooral om de ontwikkelen van wat wij noemen de soft skills,” benadrukt Syanna Cuperus. De daarop volgend stap bieden de hogescholen zelf aan, zoals een cursus die zich richt op studievaardigheden. “Als een mbo’er die bij ons het MentorProgramma heeft gevolgd of nog volgt aan de hbo-opleiding begint, heeft hij of zij al de basis gelegd waarop de hogeschool verder kan bouwen met bijvoorbeeld een cursus studievaardigheden,“ legt zij uit.

Eye opener
Deze Friese benadering spreekt inmiddels ook andere hogescholen aan. “Ook het groen hbo, de hogescholen in de sector agro en food, gaan met ons in zee. En onze focus op coaching door jongeren zelf en daarbinnen de ontwikkeling van soft skills blijkt ook een eye opener voor bijvoorbeeld excellentie-programma’s,” aldus Syanna Cuperus.

Ook aansluiten?
Voor meer informatie neemt u contact op met het Syanna Cuperus van het Mentorprogramma Friesland, tel. 06 18 28 46 37 of e-mail. Bezoek ook de programmawebsite.

In de reeks artikelen over doorstroom mbo-hbo is ook op deze website verschenen:

Bent u verbonden aan een hogeschool en heeft u ook samen met een of meerdere ROC's een aansluitingsproject opgezet en uitgevoerd? Neem dan via e-mail contact op met Maisha van Pinxteren, beleidsadviseur bij de Vereniging Hogescholen.

Het thema doorstroom mbo-hbo maakt deel uit van de vier aandachtspunten die de Vereniging Hogescholen meegeeft aan het nieuwe kabinet 2017-2021.

Hogescholen maken bewuste keuzes voor internationalisering

Internationalisering heeft waarde voor onderwijs, onderzoek en ondernemend Nederland. Dat beaamt ook de minister van OCW in haar brief naar de Tweede Kamer vandaag. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: ”We zijn blij dat er een evenwichtig pakket aan maatregelen wordt voorgesteld dat in lijn is met onze internationaliseringsagenda. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een capaciteitsbeperking (numerus fixus) in te stellen bij anderstalige trajecten. Hogescholen kunnen de afweging voor een numerus fixus prima zelf maken, echter vooraf toestemming geven is onnodige bureaucratie.”

Covenant doorstroom mbo hbo mooie volgende stap in verbetering aansluiting

Vandaag hebben de voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Maurice Limmen, en de voorzitter van de MBO-raad, Ton Heerts, in het bijzijn van minister van OCW Ingrid van Engelshoven hun handtekening gezet onder het convenant doorstroom mbo-hbo. In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.

Transparante en goede studievoorlichting van cruciaal belang voor NSE 2020

OCW heeft een voorstel gedaan voor de uitvoering van de NSE 2020, na gesprekken met studentenbonden, VSNU, VH en enkele hoger onderwijsinstellingen. De hogescholen zijn voorstander van transparante en goede studievoorlichting en kwaliteitszorg. De hogescholen zien echter onvoldoende garanties voor een goede uitvoering van het voorstel van OCW in 2020. “De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. Er mag geen enkele discussie zijn over de vergelijkbaarheid van de resultaten met andere jaren”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.