Voorlopige inschrijvingen hbo-opleidingen 2019 - 2020

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree  een stijging te zien van maar liefst 21,9%.“De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hij baseert zich op de voorlopige instroomgegevens voor het studiejaar 2019 - 2020 die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert.

Sterke groei aantal verpleegkunde studenten
De toename bij de sector Gezondheidszorg komt vooral door een toename van het aantal nieuwe inschrijvingen voor de opleiding tot verpleegkundige (+12,3%). Op dit moment zijn er 7.311 nieuwe inschrijvingen voor deze opleiding. Het grootste deel van deze nieuwe inschrijvingen is in september gestart met de voltijd variant van deze opleiding (5.826). Het aantal inschrijvingen voor de deeltijd variant is iets afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-6,3%). “Het effect van het loslaten van de numerus fixus voor deze opleiding is meteen goed zichtbaar, er hebben zich bijna 800 studenten meer aangemeld voor de verpleegkunde-opleiding dan vorig jaar”, aldus Limmen.

Belangstelling voor Pabo blijft groeiende
Hogescholen slagen erin meer belangstelling te genereren voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs. Het beeld bij de pabo is positief, het aantal inschrijvingen bij de pabo is gegroeid met 7,4% ten opzichte van  vorig jaar. In totaal hebben zich bijna 7000 nieuwe studenten voor de pabo aangemeld. De toename is vooral te zien bij de deeltijd- (+24,1%) en duale (+30,5%) varianten van deze opleiding. Het aantal aanmeldingen voor de voltijd variant stijgt iets ten opzichte van vorig jaar (+1,9%). Nog steeds meer dan 70% van de nieuwe studenten bij de pabo studeert in voltijd.

De tweedegraads lerarenopleidingen laten echter een afname van 11,6% zien. Deze afname is groter dan vorig jaar (2018 -2019) toen er al 6,6% minder nieuwe inschrijvingen waren dan in studiejaar 2017-2018. Uiteindelijk stroomden er toen 5,1% minder studenten in (op basis van de definitieve instroomcijfers). De daling van 11,6% zou dus nog iets kleiner kunnen worden.

Inschrijvingen Associate degree weer met bijna 22% gestegen
Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree (Ad) is met 21,9% gestegen. Dit toont de groeiende bekendheid van en belangstelling voor deze tweejarige hbo-opleiding. “Dit is voor het derde jaar op rij een forse groei. Het bevestigt dat de belangstelling voor de tweejarige Ad-opleiding onder werkenden en mbo-4 studenten steeds meer toeneemt en dat we daarmee voldoen aan een belangrijke vraag op de arbeidsmarkt”, aldus Limmen.

Instroom neemt licht af in bacheloropleidingen
Het aantal nieuwe inschrijvingen bij bacheloropleidingen is iets afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-0,7%). Ook het aantal nieuwe inschrijvingen bij masteropleidingen neemt af (-3,0%). Alleen bij de sector Gezondheidszorg neemt het aantal nieuwe inschrijvingen toe met 6%, de overige sectoren laten op bachelorniveau een daling zien. Aanmeldingen voor bacheloropleidingen in de sector Techniek dalen met 2,6%.

Tabel: Verwerkte nieuwe inschrijvingen (gewogen voor dubbele) per onderwijstype en sector. (bron: telbestanden Studielink, bewerking Vereniging Hogescholen)

aanmel-
  techniek 28.468 27.735 -733 -2,6%
totaal bachelor 128.233 127.377 -856 -0,7%
totaal 134.272 134.738 466 0,3%

noot: Rechtenstudies zijn ingedeeld bij de sector Economie. Opleidingen met als sectoraanduiding 'Sectoroverstijgend' zijn ondergebracht bij de sector Techniek.

Achtergrond
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op het aantal verwerkte inschrijvingen van studenten voor associate degree , hbo-bachelor en masteropleidingen via Studielink. Voor alle hogescholen geldt dat studenten zich voor 1 mei moeten aanmelden en uiterlijk 1 oktober aan alle inschrijfvoorwaarden moeten voldoen. In de komende periode worden alle inschrijvingen administratief verwerkt, waarna definitieve instroomcijfers beschikbaar komen. Deze kunnen afwijken van de nu gepresenteerde cijfers. Op basis van die gegevens kunnen er gedetailleerder analyses worden gedaan. De definitieve instroomcijfers voor studiejaar 2019 -2020 zullen begin februari 2020 bekend worden.

(Informatie over vooropleiding is helaas nog niet beschikbaar.)

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.