Actualiteit

Koningin Máxima bij werkconferentie pabo's over muziekonderwijs

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft vandaag, woensdag 7 december, samen met minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een werkbezoek gebracht aan de pabo van de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Daar spraken zij over de ontwikkelingen van muziekonderwijs binnen de pabo-opleidingen. Koningin Máxima is erevoorzitter van het Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas.

Méér Muziek in de Klas werkt mee aan het realiseren van structureel muziekonderwijs in het basisonderwijs. Koningin Máxima, minister Bussemaker en enkele muziekambassadeurs spraken met de directeuren van bijna alle 25 pabo-opleidingen en muziekdocenten over diverse visies op de vormgeving en implementatie van muziekonderwijs. Zo richt Hogeschool de Kempel in Helmond zich op het creëren van een leerklimaat waar muziek deel uitmaakt van het dagelijks leven op de pabo. De Saxion Hogeschool heeft vanaf het eerste studiejaar een ‘leerlijn’ muziek. De pabo van de Thomas More Hogeschool werkt samen met Codarts, de Hogeschool voor Kunsten in Rotterdam. Aankomende leerkrachten met muzikale talenten kunnen tijdens hun pabo-opleiding een speciaal lesprogramma van Codarts volgen om zich ook ontwikkelen tot vakspecialist muziek.

Koor
Naast de rondetafelgesprekken luisterden Koningin Máxima en minister Bussemaker naar het optreden van een gemengd koor van pabo- en conservatoriumstudenten, opgericht door de Thomas More Hogeschool. Deze pabo werd hiertoe geïnspireerd door een werkbezoek van Koningin Máxima in juni 2015 aan de pabo van de Fontys Hogeschool Kind en Educatie in ‘s Hertogenbosch. 

Platform
Het Platform Ambassadeurs Méér Muziek in de Klas is medio 2015 opgericht en werkt gedurende vijf jaar mee aan het realiseren van structureel muziekonderwijs voor kinderen van vier tot twaalf jaar. Het platform komt voort uit een van de aanbevelingen van de Commissie Verkenning Muziekonderwijs in het Primair Onderwijs van het ministerie van OCW.

Gerelateerd

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

Article

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden. 

Lees meer

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Article

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan. 

Lees meer

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Article

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Lees meer