Kwaliteit studiekeuze-informatie mag niet ter discussie staan

Dit jaar heeft de uitvoering van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 tot  uitvoeringsproblemen geleid. Er zijn ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Dit heeft er toe geleid dat de hogescholen na zorgvuldige afweging hebben moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête.

Er zijn de afgelopen maanden veel klachten ontvangen, zowel van studenten als vanuit hogescholen over moeilijkheden met het invullen van de vragenlijsten, waardoor de respons bij verschillende studierichtingen sterk afwijkt ten opzichte van voorgaande jaren. Zo zijn er in de beginfase van de NSE 2019 bijvoorbeeld onjuiste namen voor studierichtingen in de enquête opgenomen waardoor respondenten een verkeerde studierichting hebben opgegeven.

Naast technische uitvoeringsfouten vloeien de huidige problemen voort uit de nieuwe privacywetgeving (AVG).  Dit heeft ertoe geleid dat reeds bekende studentgegevens niet langer vooraf ingevuld konden worden door de hogescholen.  In plaats hiervan moet de student nu zelf zijn studierichting en opleidingsvorm in de enquête aanklikken. Ook is het voorgekomen dat niet alle studierichtingen juist waren weergegeven in de enquête. Hierdoor hebben studenten een onjuiste studierichting of studievorm geselecteerd.  Daarnaast zijn er veel invulproblemen bij het gebruik van mobiele devices geconstateerd. Dit alles leidt tot onbetrouwbare en dus onbruikbare resultaten.

“De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. De voorlichting hierover moet uiteraard betrouwbaar zijn en de juiste informatie geven”, aldus Henk Hagoort, voorzitter van hogeschool Windesheim en binnen de Vereniging Hogescholen verantwoordelijk voor het informatiebeleid.

De Vereniging Hogescholen blijft onverminderd hechten aan de Nationale Studenten Enquête (NSE) om te zorgen voor betrouwbare studiekeuze-informatie voor studenten. De VH zal zich blijvend hiervoor inzetten in overleg met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de studentenorganisaties. Maar voor dit jaar acht de vereniging de NSE niet meer een betrouwbare bron voor studiekeuze-informatie. Daarnaast zetten hogescholen verschillende objectieve instrumenten in om de kwaliteit van het onderwijs en de hiermee gerelateerde studenttevredenheid  te meten.

NSE 2019 (Nationale Studenten Enquête)
De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin jaarlijks alle ingeschreven studenten in het hoger onderwijs worden uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding.  Studenten worden gevraagd een vragenlijst in te vullen en hun oordeel te geven over verschillende aspecten: de inhoud van de opleiding, verworven vaardigheden, voorbereiding op de beroepsloopbaan, docenten, informatie vanuit de opleiding, studiefaciliteiten, toetsing en beoordeling, studieroosters, studielast en studiebegeleiding. Het ministerie van OCW heeft in overleg met de hoger onderwijsinstellingen aan Studiekeuze123 de opdracht gegeven om de Nationale Studenten Enquête te organiseren. Studiekeuze123 is primair verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de NSE en hiermee voor de kwaliteit van de data. Studiekeuze123 moet aannemelijk maken dat de geleverde data voldoet aan de gebruikelijke eisen rondom validiteit en betrouwbaarheid.  Het doel van de NSE-vragenlijst is tweeledig: deze dient voor zowel studiekeuze-informatie voor studiekiezers als beleidsinformatie voor bestuurders en kwaliteitszorgmedewerkers.

Zie ook:

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Voorzitter Maurice Limmen wenst studenten en docenten hbo een succesvol nieuw studiejaar

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen wenst in dit filmpje de studenten en docenten van het hbo een succesvol nieuw studiejaar. “Het afgelopen jaar hebben we veel geleerd op het gebied van online leren. Ondanks dat alle hogescholen hun gebouwen hun deuren moesten sluiten, hebben studenten hun studiepunten gehaald en zijn er diploma’s uitgereikt. Ik heb er vertrouwen in dat we net als afgelopen jaar mooie resultaten zullen boeken”.

Hogescholen ondertekenen intentieverklaring I-Partnerschap met Rijksoverheid

De Rijksoverheid, hogescholen en universiteiten gaan structureel samenwerken op het gebied van onderzoek en onderwijs om slimme oplossingen te vinden voor digitale vraagstukken. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Maurice Limmen (voorzitter VH) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU) hebben vandaag voor dit I-Partnerschap via een drone een intentieverklaring ondertekend. Daarin staan concrete afspraken hoe de samenwerking vorm krijgt. ‘In het hbo worden studenten opgeleid voor een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Digitalisering en IT hebben daar een wezenlijke invloed op. Met deze samenwerking kunnen we studenten nog beter voorbereiden op de toekomstige beroepspraktijk,' aldus Maurice Limmen.