Arbeidsmarktpositie hbo’ers onverminderd sterk

Ondanks de coronapandemie deden afgestudeerde hbo’ers het in 2020 goed op de arbeidsmarkt. Circa 90 procent van alle voltijd-studenten vond binnen drie maanden een baan. Van hen werkt 78 procent op minimaal hbo-niveau en heeft 59 procent een vast contract. Het gemiddelde uurloon steeg van €16,04 in 2019 naar €16,99 in 2020. Daarmee is de arbeidsmarktpositie van hbo’ers in 2020 vrijwel even sterk als in 2019. Dit blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Onze afgestudeerde hbo’ers blijken uiterst weerbaar op de snel veranderende arbeidsmarkt. De cijfers bevestigen dat de vraag naar hoger opgeleiden stijgt. De coronacrisis jaagt die ontwikkeling alleen maar verder aan.”

Sectorale verschillen
Hoewel in hoofdlijnen recent afgestudeerde hbo’ers het goed hebben gedaan op de arbeidsmarkt in 2020, zijn sommige hbo-sectoren zwaar getroffen door de coronapandemie. Dit geldt vooral voor de culturele sector. In 2020 was 8,7% procent van de afgestudeerden binnen de hbo-sector kunst werkloos, ten opzichte van 4,7 procent in 2019. De werkloosheid in de sectoren onderwijs en gezondheidszorg is juist verder afgenomen.

Persoonlijke beleving
Hoewel de meeste hbo'ers weinig nadelige effecten hebben van de coronacrisis op hun objectieve arbeidsmarksituatie, geeft ruim de helft aan dat hun werksituatie in het algemeen sinds het begin van de crisis slechter is geworden. De sterkste stijging in werkstress in coronatijd zien we bij de sector gezondheidszorg. Bijna de helft van de afgestudeerden uit deze sector geeft aan nu meer stress te ervaren dan voor het begin van de coronacrisis. Ondanks de problemen die afgestudeerden ervaren in coronatijd op hun werk en in hun persoonlijke leven, geeft een ruime meerderheid aan zich goed voelen.

Opleiden en verbinden om tekort aan zorgprofessionals op te lossen

De gezondheidszorgopleidingen zo aantrekkelijk mogelijk maken en relevant houden voor de arbeidsmarkt. Dat is de inzet van het sectorplan ‘Gezond opleiden 2021-2025’, opgesteld door het sectoraal adviescollege hoger gezondheidszorgonderwijs van de Vereniging Hogescholen. “Hogescholen zetten daarmee alles op alles om zoveel mogelijk bij te dragen aan oplossen van het tekort aan zorgprofessionals”, aldus Carolien Sino, voorzitter van het adviescollege.

Hogescholen introduceren Professional Doctorate

Hogescholen starten in 2022 met een eigen doctoraatstraject: het Professional Doctorate. Daarmee introduceert het hbo een nieuwe beroepsopleiding waarmee het de grenzen in de beroepspraktijk wil verleggen. Kandidaten worden opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren te interveniëren in complexe vraagstukken zoals de energietransitie of de gezondheidszorg. Dit staat in een plan dat de Vereniging Hogescholen vandaag overhandigt aan minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het professional doctorate is een investering in de aansluiting van het hoger beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Het vergroot de impact van praktijkgericht onderzoek en draagt bij aan de verdere professionalisering van hbo-docenten.”

Corona leidt tot record van bijna half miljoen hbo-studenten

De instroom van eerstejaarsstudenten in het hoger beroepsonderwijs is dit studiejaar opnieuw toegenomen. Met 124.683 nieuwe eerstejaars studenten gaat het om een toename van 10 procent. Vooral opleidingen gericht op tekortsectoren, zoals de pabo, verpleegkunde en technische studies zijn populair. Het totale aantal ingeschreven studenten aan hogescholen steeg tot een record van 490.452 studenten. De stijging is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Dit blijkt uit de definitieve instroomcijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het is positief dat zoveel studenten kiezen voor een hbo-opleiding. Maar zo’n forse, onverwachte stijging in combinatie met corona legt een grote druk op hogescholen. Daarom vragen hogescholen om financiële compensatie om alle nieuwe studenten goed te kunnen blijven begeleiden.”