Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquete (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Tevredenheid over docenten
Positieve uitschieters bij hbo-studenten zijn vooral de oordelen over hun docenten. De overgrote meerderheid geeft aan hun docenten inhoudelijk deskundig te vinden. Ook de betrokkenheid van docenten en hun didactische vaardigheden worden positief beoordeeld. Limmen: ‘Het belang van goede docenten in het hbo is niet te onderschatten, dat laten deze cijfers maar weer eens zien. Het is van wezenlijke invloed op een opleiding.”

NSE in coronatijd
De NSE wordt jaarlijks georganiseerd door Stichting Studiekeuze123 in opdracht van het Ministerie van OCW. Voor de NSE 2021 is gebruik gemaakt van een nieuw instrument. Om die reden zijn vergelijkingen met eerdere enquêtejaren niet mogelijk. De nieuwe vragenlijst bestaat uit een vaste kern van vragen en een flexibele schil waaruit instellingen vragenblokken kunnen kiezen. In de NSE 2021 is bij de vragen die behoren tot de vaste kern niet specifiek aandacht besteed aan de invloed van de coronamaatregelen. Wel hebben hogescholen extra aandacht besteed aan de ervaringen en het welzijn van studenten tijdens corona, door het vragenblok afstandsonderwijs uit de flexibele schil toe te voegen aan de NSE en/of door eigen onderzoek naar deze onderwerpen te doen.

Alleen de resultaten van het gemeenschappelijke deel van de vragenlijst worden verwerkt in het landelijke benchmarkbestand. In bijgevoegde factsheet zijn een paar van die resultaten uitgelicht. Het volledige benchmarkbestand is te raadplegen via het NSE dashboard op www.studiekeuze123.nl.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”