Investeren in praktijkgerichte innovaties voor maatschappelijke vraagstukken

Ouderen die langer zelfstandig kunnen wonen, een klimaatbestendige stad- en straatinrichting en een snelle diagnose van urineweginfecties, dit zijn enkele resultaten van praktijkgericht onderzoek door hogescholen. Het onderzoek draagt bij aan oplossingen voor urgente maatschappelijke problemen als klimaatverandering, vergrijzing en toenemende zorgvragen. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende en kritische houding van de toekomstige beroepsprofessional en de kwaliteit van het hoger beroepsonderwijs als geheel. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten een majeure investering in de Nationale Wetenschapsagenda en de kennisinfrastructuur.

Vandaag vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over o.a. het Wetenschapsbeleid met de minister en staatssecretaris van OCW. De Vereniging Hogescholen heeft haar standpunt hierover in een positon paper aan de Vaste Kamercommissie voor OCW gestuurd, zie de bijlage.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut.

Lectoren voordragen voor Deltapremie 2021

De voordracht voor de Deltapremie 2021 is geopend. Voorzitters van het College van Bestuur van een door de overheid bekostigde hogeschool kunnen een lector van hun hogeschool voordragen. De Deltapremie heeft als doel om de zichtbaarheid en de doorwerking van praktijkgericht onderzoek te vergroten. Daarnaast stimuleert de premie dat lectoren zich ontwikkelen tot ambassadeurs van het praktijkgericht onderzoek. De Deltapremie wordt elke twee jaar uitgereikt aan twee lectoren. De Deltapremie is een gezamenlijke initiatief van de Vereniging Hogescholen en Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA (Regieorgaan SIA).