Voorlopige inschrijvingen hbo-opleidingen 2019 - 2020

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree  een stijging te zien van maar liefst 21,9%.“De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hij baseert zich op de voorlopige instroomgegevens voor het studiejaar 2019 - 2020 die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert.

Sterke groei aantal verpleegkunde studenten
De toename bij de sector Gezondheidszorg komt vooral door een toename van het aantal nieuwe inschrijvingen voor de opleiding tot verpleegkundige (+12,3%). Op dit moment zijn er 7.311 nieuwe inschrijvingen voor deze opleiding. Het grootste deel van deze nieuwe inschrijvingen is in september gestart met de voltijd variant van deze opleiding (5.826). Het aantal inschrijvingen voor de deeltijd variant is iets afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-6,3%). “Het effect van het loslaten van de numerus fixus voor deze opleiding is meteen goed zichtbaar, er hebben zich bijna 800 studenten meer aangemeld voor de verpleegkunde-opleiding dan vorig jaar”, aldus Limmen.

Belangstelling voor Pabo blijft groeiende
Hogescholen slagen erin meer belangstelling te genereren voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs. Het beeld bij de pabo is positief, het aantal inschrijvingen bij de pabo is gegroeid met 7,4% ten opzichte van  vorig jaar. In totaal hebben zich bijna 7000 nieuwe studenten voor de pabo aangemeld. De toename is vooral te zien bij de deeltijd- (+24,1%) en duale (+30,5%) varianten van deze opleiding. Het aantal aanmeldingen voor de voltijd variant stijgt iets ten opzichte van vorig jaar (+1,9%). Nog steeds meer dan 70% van de nieuwe studenten bij de pabo studeert in voltijd.

De tweedegraads lerarenopleidingen laten echter een afname van 11,6% zien. Deze afname is groter dan vorig jaar (2018 -2019) toen er al 6,6% minder nieuwe inschrijvingen waren dan in studiejaar 2017-2018. Uiteindelijk stroomden er toen 5,1% minder studenten in (op basis van de definitieve instroomcijfers). De daling van 11,6% zou dus nog iets kleiner kunnen worden.

Inschrijvingen Associate degree weer met bijna 22% gestegen
Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree (Ad) is met 21,9% gestegen. Dit toont de groeiende bekendheid van en belangstelling voor deze tweejarige hbo-opleiding. “Dit is voor het derde jaar op rij een forse groei. Het bevestigt dat de belangstelling voor de tweejarige Ad-opleiding onder werkenden en mbo-4 studenten steeds meer toeneemt en dat we daarmee voldoen aan een belangrijke vraag op de arbeidsmarkt”, aldus Limmen.

Instroom neemt licht af in bacheloropleidingen
Het aantal nieuwe inschrijvingen bij bacheloropleidingen is iets afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-0,7%). Ook het aantal nieuwe inschrijvingen bij masteropleidingen neemt af (-3,0%). Alleen bij de sector Gezondheidszorg neemt het aantal nieuwe inschrijvingen toe met 6%, de overige sectoren laten op bachelorniveau een daling zien. Aanmeldingen voor bacheloropleidingen in de sector Techniek dalen met 2,6%.

Tabel: Verwerkte nieuwe inschrijvingen (gewogen voor dubbele) per onderwijstype en sector. (bron: telbestanden Studielink, bewerking Vereniging Hogescholen)

aanmel-
  techniek 28.468 27.735 -733 -2,6%
totaal bachelor 128.233 127.377 -856 -0,7%
totaal 134.272 134.738 466 0,3%

noot: Rechtenstudies zijn ingedeeld bij de sector Economie. Opleidingen met als sectoraanduiding 'Sectoroverstijgend' zijn ondergebracht bij de sector Techniek.

Achtergrond
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op het aantal verwerkte inschrijvingen van studenten voor associate degree , hbo-bachelor en masteropleidingen via Studielink. Voor alle hogescholen geldt dat studenten zich voor 1 mei moeten aanmelden en uiterlijk 1 oktober aan alle inschrijfvoorwaarden moeten voldoen. In de komende periode worden alle inschrijvingen administratief verwerkt, waarna definitieve instroomcijfers beschikbaar komen. Deze kunnen afwijken van de nu gepresenteerde cijfers. Op basis van die gegevens kunnen er gedetailleerder analyses worden gedaan. De definitieve instroomcijfers voor studiejaar 2019 -2020 zullen begin februari 2020 bekend worden.

(Informatie over vooropleiding is helaas nog niet beschikbaar.)

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Arbeidsmarktpositie hbo’ers onverminderd sterk

​​​​​​​Ondanks de coronapandemie deden afgestudeerde hbo’ers het in 2020 goed op de arbeidsmarkt. Circa 90 procent van alle voltijd-studenten vond binnen drie maanden een baan. Van hen werkt 78 procent op minimaal hbo-niveau en heeft 59 procent een vast contract. Het gemiddelde uurloon steeg van €16,04 in 2019 naar €16,99 in 2020. Daarmee is de arbeidsmarktpositie van hbo’ers in 2020 vrijwel even sterk als in 2019. Dit blijkt uit de jaarlijkse HBO-monitor die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Onze afgestudeerde hbo’ers blijken uiterst weerbaar op de snel veranderende arbeidsmarkt. De cijfers bevestigen dat de vraag naar hoger opgeleiden stijgt. De coronacrisis jaagt die ontwikkeling alleen maar verder aan.”

Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.