Hogescholen presenteren strategische onderzoeksagenda 2016-2020

Op donderdag 25 augustus 2016 heeft directeur-generaal Hans Schutte (OCW) namens minister Jet Bussemaker de strategische onderzoeksagenda hbo 2016- 2020 in ontvangst genomen uit handen van Thom de Graaf (voorzitter Vereniging Hogescholen).Tijdens een bijeenkomst in de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag presenteerden de hogescholen gezamenlijk hun ambities op het gebied van praktijkgericht onderzoek voor de komende jaren. Onderzoek met Impact laat zien hoe relevant onderzoek van hogescholen is voor de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Schutte: “De waarde van praktijkgericht onderzoek is sterk gestegen door toenemende groei en professionalisering. Hogescholen spelen een belangrijke rol in zowel publiek-private als publiek-publieke onderzoekssamenwerking”.

In zijn strategische agenda #hbo2025 wendbaar en weerbaar heeft het hoger beroepsonderwijs (hbo) aangegeven welke uitdagingen, opdrachten en ambities de komende tien jaar voor de sector centraal staan. Een belangrijke ambitie is de uitbouw van het praktijkgericht onderzoek, zodat hogescholen hun maatschappelijke opdracht kunnen (blijven) waarmaken: kwalitatief hoogwaardig beroepsonderwijs bieden, het ontwikkelen van kennis en het bijdragen aan innovatie van de beroepspraktijk c.q. aan oplossingen voor maatschappelijk urgente onderwerpen. De strategische onderzoeksagenda hbo vormt een belangrijke stap in het realiseren van die ambitie. “De agenda schetst  hoe we de impact van het onderzoek van de hogescholen een flinke impuls kunnen geven zodat het hbo optimaal kan bijdragen aan onze welvaart en ons welzijn” aldus Thom de Graaf.

Nationale Wetenschapsagenda
De Nationale Wetenschapsagenda (NWA) is een belangrijke inspiratiebron voor Onderzoek met impact. Hogescholen hebben een belangrijke rol te spelen in de onderzoeksroutes die de vragen van de NWA onderling verbinden. De meerwaarde van de hogescholen is immers de intensieve vraaggerichte samenwerking met de beroepspraktijk. In de eerste helft van 2016 hebben de hogescholen in samenspraak met de bedrijven, instellingen en organisaties uit het netwerk dan ook een stevige bijdrage geleverd aan de uitwerking van de routes. De agenda toont hoe rijk het onderzoekslandschap in het hbo inmiddels is en hoe dat landschap zich o.a. verhoudt tot de NWA.

Ambities en investeringen
Om de grote potentiële impact van het praktijkgericht onderzoek op de samenleving verder te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat vanaf nu een sterk stijgende lijn wel wordt ingezet. De praktijk vraagt er om en de hogescholen zijn er klaar voor. Het is tijd om door te pakken. Hogescholen gaan extra investeren in onderzoek, de ambitie is om de komende jaren de inzet substantieel te verhogen. Om deze extra inzet te ondersteunen vragen hogescholen aan de rijksoverheid om een forse structurele impuls, naast de reeds geplande investeringen vanuit het studievoorschot. Ook duurzame samenwerking met het bedrijfsleven, publieke instellingen en kennispartners (T02, KNAW en NWO-instituten) zijn onontbeerlijk voor een grotere impact. Ook zijn substantieel extra middelen voor het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA nodig. De binnenkort te verschijnen NWA investeringsagenda van de kenniscoalitie biedt een uitstekend kader voor investering in onderzoek in het hbo.

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus.