Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%. “Steeds meer studenten kiezen voor een master aan het hbo. Dat is een goede stap in het benutten van de talenten van alle jongeren en het bieden van gelijke kansen aan alle jongeren en voor het voldoen aan de belangrijke vraag van de arbeidsmarkt”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Het is ook goed nieuws voor Nederland” vervolgt Limmen, “want als we onze voorsprong op het gebied van innovatie willen behouden dan hebben we serieus meer studenten nodig die een hbo-master doen. De groei is bemoedigend, maar we zijn er nog niet. Hiervoor is een bredere toegankelijkheid van de masters, ook door uitbreiding in het aanbod van hbo-masteropleidingen, noodzakelijk”.

De inschrijvingen voor de opleidingen Associate degree (Ad) laten een forse toename zien van 21% na al een eerdere grote groei in de afgelopen jaren. Het aantal aanmeldingen voor de bacheloropleidingen is gedaald ten opzichte van vorig jaar (-3%). Positief is dat in 2023 zijn 7% meer vwo’ers ingestroomd in het hbo vergeleken met het jaar ervoor.
Voor de instroom van internationale studenten is in de bachelor een afname van studenten vanuit de Europese Economische Ruimte (EER) te zien en een wat hogere instroom van niet-EER studenten. Bij elkaar is het aantal internationale studenten ongeveer gelijk gebleven sinds 2022.

Achtergrond
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op het aantal verwerkte inschrijvingen van studenten voor Associate degree, hbo-bachelor en masteropleidingen via DUO. Voor alle hogescholen geldt dat studenten zich voor 1 mei moeten aanmelden en uiterlijk 1 oktober aan alle inschrijfvoorwaarden moeten voldoen. In de komende periode worden alle inschrijvingen administratief verwerkt, waarna definitieve instroomcijfers beschikbaar komen. Deze kunnen afwijken van de nu gepresenteerde cijfers. Op basis van die gegevens kunnen er gedetailleerder analyses worden gedaan. De definitieve instroomcijfers voor studiejaar 2023 -2024 zullen in het eerste kwartaal van 2024 bekend worden.

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.

Principeakkoord over nieuwe cao hbo

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs, de Algemene Onderwijsbond (AOb), FNV, FvOv en CNV Onderwijs, hebben op woensdag 28 juni een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao. Partijen hebben afspraken gemaakt over enkele grote thema’s, namelijk werkdruk en vitaliteit, contracten en loonontwikkeling per 1 juli 2023. We hebben een gedifferentieerde loonontwikkeling per schaal afgesproken, waarbij de lagere schalen een hoger percentage loonsverhoging krijgen. De schalen 11 en 12 zijn verhoogd met een extra periodiek, waardoor deze beter aansluiten op de salarissen in de andere onderwijssectoren. Daarnaast volgt in september 2023 een eenmalige uitkering ter hoogte van 833 euro bij een fulltime dienstverband.