Actualiteit

Lerarenopleidingen bieden maatwerk in de regio

Pabo’s en de hbo-lerarenopleidingen werken in de regio’s met scholen en andere partners samen om maatwerk te kunnen bieden vanwege het lerarentekort, landelijk delen ze best practices en worden knelpunten besproken. Hogescholen steunen met deze aanpak de extra acties van de ministers Slob en Van Engelhoven om het lerarentekort aan te pakken[1]. Hogescholen zetten met name in op: werkenden omscholen tot leraar, het aanbieden van meer flexibele opleidingen en de begeleiding van startende leraren. Aanstaande donderdag wordt in in het Algemeen Overleg Leraren in de Tweede Kamer de aanpak van het lerarentekort besproken. In onderstaande position paper brengt de Vereniging Hogescholen de ontwikkelingen van de pabo’s en de hbo-lerarenopleidingen onder de aandacht.

Hogescholen slagen erin meer belangstelling te genereren voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs. De instroomcijfers voor de voltijdsopleidingen van de pabo laten een stijging zien van 343 studenten (8%) ten opzichte van 2017. In totaal beginnen er 4.872 studenten aan de voltijds pabo. Bij de deeltijdopleiding van de pabo is een stijging van 151 studenten (12%) ten opzichte van 2017. In totaal begonnen dit jaar 1.459 studenten aan een pabo deeltijdopleiding. Het aantal zij-instromers is dit jaar toegenomen naar meer dan 400, vorig jaar was dat ongeveer 160.

Bij de eerste- en tweedegraadslerarenopleidingen zien we een ander beeld. Bij de hbo-eerstegraadslerarenopleidingen is het totaalcijfer ten opzichte van 2017 vrijwel stabiel gebleven met 673 inschrijvingen. Bij de tweedegraadsopleidingen is het aantal inschrijvingen zelfs gedaald naar 6.576. Dat is een afname van 6,5%. Wel is het aantal inschrijvingen bij de tekortvakken Duits, Scheikunde en Techniek nagenoeg hetzelfde gebleven.

Hogescholen aan zet
Pabo’s en hbo-lerarenopleidingen hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om nieuwe doelgroepen aan te trekken en voor te bereiden op een baan als leraar. Opleidingen hebben flexibele routes ontwikkeld waar maatwerk wordt geleverd naar vooropleiding, werkervaring, tijdsindeling (voltijd, deeltijd en duaal) en/of interesses. Ze hebben ingezet op:

  • Meer werkenden omscholen tot leraar;
  • Goede aansluiting en verbreding instroom;
  • Beginnende leraren begeleiden om uitval te voorkomen;
  • Hogescholen houden focus op kwaliteit.

Omscholen tot leraar aantrekkelijk maken
De Vereniging Hogescholen is van mening dat de overheid meer mensen kan overhalen zich te laten omscholen tot leraar in po, vo en mbo en roept daarom de politiek op de subsidie voor zij-instromers substantieel te verhogen zodat deze voor alle geschikte zij-instromers beschikbaar is. Dit zou ook moeten gelden voor geïnteresseerden voor de (verkorte) deeltijd lerarenopleidingen.

 


[1] Brief OCW referentienummer 1388284 d.d. 24 augustus 2018

Gerelateerd

Hogescholen organiseren online open dagen

Article

Het kabinet heeft de coronamaatregelen verlengd tot en met 28 april. Dat betekent dat ook alle hogescholen geen fysiek onderwijs zullen aanbieden op hun locaties tot en met 28 april. Daardoor zullen studiekiezers die nog geen definitieve keuze hadden gemaakt, zich nu vooral online op hun studie moeten oriënteren. Daarom bieden hogescholen online open dagen aan. We werken dit overzicht bij zodra ook andere hogescholen de data van hun online open dagen op de websites bekend maken.

Lees meer

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Article

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”

Lees meer

Meer flexibilisering en maatwerk in lerarenopleidingen

Article

Werken aan meer differentiatie en specialisatie, waardoor een leraar meer mogelijkheden heeft en er meer onderwijs op maat wordt aangeboden. Dat is één van de uitgangspunten van de strategische agenda  “Samen toekomstbestendige leraren opleiden” die vandaag is aangeboden aan de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven.

Lees meer