MentorProgramma Friesland

Met vertrouwen aansluiten

“Mbo’ers die naar het hbo willen hebben veel vragen. Bijvoorbeeld over de stad, op zichzelf wonen, de studie, die leuke kroeg en studentenvereniging. Je wilt graag slagen op het hbo maar voelt veel op je afkomen. Met het MentorProgramma Friesland organiseren wij mentoring en rolmodelschap voor mbo- en hbo-studenten, met als doel jongeren te versterken in hun keuzeproces. Dit gebeurt door het aangaan van een persoonlijk contact, een studentmentor relatie. Onze benadering werkt preventief en vergroot daarmee de kans van slagen op een effectieve aansluiting tussen mbo en hbo,” vertelt Syanna Cuperus van het programma dat al 20 jaar loopt.

Daarin trekken mbo’ers die de stap naar het hbo willen zetten minstens een half jaar - en soms nog langer - op met een hbo’er. NHL hogeschool en Stenden hogeschool zijn vanuit het hbo de programmapartners. Jaarlijks brengt het MentorProgramma Friesland gemiddeld 250 van deze jongeren met elkaar in contact. “De hbo’er herkent de vragen van de mbo’er. Ook hij of zij is ooit zo begonnen met studeren in een nieuwe omgeving. De hbo’er moedigt de mbo’er aan om die vragen te stellen en vertrouwen op te bouwen,” licht Syanna Cuperus toe. “En voor de hbo’er is het programma een grote kans om zichzelf te ontwikkelen en te vormen, als coach voor de ander en zichzelf als persoon.” Met het programma geven de hogescholen bovendien mede invulling aan de ‘Bildung’ van hun studenten.

Soft skills
Een van de vragen waarbij de hbo’er een mbo’er helpt is het jezelf motiveren voor en het structureren van studeren, in die vaak geheel nieuwe omgeving. “Het gaat daarbij vooral om de ontwikkelen van wat wij noemen de soft skills,” benadrukt Syanna Cuperus. De daarop volgend stap bieden de hogescholen zelf aan, zoals een cursus die zich richt op studievaardigheden. “Als een mbo’er die bij ons het MentorProgramma heeft gevolgd of nog volgt aan de hbo-opleiding begint, heeft hij of zij al de basis gelegd waarop de hogeschool verder kan bouwen met bijvoorbeeld een cursus studievaardigheden,“ legt zij uit.

Eye opener
Deze Friese benadering spreekt inmiddels ook andere hogescholen aan. “Ook het groen hbo, de hogescholen in de sector agro en food, gaan met ons in zee. En onze focus op coaching door jongeren zelf en daarbinnen de ontwikkeling van soft skills blijkt ook een eye opener voor bijvoorbeeld excellentie-programma’s,” aldus Syanna Cuperus.

Ook aansluiten?
Voor meer informatie neemt u contact op met het Syanna Cuperus van het Mentorprogramma Friesland, tel. 06 18 28 46 37 of e-mail. Bezoek ook de programmawebsite.

In de reeks artikelen over doorstroom mbo-hbo is ook op deze website verschenen:

Bent u verbonden aan een hogeschool en heeft u ook samen met een of meerdere ROC's een aansluitingsproject opgezet en uitgevoerd? Neem dan via e-mail contact op met Maisha van Pinxteren, beleidsadviseur bij de Vereniging Hogescholen.

Het thema doorstroom mbo-hbo maakt deel uit van de vier aandachtspunten die de Vereniging Hogescholen meegeeft aan het nieuwe kabinet 2017-2021.

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .

Verduurzamingsstages hbo’ers in de chemie

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, zet zich samen met de Green Chemistry Campus in voor meer stageplaatsen voor studenten die graag hun kennis willen toepassen bij bedrijven. Bedrijven die in deze tijden hulp kunnen gebruiken. Dat doen het Centre of Expertise Biobased Economy en de Green Chemistry Campus bijvoorbeeld door de organisatie van Green Matchmaking, een online event dat op 13 april jl. plaatsvond en waar bedrijven en studenten elkaar troffen. Het doel: zo veel mogelijk matches voor stages vanaf september 2021 of februari 2022.

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”