Associate degree krijgt zelfstandige status in hoger onderwijs

Het hoger onderwijs krijgt er een opleidingsniveau bij. Naast de hbo-bachelor, de hbo-master, de wo-bachelor en de wo-master krijgt nu ook de Associate degree (Ad) een eigen plek in het hoger onderwijsstelsel. Vandaag heeft de ministerraad ingestemd met het wetsvoorstel van minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waarmee de zelfstandige status van de Ad wordt geregeld.

Het hoger onderwijs krijgt er een opleidingsniveau bij. Naast de hbo-bachelor, de hbo-master, de wo-bachelor en de wo-master krijgt nu ook de Associate degree (Ad) een eigen plek in het hoger onderwijsstelsel. De ministerraad heeft op voorstel van minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de zelfstandige status van de Ad wordt geregeld.

De Ad bestaat nu als een tweejarig traject dat gekoppeld moet zijn aan een hbo-bachelor. Door die koppeling los te laten ontstaat meer ruimte voor de Ad om een eigen pedagogisch concept en arbeidsmarktprofiel te ontwikkelen. Hierdoor krijgt de Ad een eigen identiteit en wordt ze herkenbaar als zelfstandige opleiding. Door een grotere verscheidenheid aan Ad's ontstaat voor studenten meer keuzevrijheid.

De instelling die een Ad verzorgt moet de doorstroom naar een hbo-bachelor blijven ondersteunen, als de Ad-student daar behoefte aan heeft. De Ad zal straks ook zelfstandig gekeurd (geaccrediteerd) worden, waar ze nu nog meeloopt in de accreditatie van de verwante bachelor-opleiding.

De Ad voorziet vooral in de behoefte van mbo-studenten en werkenden die wel verder willen leren maar niet een volledige hbo-bachelor willen volgen. Een aantal hogescholen ontwikkelen met het werkveld en de ROC's zogenaamde regionale Ad-colleges volgens het model van de Rotterdam Academy met een eigen specifiek op de regio afgestemd opleidingsportfolio.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Nieuwe afspraken doorstroom van Ad naar bachelor

Eind deze week wordt opnieuw een update verwacht van het servicedocument ‘hoger onderwijs, aanpak Coronavirus Covid-19 ’ van het ministerie van OCW. Daarin zal de volgende passage worden opgenomen over Ad-studenten die per 1 september a.s. willen instromen in een HBO-bachelor, maar die door de Coronacrisis mogelijk niet in de gelegenheid zijn de Ad-opleiding tijdig te voltooien.

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”

Covenant doorstroom mbo hbo mooie volgende stap in verbetering aansluiting

Vandaag hebben de voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Maurice Limmen, en de voorzitter van de MBO-raad, Ton Heerts, in het bijzijn van minister van OCW Ingrid van Engelshoven hun handtekening gezet onder het convenant doorstroom mbo-hbo. In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.