Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Procentueel is de instroom vooral toegenomen bij associate degree opleidingen (+31,6%) en deeltijdopleidingen (15,0%). De instroom van vwo’ers in het hbo groeit dit jaar met 4,9% ten opzichte van vorig studiejaar en is daarmee procentueel de grootste groeier vanuit het toeleverend onderwijs.

Nog nooit zoveel studenten in het hbo
De instroomgroei is ook zichtbaar in het aantal inschrijvingen: er zijn in het studiejaar 2018-2019 in totaal 456.633 studenten ingeschreven bij een hbo-opleiding. Dit is 0,7% meer dan in het vorige studiejaar waardoor ook de stijgende lijn van vorig jaren doorzet. Het aantal afgestudeerden steeg met 3,2% naar 76.405 afgegeven diploma’s in studiejaar 2017-2018.

Hoogste groei in deeltijdonderwijs
Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2015 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zagen we een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.448. In 2018 zijn er maar liefst 12.018 studenten begonnen aan een deeltijdstudie, 15,0% meer dan in 2017.

Grootste toename bij onderwijs
De grootste absolute instroomtoename in een opleiding vindt plaats bij de opleiding tot leraar basisonderwijs. De instroom in deze opleiding groeit landelijk met 10,2% ten opzichte van vorig jaar (+442 studenten). Opvallend hierbij is de grote instroomtoename van 30-plussers (+49,3%) in vergelijking tot studenten onder de 30 (+7,4%). Hierdoor is dit studiejaar 9,2% van de pabo-instromers 30 jaar of ouder, terwijl dit vier jaar geleden nog 3,5% was. “Hogescholen bieden hun deeltijdonderwijs steeds flexibeler aan, zodat ieder in zijn eigen tempo, op zijn eigen niveau en met zijn eigen talent kan leren. Heel mooi om te zien dat dat aansluit bij de behoefte van onze studenten”, aldus Maurice Limmen.

Aantal mbo-ers in de lift
Uitgesplitst naar vooropleiding is er een grote groei te zien in de instroom vanuit het mbo. Gediplomeerde mbo’ers weten vooral ad-opleidingen steeds beter te vinden. Terwijl er vier jaar geleden minder dan 6% van de instromende mbo’ers koos voor een ad-opleiding, kiest dit studiejaar 11,6% van de instromende mbo’ers voor dit onderwijstype.

Instroom vanuit vwo sterk gegroeid
Na een daling van een aantal jaren van de vwo-instroom is er sinds vorig studiejaar weer een licht herstel waar te nemen dat sterker doorzet in het huidige studiejaar (+4,9%). Daarmee is de instroom vanuit een vwo-opleiding ten opzichte van andere vooropleidingen (mbo en havo) procentueel het sterkt gegroeid.

Instroom in sector gezondheidszorg in 4 jaar tijd met 27% gegroeid
De instroom in de sector Gezondheidszorg is in vier jaar tijd met maar liefst 27,0% toegenomen. Gezondheidszorg is ook de sector met de grootste percentuele groei van het aantal inschrijvingen. De instroomgroei van 6,1% ten opzichte van vorig studiejaar in deze sector komt onder andere door de start van enkele nieuwe masteropleidingen. “Deze groei zal als het goed is alleen maar doorzetten”, verwacht Maurice Limmen.  Voor het collegejaar 2019-2020 laten namelijk de meeste hogescholen de numerus fixus voor de bachelor opleiding Verpleegkunde los, daardoor krijgt deze opleiding ook weer meer ruimte om te groeien. Dit in tegenstelling tot studiejaar 2018-2019, waarvoor tien van de zeventien hogescholen nog een numerus fixus hanteerden. “Die ruimte en groei hebben we nodig om tekorten te kunnen oplossen.”

Associate degree groeit nog steeds het hardst
De groei van de instroom per type opleiding is wederom bij de Associate degree het grootst, 31,6% (32,5% in 2016-2017). De aandacht voor Associate degree opleidingen en het toenemende aanbod daarvan leidt nu voor het derde jaar op rij tot een stevige groei. Daardoor is het aantal studenten bij een ad-opleiding is in de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld. Hierdoor benadert dit onderwijstype dit studiejaar de omvang van de masteropleidingen. Maar ook het aantal masterstudenten is met 5,7% gegroeid. “Meer aandacht voor differentiatie van ons aanbod, keuzemogelijkheden in de vorm en perspectief om verder te studeren door verruiming van het aanbod van masteropleidingen wordt duidelijk zichtbaar in onze instroomcijfers.”

Met het dashboard instroom, inschrijvingen en diploma's is het mogelijk om studentenaantallen per vestiging of per opleiding te raadplegen.

Afgestudeerde leraar tevredener over baan

Afgestudeerde hbo’ers zijn in 2018 tevredener over hun baan. Vooral de onderwijssector springt in het oog. De onderwijssector heeft de hoogste stijging in baantevredenheid in vergelijking tot afgelopen jaar. Waar in 2017 74% van de pas afgestudeerde leraren met tevredenheid terugblikte op het eerste werkjaar, is in 2018 79% tevreden over het werk. Deze stijging in baantevredenheid blijkt ook uit een daling in pasafgestudeerde leraren die op zoek zijn naar ander werk (16% in 2016, 11% in 2017, en 7% in 2018). Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Deze cijfers gaan de goede kant op. We leiden steeds meer pabo-studenten op. Maar het is natuurlijk essentieel dat ze na hun opleiding ook daadwerkelijk met plezier in het onderwijs aan de slag blijven”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Unieke samenwerking versterkt verbinding onderwijs en onderzoek

De VSNU, de Vereniging Hogescholen, de MBO Raad, de VO-raad en de PO-Raad lanceren op 1 april, in aanwezigheid van minister Van Engelshoven van OCW, Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs. Een uniek moment, want voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs, hebben de vijf sectorraden de handen ineen geslagen om de werelden van onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden. Met de ontwikkelagenda zetten zij een belangrijke stap om de innovatiekracht van het onderwijs te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te vergroten. “Ontwikkeling van een nieuwe generatie gaat hand in hand met de ontwikkeling van onderwijsonderzoek. Hogescholen hebben met hun praktijkgerichte onderzoek direct impact in de klas”, aldus Nienke Meijer, collegevoorzitter Fontys Hogescholen en portefeuillehouder lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Standpunt

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017.