Aantrekkelijke lerarenopleidingen voor nieuwe doelgroepen

Met aantrekkelijke opleidingen en het aantrekken van nieuwe doelgroepen willen hogescholen een bijdrage leveren om het lerarentekort te bestrijden. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen hiervoor een groeiend aanbod van flexibele trajecten. De eerste resultaten zijn positief. Om deze ontwikkelingen te stimuleren hebben we een aantal punten onder uw aandacht gebracht bij Tweede Kamerleden ter voorbereiding op het AO Leraren van woensdag 21-2.

Sterkte groei pabo deeltijdstudenten
Het aantal deeltijdstudenten op de pabo is het afgelopen jaar met 30% gegroeid naar 526 studenten. Deze groei wordt met name veroorzaakt door een sterke stijging van het aantal studenten in de verkorte deeltijdtrajecten. Dit zijn meestal tweejarige trajecten voor studenten die reeds een ho-diploma op zak hebben en waarmee dus een geheel nieuwe doelgroep wordt aangeboord. De stijging van deze groep is opvallend te noemen en vormt hiermee een waardevol opleidingstraject.

Meer doelgroepen aantrekken
Om meer studenten te interesseren voor lerarenopleidingen is het van belang om nieuwe doelgroepen aan te trekken. We willen een aantal van deze initiatieven onder uw aandacht brengen, zonder hierbij uitputtend te zijn:

• Pilots flexibilisering van het deeltijdonderwijs, waar veel lerarenopleidingen vo aan deelnemen. De innovaties die in dit kader plaatsvinden, en de ervaringen die worden opgedaan met het werken met leeruitkomsten, werken door in de voltijd opleidingen.
  • Diverse hogescholen bieden de mogelijkheid om meerdere bevoegdheden naast elkaar te behalen. Zo kun je in vijf jaar tijd een bevoegdheid halen voor twee vakken in het vo, waarmee afgestudeerden weer breder inzetbaar zijn voor de scholen en daarmee bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort.
  • Pilots met circulaire carrières in Zuid-Nederland, met name gericht op de techniekvakken. Het groeiende tekort aan nieuwe techniekleraren heeft ertoe geleid dat opleiders, werkgevers en regionale partners samenwerken aan nieuwe onderwijsroutes en carrièreperspectieven. Hierdoor kan een leraar techniek /ICT veel gemakkelijker ook nog werkzaam zijn in de praktijk.
  • Teachers college: deze opleiding, gericht op het docentschap in brede zin, is opgebouwd volgens het zogenaamde ‘liberal arts’-model: een brede oriëntatiefase met ruimte voor eigen ontwikkeling, individuele keuzes en het verwerven van algemene kennis. Pas later maakt de student een keuze voor po of vo, of zelfs voor beide.

Om deze ontwikkelingen te stimuleren, vragen de hogescholen van de overheid:

1. Doorzetten beleid ten aanzien van flexibilisering en gezamenlijk vasthouden aan de stevige kwaliteitseisen;
  2. Ruimte om de diversiteit van de instroom naar de pabo te vergroten. Onder meer in het kader van goedvoorbereidnaardepabo. Het verkennen van de mogelijkheden voor een financiële stimulans voor studenten in verkorte deeltijdtrajecten behoort hier ook bij;
  3. Tot slot doen wij een oproep tot het bewaken van helderheid en transparantie van het stelsel. Ook een helder overzicht van alle beschikbare beurzen (zowel regionaal als landelijk) voor lerarenopleidingen zou helpen.

Toelatingseisen pabo blijven van kracht

​​​​​​​In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”