Hogescholen introduceren Professional Doctorate

Hogescholen starten in 2022 met een eigen doctoraatstraject: het Professional Doctorate. Daarmee introduceert het hbo een nieuwe beroepsopleiding waarmee het de grenzen in de beroepspraktijk wil verleggen. Kandidaten worden opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren te interveniëren in complexe vraagstukken zoals de energietransitie of de gezondheidszorg. Dit staat in een plan dat de Vereniging Hogescholen vandaag overhandigt aan minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het professional doctorate is een investering in de aansluiting van het hoger beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Het vergroot de impact van praktijkgericht onderzoek en draagt bij aan de verdere professionalisering van hbo-docenten.”

Professional Doctorate
Hogescholen zien een doctoraatstraject in het hbo als een belangrijke en noodzakelijke toevoeging binnen het hoger onderwijs stelsel. Het Professional Doctorate (PD) maakt een doorlopende leerlijn van bachelor via master tot doctorate in de beroepskolom mogelijk, en wordt nauw verbonden met het overige hbo-onderwijs. Doel is dat hbo bachelor- en masterstudenten in hun onderwijs de vruchten plukken van het onderzoek van PD-kandidaten naar de laatste ontwikkelingen in de beroepspraktijk. Daarmee is de introductie van het professional doctorate ook een investering in de bredere aansluiting van het hbo op de arbeidsmarkt.

Het Professional Doctorate is van gelijkwaardig niveau als een universitaire PhD maar heeft een ander karakter en een andere internationaal erkende titel: PD. Limmen: “Een promotietraject bij een universiteit leidt op tot een professionele onderzoeker, terwijl het professional doctorate in het hbo opleidt tot een onderzoekende professional. Het hbo leidt tenslotte professionals op voor de arbeidsmarkt.”

Pilots
In 2022 willen hogescholen starten met een eerste cohort van kandidaten in vijf domeinen. Tot 2025 worden daar meer cohorten aan toegevoegd. Met deze pilots is een totale investering gemoeid van 55,7 miljoen euro. Om het professional doctorate in het hbo duurzaam vorm te geven is er ontwikkelruimte nodig. Limmen: “Er ligt een ambitieus en zorgvuldig plan waarmee we het professional doctorate de komende jaren vorm willen geven. Hierbij kijken we naar de behoeften in de verschillende hbo-domeinen. Zo is er in het zorgdomein waarschijnlijk een andere behoefte dan in het creatieve domein. Belangrijk uitgangspunt blijft dat de bekostiging van het professional doctorate niet ten koste gaat van de bestaande onderwijs- en onderzoeksbudgetten”.

Arbeidsmarktpositie hbo’ers onverminderd sterk

​​​​​​​Ondanks de coronapandemie deden afgestudeerde hbo’ers het in 2020 goed op de arbeidsmarkt. Circa 90 procent van alle voltijd-studenten vond binnen drie maanden een baan. Van hen werkt 78 procent op minimaal hbo-niveau en heeft 59 procent een vast contract. Het gemiddelde uurloon steeg van €16,04 in 2019 naar €16,99 in 2020. Daarmee is de arbeidsmarktpositie van hbo’ers in 2020 vrijwel even sterk als in 2019. Dit blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Onze afgestudeerde hbo’ers blijken uiterst weerbaar op de snel veranderende arbeidsmarkt. De cijfers bevestigen dat de vraag naar hoger opgeleiden stijgt. De coronacrisis jaagt die ontwikkeling alleen maar verder aan.”

Corona leidt tot record van bijna half miljoen hbo-studenten

De instroom van eerstejaarsstudenten in het hoger beroepsonderwijs is dit studiejaar opnieuw toegenomen. Met 124.683 nieuwe eerstejaars studenten gaat het om een toename van 10 procent. Vooral opleidingen gericht op tekortsectoren, zoals de pabo, verpleegkunde en technische studies zijn populair. Het totale aantal ingeschreven studenten aan hogescholen steeg tot een record van 490.452 studenten. De stijging is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Dit blijkt uit de definitieve instroomcijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het is positief dat zoveel studenten kiezen voor een hbo-opleiding. Maar zo’n forse, onverwachte stijging in combinatie met corona legt een grote druk op hogescholen. Daarom vragen hogescholen om financiële compensatie om alle nieuwe studenten goed te kunnen blijven begeleiden.”

Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.