Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquete (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Tevredenheid over docenten
Positieve uitschieters bij hbo-studenten zijn vooral de oordelen over hun docenten. De overgrote meerderheid geeft aan hun docenten inhoudelijk deskundig te vinden. Ook de betrokkenheid van docenten en hun didactische vaardigheden worden positief beoordeeld. Limmen: ‘Het belang van goede docenten in het hbo is niet te onderschatten, dat laten deze cijfers maar weer eens zien. Het is van wezenlijke invloed op een opleiding.”

NSE in coronatijd
De NSE wordt jaarlijks georganiseerd door Stichting Studiekeuze123 in opdracht van het Ministerie van OCW. Voor de NSE 2021 is gebruik gemaakt van een nieuw instrument. Om die reden zijn vergelijkingen met eerdere enquêtejaren niet mogelijk. De nieuwe vragenlijst bestaat uit een vaste kern van vragen en een flexibele schil waaruit instellingen vragenblokken kunnen kiezen. In de NSE 2021 is bij de vragen die behoren tot de vaste kern niet specifiek aandacht besteed aan de invloed van de coronamaatregelen. Wel hebben hogescholen extra aandacht besteed aan de ervaringen en het welzijn van studenten tijdens corona, door het vragenblok afstandsonderwijs uit de flexibele schil toe te voegen aan de NSE en/of door eigen onderzoek naar deze onderwerpen te doen.

Alleen de resultaten van het gemeenschappelijke deel van de vragenlijst worden verwerkt in het landelijke benchmarkbestand. In bijgevoegde factsheet zijn een paar van die resultaten uitgelicht. Het volledige benchmarkbestand is te raadplegen via het NSE dashboard op www.studiekeuze123.nl.

Trage kabinetsformatie schadelijk voor hbo en arbeidsmarkt

De trage kabinetsformatie leidt tot steeds grotere knelpunten in het hbo en schaadt daarmee de arbeidsmarkt. De snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om steeds meer hoger opgeleide professionals. Tegelijkertijd kunnen de oplopende tekorten aan verpleegkundigen, leraren, ICT’ers en engineers niet alleen met nieuwe afgestudeerden worden opgevangen. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “We missen urgentie bij de formatie van een nieuw kabinet. Er zijn nu extra investeringen nodig in het om- en bijscholen van werknemers in sectoren waar banen verdwijnen. Ons plan voor een week scholing per jaar als basisrecht voor iedereen ligt bijvoorbeeld klaar om uitgevoerd te worden.”

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .