Kwaliteit studiekeuze-informatie mag niet ter discussie staan

Dit jaar heeft de uitvoering van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 tot  uitvoeringsproblemen geleid. Er zijn ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Dit heeft er toe geleid dat de hogescholen na zorgvuldige afweging hebben moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête.

Er zijn de afgelopen maanden veel klachten ontvangen, zowel van studenten als vanuit hogescholen over moeilijkheden met het invullen van de vragenlijsten, waardoor de respons bij verschillende studierichtingen sterk afwijkt ten opzichte van voorgaande jaren. Zo zijn er in de beginfase van de NSE 2019 bijvoorbeeld onjuiste namen voor studierichtingen in de enquête opgenomen waardoor respondenten een verkeerde studierichting hebben opgegeven.

Naast technische uitvoeringsfouten vloeien de huidige problemen voort uit de nieuwe privacywetgeving (AVG).  Dit heeft ertoe geleid dat reeds bekende studentgegevens niet langer vooraf ingevuld konden worden door de hogescholen.  In plaats hiervan moet de student nu zelf zijn studierichting en opleidingsvorm in de enquête aanklikken. Ook is het voorgekomen dat niet alle studierichtingen juist waren weergegeven in de enquête. Hierdoor hebben studenten een onjuiste studierichting of studievorm geselecteerd.  Daarnaast zijn er veel invulproblemen bij het gebruik van mobiele devices geconstateerd. Dit alles leidt tot onbetrouwbare en dus onbruikbare resultaten.

“De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. De voorlichting hierover moet uiteraard betrouwbaar zijn en de juiste informatie geven”, aldus Henk Hagoort, voorzitter van hogeschool Windesheim en binnen de Vereniging Hogescholen verantwoordelijk voor het informatiebeleid.

De Vereniging Hogescholen blijft onverminderd hechten aan de Nationale Studenten Enquête (NSE) om te zorgen voor betrouwbare studiekeuze-informatie voor studenten. De VH zal zich blijvend hiervoor inzetten in overleg met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de studentenorganisaties. Maar voor dit jaar acht de vereniging de NSE niet meer een betrouwbare bron voor studiekeuze-informatie. Daarnaast zetten hogescholen verschillende objectieve instrumenten in om de kwaliteit van het onderwijs en de hiermee gerelateerde studenttevredenheid  te meten.

NSE 2019 (Nationale Studenten Enquête)
De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin jaarlijks alle ingeschreven studenten in het hoger onderwijs worden uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding.  Studenten worden gevraagd een vragenlijst in te vullen en hun oordeel te geven over verschillende aspecten: de inhoud van de opleiding, verworven vaardigheden, voorbereiding op de beroepsloopbaan, docenten, informatie vanuit de opleiding, studiefaciliteiten, toetsing en beoordeling, studieroosters, studielast en studiebegeleiding. Het ministerie van OCW heeft in overleg met de hoger onderwijsinstellingen aan Studiekeuze123 de opdracht gegeven om de Nationale Studenten Enquête te organiseren. Studiekeuze123 is primair verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de NSE en hiermee voor de kwaliteit van de data. Studiekeuze123 moet aannemelijk maken dat de geleverde data voldoet aan de gebruikelijke eisen rondom validiteit en betrouwbaarheid.  Het doel van de NSE-vragenlijst is tweeledig: deze dient voor zowel studiekeuze-informatie voor studiekiezers als beleidsinformatie voor bestuurders en kwaliteitszorgmedewerkers.

Zie ook:

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Voorkom nieuwe bezuinigingen in het onderwijs

In aanloop naar de Voorjaarsnota 2019 roept de Stichting van het Onderwijs het Kabinet met klem op nieuwe bezuinigingen in het onderwijs te voorkomen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de ingevoerde ‘doelmatigheidskorting’ te schrappen. Deze oproep doet de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de ministers Van Engelshoven en Slob.

Geen noodzaak maatregelen numerus fixus

Werken aan eerlijke kansen, toegankelijkheid en studiesucces is voor hogescholen een blijvende opdracht die ze graag samen met hun regionale partners oppakken. Maar de hogescholen zijn beducht voor nieuwe regelgeving omdat die vanwege de daarmee gepaard gaande bureaucratie vaak contraproductief uitpakt. Een voorbeeld daarvan vormt het voornemen om iedere numerus fixus aanvraag in de toekomst vooraf te gaan toetsen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, wijst op het zeer beperkte aantal numerus fixusopleidingen, dat is gedaald van 125 in 2016/17 naar slechts 41 in 2019/20. “Voorkom dus bureaucratie en geef hogescholen het vertrouwen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Hogescholen maken alleen de keuze een numerus fixus op te leggen als dat echt noodzakelijk is”, aldus Maurice Limmen.