Actualiteit

Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen stelt vast:

Lerarenopleidingen lopen ver voorop met hun hoogwaardige landelijke leerwegonafhankelijke kennistoetsen

De Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen heeft  de rapportage over het studiejaar 2017-2018 gepubliceerd. Deze bevat de resultaten van de zestien landelijke kennistoetsen, die de lerarenopleidingen gezamenlijk binnen het programma 10voordeleraar ontwikkelen en afnemen. 

In het rapport benadrukt de raad dat de lerarenopleidingen op dit moment ver vooroplopen met hun hoogwaardige landelijke leerwegonafhankelijke kennistoetsen. En met het geschetste ontwikkelperspectief van flexibilisering van de toetsvormen, kunnen de lerarenopleidingen zich goed spiegelen aan de geavanceerde vormen van toetsing die in het primair en voortgezet onderwijs hun opmars maken.

Lees verder op de website van 10voordeleraar


Over 10voordeleraar
De bekostigde hbo-lerarenopleidingen hebben binnen het programma 10voordeleraar de handen ineengeslagen om de vakinhoudelijke en pedagogisch-didactische component binnen de opleidingen te versterken. Er is een systeem van kennisborging ontwikkeld, bestaande uit drie landelijke instrumenten: kennisbases, kennistoetsen en peer-review. Het uiteindelijke doel is dat elke afgestudeerde student over het benodigde kennisniveau beschikt, ongeacht de instelling waar de leraar is opgeleid. De hogescholen voeren de activiteiten gezamenlijk in eigen beheer uit, maar wel met onafhankelijk toezicht.

Gerelateerd

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

Article

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer