2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

We beseffen dat de coronapandemie de arbeidsmarkt voor onze studenten drastisch heeft verandert. Veel beroepen zullen er anders uitzien in het post-coronatijdperk. Maatschappelijk gezien betekent dit een verscherpte uitdaging qua aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Het hbo speelt hier een cruciale rol in. Aan onze hogescholen studeren zo’n half miljoen toekomstige professionals die we in staat willen stellen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de veranderende behoeften van onze samenleving. Het komend jaar zullen we daar verdere stappen in zetten.

Daarbij realiseren we ons terdege dat we, bij de geheel of gedeeltelijke overstap naar afstandsonderwijs het afgelopen jaar, al veel van onze studenten en collega’s hebben gevraagd. Studentenwelzijn en de werkdruk onder onze collega’s blijven ook het komend jaar een wezenlijk punt van aandacht. De inspanningen van het afgelopen jaar hebben tegelijkertijd ook geleid tot versnelde, blijvende innovaties van ons onderwijs. Daar mogen we trots op zijn.

De innovaties in ons onderwijs helpen ons het komend jaar bij de maatschappelijke uitdagingen die op ons af komen. Met het oog hierop zullen we naast de samenwerking met onze publieke en private werkgevers in de regio, ook nadrukkelijk de samenwerking aangaan met deze partners op landelijk niveau.

Een mooi, gelukkig en vooral gezond 2021!

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut.

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .