Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Procentueel is de instroom vooral toegenomen bij associate degree opleidingen (+31,6%) en deeltijdopleidingen (15,0%). De instroom van vwo’ers in het hbo groeit dit jaar met 4,9% ten opzichte van vorig studiejaar en is daarmee procentueel de grootste groeier vanuit het toeleverend onderwijs.

Nog nooit zoveel studenten in het hbo
De instroomgroei is ook zichtbaar in het aantal inschrijvingen: er zijn in het studiejaar 2018-2019 in totaal 456.633 studenten ingeschreven bij een hbo-opleiding. Dit is 0,7% meer dan in het vorige studiejaar waardoor ook de stijgende lijn van vorig jaren doorzet. Het aantal afgestudeerden steeg met 3,2% naar 76.405 afgegeven diploma’s in studiejaar 2017-2018.

Hoogste groei in deeltijdonderwijs
Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2015 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zagen we een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.448. In 2018 zijn er maar liefst 12.018 studenten begonnen aan een deeltijdstudie, 15,0% meer dan in 2017.

Grootste toename bij onderwijs
De grootste absolute instroomtoename in een opleiding vindt plaats bij de opleiding tot leraar basisonderwijs. De instroom in deze opleiding groeit landelijk met 10,2% ten opzichte van vorig jaar (+442 studenten). Opvallend hierbij is de grote instroomtoename van 30-plussers (+49,3%) in vergelijking tot studenten onder de 30 (+7,4%). Hierdoor is dit studiejaar 9,2% van de pabo-instromers 30 jaar of ouder, terwijl dit vier jaar geleden nog 3,5% was. “Hogescholen bieden hun deeltijdonderwijs steeds flexibeler aan, zodat ieder in zijn eigen tempo, op zijn eigen niveau en met zijn eigen talent kan leren. Heel mooi om te zien dat dat aansluit bij de behoefte van onze studenten”, aldus Maurice Limmen.

Aantal mbo-ers in de lift
Uitgesplitst naar vooropleiding is er een grote groei te zien in de instroom vanuit het mbo. Gediplomeerde mbo’ers weten vooral ad-opleidingen steeds beter te vinden. Terwijl er vier jaar geleden minder dan 6% van de instromende mbo’ers koos voor een ad-opleiding, kiest dit studiejaar 11,6% van de instromende mbo’ers voor dit onderwijstype.

Instroom vanuit vwo sterk gegroeid
Na een daling van een aantal jaren van de vwo-instroom is er sinds vorig studiejaar weer een licht herstel waar te nemen dat sterker doorzet in het huidige studiejaar (+4,9%). Daarmee is de instroom vanuit een vwo-opleiding ten opzichte van andere vooropleidingen (mbo en havo) procentueel het sterkt gegroeid.

Instroom in sector gezondheidszorg in 4 jaar tijd met 27% gegroeid
De instroom in de sector Gezondheidszorg is in vier jaar tijd met maar liefst 27,0% toegenomen. Gezondheidszorg is ook de sector met de grootste percentuele groei van het aantal inschrijvingen. De instroomgroei van 6,1% ten opzichte van vorig studiejaar in deze sector komt onder andere door de start van enkele nieuwe masteropleidingen. “Deze groei zal als het goed is alleen maar doorzetten”, verwacht Maurice Limmen.  Voor het collegejaar 2019-2020 laten namelijk de meeste hogescholen de numerus fixus voor de bachelor opleiding Verpleegkunde los, daardoor krijgt deze opleiding ook weer meer ruimte om te groeien. Dit in tegenstelling tot studiejaar 2018-2019, waarvoor tien van de zeventien hogescholen nog een numerus fixus hanteerden. “Die ruimte en groei hebben we nodig om tekorten te kunnen oplossen.”

Associate degree groeit nog steeds het hardst
De groei van de instroom per type opleiding is wederom bij de Associate degree het grootst, 31,6% (32,5% in 2016-2017). De aandacht voor Associate degree opleidingen en het toenemende aanbod daarvan leidt nu voor het derde jaar op rij tot een stevige groei. Daardoor is het aantal studenten bij een ad-opleiding is in de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld. Hierdoor benadert dit onderwijstype dit studiejaar de omvang van de masteropleidingen. Maar ook het aantal masterstudenten is met 5,7% gegroeid. “Meer aandacht voor differentiatie van ons aanbod, keuzemogelijkheden in de vorm en perspectief om verder te studeren door verruiming van het aanbod van masteropleidingen wordt duidelijk zichtbaar in onze instroomcijfers.”

Met het dashboard instroom, inschrijvingen en diploma's is het mogelijk om studentenaantallen per vestiging of per opleiding te raadplegen.

VH en MBO Raad versterken samenwerking Ad-opleidingen

AMERSFOORT - De Vereniging Hogescholen (VH) en de MBO Raad verstevigen hun samenwerking op het gebied van Associate degree opleidingen. In een convenant, dat door voorzitters Maurice Limmen (VH) en Adnan Tekin (MBO Raad) op het Ad-congres in Amersfoort werd ondertekend, onderstrepen zij dat ze handen ineenslaan om het succesvolle ad-onderwijs verder uit te rollen. “Vooral omdat er steeds meer vraag is naar werknemers met een opleiding”, zegt Limmen. “We zien dat er nog veel ruimte is voor groei”, voegt Tekin toe.

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.