Actualiteit

Aantrekkelijke lerarenopleidingen voor nieuwe doelgroepen

Met aantrekkelijke opleidingen en het aantrekken van nieuwe doelgroepen willen hogescholen een bijdrage leveren om het lerarentekort te bestrijden. De hbo-lerarenopleidingen ontwikkelen hiervoor een groeiend aanbod van flexibele trajecten. De eerste resultaten zijn positief. Om deze ontwikkelingen te stimuleren hebben we een aantal punten onder uw aandacht gebracht bij Tweede Kamerleden ter voorbereiding op het AO Leraren van woensdag 21-2.

Sterkte groei pabo deeltijdstudenten  
Het aantal deeltijdstudenten op de pabo is het afgelopen jaar met 30% gegroeid naar 526 studenten. Deze groei wordt met name veroorzaakt door een sterke stijging van het aantal studenten in de verkorte deeltijdtrajecten. Dit zijn meestal tweejarige trajecten voor studenten die reeds een ho-diploma op zak hebben en waarmee dus een geheel nieuwe doelgroep wordt aangeboord. De stijging van deze groep is opvallend te noemen en vormt hiermee een waardevol opleidingstraject.

Meer doelgroepen aantrekken
Om meer studenten te interesseren voor lerarenopleidingen is het van belang om nieuwe doelgroepen aan te trekken. We willen een aantal van deze initiatieven onder uw aandacht brengen, zonder hierbij uitputtend te zijn:

  • Pilots flexibilisering van het deeltijdonderwijs, waar veel lerarenopleidingen vo aan deelnemen. De innovaties die in dit kader plaatsvinden, en de ervaringen die worden opgedaan met het werken met leeruitkomsten, werken door in de voltijd opleidingen.
  • Diverse hogescholen bieden de mogelijkheid om meerdere bevoegdheden naast elkaar te behalen. Zo kun je in vijf jaar tijd een bevoegdheid halen voor twee vakken in het vo, waarmee afgestudeerden weer breder inzetbaar zijn voor de scholen en daarmee bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort. 
  • Pilots met circulaire carrières in Zuid-Nederland, met name gericht op de techniekvakken. Het groeiende tekort aan nieuwe techniekleraren heeft ertoe geleid dat opleiders, werkgevers en regionale partners samenwerken aan nieuwe onderwijsroutes en carrièreperspectieven. Hierdoor kan een leraar techniek /ICT veel gemakkelijker ook nog werkzaam zijn in de praktijk.
  • Teachers college: deze opleiding, gericht op het docentschap in brede zin, is opgebouwd volgens het zogenaamde ‘liberal arts’-model: een brede oriëntatiefase met ruimte voor eigen ontwikkeling, individuele keuzes en het verwerven van algemene kennis. Pas later maakt de student een keuze voor po of vo, of zelfs voor beide.

Om deze ontwikkelingen te stimuleren, vragen de hogescholen van de overheid:

  1. Doorzetten beleid ten aanzien van flexibilisering en gezamenlijk vasthouden aan de stevige kwaliteitseisen;
  2. Ruimte om de diversiteit van de instroom naar de pabo te vergroten. Onder meer in het kader van goedvoorbereidnaardepabo. Het verkennen van de mogelijkheden voor een financiële stimulans voor studenten in verkorte deeltijdtrajecten behoort hier ook bij;
  3. Tot slot doen wij een oproep tot het bewaken van helderheid en transparantie van het stelsel. Ook een helder overzicht van alle beschikbare beurzen (zowel regionaal als landelijk) voor lerarenopleidingen zou helpen. 

Gerelateerd

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer