Actualiteit

Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen stelt vast:

Lerarenopleidingen lopen ver voorop met hun hoogwaardige landelijke leerwegonafhankelijke kennistoetsen

De Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen heeft  de rapportage over het studiejaar 2017-2018 gepubliceerd. Deze bevat de resultaten van de zestien landelijke kennistoetsen, die de lerarenopleidingen gezamenlijk binnen het programma 10voordeleraar ontwikkelen en afnemen. 

In het rapport benadrukt de raad dat de lerarenopleidingen op dit moment ver vooroplopen met hun hoogwaardige landelijke leerwegonafhankelijke kennistoetsen. En met het geschetste ontwikkelperspectief van flexibilisering van de toetsvormen, kunnen de lerarenopleidingen zich goed spiegelen aan de geavanceerde vormen van toetsing die in het primair en voortgezet onderwijs hun opmars maken.

Lees verder op de website van 10voordeleraar


Over 10voordeleraar
De bekostigde hbo-lerarenopleidingen hebben binnen het programma 10voordeleraar de handen ineengeslagen om de vakinhoudelijke en pedagogisch-didactische component binnen de opleidingen te versterken. Er is een systeem van kennisborging ontwikkeld, bestaande uit drie landelijke instrumenten: kennisbases, kennistoetsen en peer-review. Het uiteindelijke doel is dat elke afgestudeerde student over het benodigde kennisniveau beschikt, ongeacht de instelling waar de leraar is opgeleid. De hogescholen voeren de activiteiten gezamenlijk in eigen beheer uit, maar wel met onafhankelijk toezicht.

Gerelateerd

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer