2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

We beseffen dat de coronapandemie de arbeidsmarkt voor onze studenten drastisch heeft verandert. Veel beroepen zullen er anders uitzien in het post-coronatijdperk. Maatschappelijk gezien betekent dit een verscherpte uitdaging qua aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Het hbo speelt hier een cruciale rol in. Aan onze hogescholen studeren zo’n half miljoen toekomstige professionals die we in staat willen stellen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de veranderende behoeften van onze samenleving. Het komend jaar zullen we daar verdere stappen in zetten.

Daarbij realiseren we ons terdege dat we, bij de geheel of gedeeltelijke overstap naar afstandsonderwijs het afgelopen jaar, al veel van onze studenten en collega’s hebben gevraagd. Studentenwelzijn en de werkdruk onder onze collega’s blijven ook het komend jaar een wezenlijk punt van aandacht. De inspanningen van het afgelopen jaar hebben tegelijkertijd ook geleid tot versnelde, blijvende innovaties van ons onderwijs. Daar mogen we trots op zijn.

De innovaties in ons onderwijs helpen ons het komend jaar bij de maatschappelijke uitdagingen die op ons af komen. Met het oog hierop zullen we naast de samenwerking met onze publieke en private werkgevers in de regio, ook nadrukkelijk de samenwerking aangaan met deze partners op landelijk niveau.

Een mooi, gelukkig en vooral gezond 2021!

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

Geef studenten meer tijd

Hogescholen willen dat studenten na corona meer tijd krijgen om hun studietijd volop te benutten. 'Laten we hen tijd en ruimte geven om zich te ontplooien zoals ze dat voor ogen hadden', zeggen Maurice Limmen (VH-voorzitter) en Sander van den Eijnden (vice-voorzitter VH en CvB-voorzitter Hogeschool Leiden) op ScienceGuide.