Grote onderzoeksprijs voor hbo: Deltapremie

De Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA ontwikkelen een nieuwe toonaangevende prijs voor lectoren van hogescholen: de Deltapremie. De premie bedraagt € 500.000. Lectoren van hogescholen hebben met hun onderzoek impact op de samenleving, beroepspraktijk en in het onderwijs. Michael van Straalen, voorzitter van Regieorgaan SIA: “Om het belang daarvan te onderstrepen is de Deltapremie ontwikkeld voor lectoren die door de jaren heen keer op keer op bijzondere wijze het verschil hebben weten te maken door de maatschappelijke impact van hun onderzoek”. Met de premie dragen we ook bij aan de onderzoekscultuur in het hbo en aan de doorontwikkeling van de identiteit van het praktijkgericht onderzoek. “Voor lectoren biedt de premie - naast erkenning - financiële ruimte om te investeren in de eigen onderzoeksgroep, wat meer flexibiliteit geeft bij het programmeren van hun onderzoek”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Het praktijkgericht onderzoek heeft inmiddels een stevige plaats verworven in het hbo. Er zijn bijna 700 lectoren en ruim 3000 docentonderzoekers bij betrokken. Uitgangspunt van het onderzoek is altijd vragen en problemen uit de praktijk oplossen mét de praktijk. Zo zorgt praktijkgericht onderzoek voor direct toepasbare oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. De Deltapremie is een erkenning voor de waardevolle bijdrage die lectoren met hun onderzoeksgroep en uitgebreide netwerk leveren aan de samenleving. En een stimulering om die bijdrage te versterken en uit te breiden.

Deltapremie
De Griekse hoofdletter Delta (Δ) wordt gebruikt om verandering aan te geven (Δ grootheid), verandering die ook door praktijkgericht onderzoek teweeg wordt gebracht. Ook staat de driehoek symbool voor het krachtenveld van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk dat beeldbepalend is voor praktijkgericht onderzoek.

Voordracht en uitreiking
Kandidaten voor de premie zijn lectoren in dienst van een Nederlandse hogeschool, die ook in de voorzienbare toekomst kunnen bijdragen aan de verdere uitbouw en kwalitatieve versterking van hun onderzoeksgroep. Kandidaten kunnen worden voorgedragen door een hogeschool. De premie wordt tweejaarlijks toegekend aan maximaal twee lectoren. De eerste uitreiking vindt plaats in het najaar van 2019. In het voorjaar van 2019 wordt de inschrijving opengesteld.

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Face the Unexpected - In debat over onderzoek en beroep

Onder de titel 'Face the unexpected' organiseert de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen van 10 tot en met 14 december een film- en debatweek op de campus in beide steden. Aansluitend op elke film verkennen studenten samen met een docentonderzoeker of lector wat de film voor een beroep betekent.

Maurice Limmen nieuwe voorzitter Vereniging Hogescholen

Vandaag heeft de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen unaniem benoemd als nieuwe voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Met Maurice Limmen krijgt de vereniging een moderne, toegankelijke en door de inhoud gedreven bestuurder, die vertrouwd is met de rol van voorzitter in een heterogene organisatie,” aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen en voorzitter van de benoemingscommissie.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.