AO Leven Lang Leren – 13 maart 2018

Hbo deeltijdonderwijs in de lift, flexibiliteit loont

Flexibel deeltijdonderwijs

Om in te spelen op de veranderende vraag van werkgevers en professionals, bieden hogescholen naast het initieel onderwijs steeds meer flexibele deeltijdopleidingen aan. Het resultaat is dat de instroom van het deeltijdonderwijs dit studiejaar is gestegen met 8,5% naar in totaal 10.445 studenten, hierbij startten de meeste studenten (3.283) in de sector Onderwijs. Het totaal aantal ingeschreven deeltijdstudenten vormt daarmee 10,4% van het totaal van 453.354 hbo-studenten. Flexibilisering van de regelgeving is volgens de hogescholen van belang voor deze groei. Echter bij de hogescholen wordt de urgentie gevoeld om het onderwijsaanbod nog beter aan te laten sluiten op de behoeften van de werkende en werkzoekende volwassen professional. Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg Leven Lang Leren van dinsdag 13 maart a.s. heeft de Vereniging Hogescholen bijgaande position paper over de ontwikkelingen van het hbo deeltijdonderwijs, naar de Tweede Kamer gestuurd.

Ontwikkeling leiderschap wijkverpleegkundigen draagt bij aan behoud verpleegkundigen en aantrekkelijkheid beroep

42 ambassadeurs wijkverpleegkundigen hebben vandaag het evaluatierapport ‘Opbrengsten vijf jaar ambassadeurs voor de wijkverpleegkundigen’ aangeboden aan minister Hugo de Jonge van VWS. Uit het rapport blijkt dat de ambassadeurs door dit traject niet alleen meer lef hebben gekregen, ook ervaren zij een toename in assertiviteit, persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze ambassadeurs laten een groei zien in leiderschap. Zij zijn rolmodellen voor de beroepsgroep, zorgen voor een positief imago voor de wijkverpleging, zijn succesvol in het werven van nieuwe collega’s en geven gastcolleges bij de opleiding verpleegkunde op hogescholen, aldus de onderzoekers. De evaluatie is uitgevoerd door het lectoraat Chronisch Zieken van Hogeschool Utrecht.

Vereniging Hogescholen en MBO Raad ondertekenen convenant Associate degree

Op 3 juli hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad, Thom de Graaf en Ton Heerts, het convenant Associate degree (Ad) ondertekend. Met dit convenant bevestigen beide brancheverenigingen de wens tot samenwerking rondom de Ad-opleidingen. Het uitgangspunt is dat voor het ontwikkelen en aanbieden van een Ad-opleiding in het publieke stelsel de samenwerking nog beter wordt opgezocht.

Heel veel in deeltijd

Net als vorig jaar hebben ook dit jaar de hogescholen hun krachten gebundeld om het deeltijdonderwijs onder de aandacht te brengen. In de periode van 7 mei tot 4 juni zal er extra aandacht zijn voor het deeltijd studeren bij een hogeschool.