Hogescholen presenteren strategische onderzoeksagenda 2016-2020

Op donderdag 25 augustus 2016 heeft directeur-generaal Hans Schutte (OCW) namens minister Jet Bussemaker de strategische onderzoeksagenda hbo 2016- 2020 in ontvangst genomen uit handen van Thom de Graaf (voorzitter Vereniging Hogescholen).Tijdens een bijeenkomst in de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag presenteerden de hogescholen gezamenlijk hun ambities op het gebied van praktijkgericht onderzoek voor de komende jaren. Onderzoek met Impact laat zien hoe relevant onderzoek van hogescholen is voor de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Schutte: “De waarde van praktijkgericht onderzoek is sterk gestegen door toenemende groei en professionalisering. Hogescholen spelen een belangrijke rol in zowel publiek-private als publiek-publieke onderzoekssamenwerking”.

In zijn strategische agenda #hbo2025 wendbaar en weerbaar heeft het hoger beroepsonderwijs (hbo) aangegeven welke uitdagingen, opdrachten en ambities de komende tien jaar voor de sector centraal staan. Een belangrijke ambitie is de uitbouw van het praktijkgericht onderzoek, zodat hogescholen hun maatschappelijke opdracht kunnen (blijven) waarmaken: kwalitatief hoogwaardig beroepsonderwijs bieden, het ontwikkelen van kennis en het bijdragen aan innovatie van de beroepspraktijk c.q. aan oplossingen voor maatschappelijk urgente onderwerpen. De strategische onderzoeksagenda hbo vormt een belangrijke stap in het realiseren van die ambitie. “De agenda schetst  hoe we de impact van het onderzoek van de hogescholen een flinke impuls kunnen geven zodat het hbo optimaal kan bijdragen aan onze welvaart en ons welzijn” aldus Thom de Graaf.

Nationale Wetenschapsagenda
De Nationale Wetenschapsagenda (NWA) is een belangrijke inspiratiebron voor Onderzoek met impact. Hogescholen hebben een belangrijke rol te spelen in de onderzoeksroutes die de vragen van de NWA onderling verbinden. De meerwaarde van de hogescholen is immers de intensieve vraaggerichte samenwerking met de beroepspraktijk. In de eerste helft van 2016 hebben de hogescholen in samenspraak met de bedrijven, instellingen en organisaties uit het netwerk dan ook een stevige bijdrage geleverd aan de uitwerking van de routes. De agenda toont hoe rijk het onderzoekslandschap in het hbo inmiddels is en hoe dat landschap zich o.a. verhoudt tot de NWA.

Ambities en investeringen
Om de grote potentiële impact van het praktijkgericht onderzoek op de samenleving verder te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat vanaf nu een sterk stijgende lijn wel wordt ingezet. De praktijk vraagt er om en de hogescholen zijn er klaar voor. Het is tijd om door te pakken. Hogescholen gaan extra investeren in onderzoek, de ambitie is om de komende jaren de inzet substantieel te verhogen. Om deze extra inzet te ondersteunen vragen hogescholen aan de rijksoverheid om een forse structurele impuls, naast de reeds geplande investeringen vanuit het studievoorschot. Ook duurzame samenwerking met het bedrijfsleven, publieke instellingen en kennispartners (T02, KNAW en NWO-instituten) zijn onontbeerlijk voor een grotere impact. Ook zijn substantieel extra middelen voor het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA nodig. De binnenkort te verschijnen NWA investeringsagenda van de kenniscoalitie biedt een uitstekend kader voor investering in onderzoek in het hbo.

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Samenwerken in Centres of expertise voor onderzoek en onderwijs

Centres of expertise zijn meestal gericht op een opleidingsdomein (54%) of juist een zeer divers palet op opleidingen (42%). Het belangrijkste motief van marktpartijen om aan deze Centres deel te nemen is de toegang tot praktijkgericht onderzoek door hogescholen. In het hbo ligt de nadruk bij de inhoudelijke focus van de samenwerking vooral op het verbeteren van het onderwijs en het ontwikkelen van nieuwe kennis. Dit blijkt uit een impactmeting 2019 van Katapult, een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs, bedrijfsleven, onderzoek en overheid.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.