Kwaliteit studiekeuze-informatie mag niet ter discussie staan

Dit jaar heeft de uitvoering van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 tot  uitvoeringsproblemen geleid. Er zijn ernstige tekortkomingen m.b.t. de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata geconstateerd. Dit heeft er toe geleid dat de hogescholen na zorgvuldige afweging hebben moeten besluiten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête.

Er zijn de afgelopen maanden veel klachten ontvangen, zowel van studenten als vanuit hogescholen over moeilijkheden met het invullen van de vragenlijsten, waardoor de respons bij verschillende studierichtingen sterk afwijkt ten opzichte van voorgaande jaren. Zo zijn er in de beginfase van de NSE 2019 bijvoorbeeld onjuiste namen voor studierichtingen in de enquête opgenomen waardoor respondenten een verkeerde studierichting hebben opgegeven.

Naast technische uitvoeringsfouten vloeien de huidige problemen voort uit de nieuwe privacywetgeving (AVG).  Dit heeft ertoe geleid dat reeds bekende studentgegevens niet langer vooraf ingevuld konden worden door de hogescholen.  In plaats hiervan moet de student nu zelf zijn studierichting en opleidingsvorm in de enquête aanklikken. Ook is het voorgekomen dat niet alle studierichtingen juist waren weergegeven in de enquête. Hierdoor hebben studenten een onjuiste studierichting of studievorm geselecteerd.  Daarnaast zijn er veel invulproblemen bij het gebruik van mobiele devices geconstateerd. Dit alles leidt tot onbetrouwbare en dus onbruikbare resultaten.

“De resultaten van de NSE worden gebruikt door aankomende studenten bij de bepaling van hun studiekeuze. De voorlichting hierover moet uiteraard betrouwbaar zijn en de juiste informatie geven”, aldus Henk Hagoort, voorzitter van hogeschool Windesheim en binnen de Vereniging Hogescholen verantwoordelijk voor het informatiebeleid.

De Vereniging Hogescholen blijft onverminderd hechten aan de Nationale Studenten Enquête (NSE) om te zorgen voor betrouwbare studiekeuze-informatie voor studenten. De VH zal zich blijvend hiervoor inzetten in overleg met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de studentenorganisaties. Maar voor dit jaar acht de vereniging de NSE niet meer een betrouwbare bron voor studiekeuze-informatie. Daarnaast zetten hogescholen verschillende objectieve instrumenten in om de kwaliteit van het onderwijs en de hiermee gerelateerde studenttevredenheid  te meten.

NSE 2019 (Nationale Studenten Enquête)
De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin jaarlijks alle ingeschreven studenten in het hoger onderwijs worden uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding.  Studenten worden gevraagd een vragenlijst in te vullen en hun oordeel te geven over verschillende aspecten: de inhoud van de opleiding, verworven vaardigheden, voorbereiding op de beroepsloopbaan, docenten, informatie vanuit de opleiding, studiefaciliteiten, toetsing en beoordeling, studieroosters, studielast en studiebegeleiding. Het ministerie van OCW heeft in overleg met de hoger onderwijsinstellingen aan Studiekeuze123 de opdracht gegeven om de Nationale Studenten Enquête te organiseren. Studiekeuze123 is primair verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de NSE en hiermee voor de kwaliteit van de data. Studiekeuze123 moet aannemelijk maken dat de geleverde data voldoet aan de gebruikelijke eisen rondom validiteit en betrouwbaarheid.  Het doel van de NSE-vragenlijst is tweeledig: deze dient voor zowel studiekeuze-informatie voor studiekiezers als beleidsinformatie voor bestuurders en kwaliteitszorgmedewerkers.

Zie ook:

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”