2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

We beseffen dat de coronapandemie de arbeidsmarkt voor onze studenten drastisch heeft verandert. Veel beroepen zullen er anders uitzien in het post-coronatijdperk. Maatschappelijk gezien betekent dit een verscherpte uitdaging qua aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Het hbo speelt hier een cruciale rol in. Aan onze hogescholen studeren zo’n half miljoen toekomstige professionals die we in staat willen stellen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de veranderende behoeften van onze samenleving. Het komend jaar zullen we daar verdere stappen in zetten.

Daarbij realiseren we ons terdege dat we, bij de geheel of gedeeltelijke overstap naar afstandsonderwijs het afgelopen jaar, al veel van onze studenten en collega’s hebben gevraagd. Studentenwelzijn en de werkdruk onder onze collega’s blijven ook het komend jaar een wezenlijk punt van aandacht. De inspanningen van het afgelopen jaar hebben tegelijkertijd ook geleid tot versnelde, blijvende innovaties van ons onderwijs. Daar mogen we trots op zijn.

De innovaties in ons onderwijs helpen ons het komend jaar bij de maatschappelijke uitdagingen die op ons af komen. Met het oog hierop zullen we naast de samenwerking met onze publieke en private werkgevers in de regio, ook nadrukkelijk de samenwerking aangaan met deze partners op landelijk niveau.

Een mooi, gelukkig en vooral gezond 2021!

Maurice Limmen in Tweede Kamer over demografische ontwikkelingen

Op 18 april hield de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de ontwikkeling van de bevolking. Op uitnodiging van de vaste Kamercommissie SZW sprak Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, deze middag over hoe het hbo en demografische ontwikkelingen op elkaar ingrijpen, en wat er gedaan kan worden om die elkaar te laten versterken. Ook, en juist, als het geboortecijfer terugloopt. Want hogescholen leveren goed opgeleide mensen af, die binnen (zeer) korte tijd werk op hbo-niveau of hoger vinden.

Toekomstverkenning vervolgonderwijs - boodschap van het hbo

Op maandag 15 april 2024 vergadert de Tweede Kamer over de toekomst van het stelsel van vervolgonderwijs. Wat is van essentieel belang voor hogescholen en daarmee voor de maatschappij? Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen vat het samen voor de deelnemende Kamerleden.

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.