2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

We beseffen dat de coronapandemie de arbeidsmarkt voor onze studenten drastisch heeft verandert. Veel beroepen zullen er anders uitzien in het post-coronatijdperk. Maatschappelijk gezien betekent dit een verscherpte uitdaging qua aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Het hbo speelt hier een cruciale rol in. Aan onze hogescholen studeren zo’n half miljoen toekomstige professionals die we in staat willen stellen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de veranderende behoeften van onze samenleving. Het komend jaar zullen we daar verdere stappen in zetten.

Daarbij realiseren we ons terdege dat we, bij de geheel of gedeeltelijke overstap naar afstandsonderwijs het afgelopen jaar, al veel van onze studenten en collega’s hebben gevraagd. Studentenwelzijn en de werkdruk onder onze collega’s blijven ook het komend jaar een wezenlijk punt van aandacht. De inspanningen van het afgelopen jaar hebben tegelijkertijd ook geleid tot versnelde, blijvende innovaties van ons onderwijs. Daar mogen we trots op zijn.

De innovaties in ons onderwijs helpen ons het komend jaar bij de maatschappelijke uitdagingen die op ons af komen. Met het oog hierop zullen we naast de samenwerking met onze publieke en private werkgevers in de regio, ook nadrukkelijk de samenwerking aangaan met deze partners op landelijk niveau.

Een mooi, gelukkig en vooral gezond 2021!

Kabinet zondert toch examens en tentamens uit van avondklok

Tijdens het debat over de coronamaatregelen heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid toegezegd dat voor het maken van (praktijk) examens en tentamens op locaties van het mbo en hoger onderwijs toch een uitzondering wordt gemaakt op de avondklok.

Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.

Eerste Nederlandse Hogeronderwijspremie voor zes onderwijsteams

Op 1 maart 2021 reikt minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) de eerste Nederlandse Hogeronderwijspremie uit. Deze nieuwe onderwijspremie is in het leven geroepen om de hoge kwaliteit van het onderwijs op hogescholen en universiteiten te onderschrijven. Ook dient de onderwijspremie als grote blijk van waardering voor docententeams die een topprestatie leveren. Daarnaast vertelt de onderwijspremie docenten om door te blijven gaan met onderwijsinnovatie en kennisdeling. Voor de onderwijspremie zijn zes onderwijsteams en hun projecten genomineerd, bij de hogescholen zijn dat: Open-ICT team (Hogeschool Utrecht), LeerLevels (Hogeschool van Amsterdam) en Team Value Creators (Windesheim).