2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.

We beseffen dat de coronapandemie de arbeidsmarkt voor onze studenten drastisch heeft verandert. Veel beroepen zullen er anders uitzien in het post-coronatijdperk. Maatschappelijk gezien betekent dit een verscherpte uitdaging qua aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Het hbo speelt hier een cruciale rol in. Aan onze hogescholen studeren zo’n half miljoen toekomstige professionals die we in staat willen stellen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de veranderende behoeften van onze samenleving. Het komend jaar zullen we daar verdere stappen in zetten.

Daarbij realiseren we ons terdege dat we, bij de geheel of gedeeltelijke overstap naar afstandsonderwijs het afgelopen jaar, al veel van onze studenten en collega’s hebben gevraagd. Studentenwelzijn en de werkdruk onder onze collega’s blijven ook het komend jaar een wezenlijk punt van aandacht. De inspanningen van het afgelopen jaar hebben tegelijkertijd ook geleid tot versnelde, blijvende innovaties van ons onderwijs. Daar mogen we trots op zijn.

De innovaties in ons onderwijs helpen ons het komend jaar bij de maatschappelijke uitdagingen die op ons af komen. Met het oog hierop zullen we naast de samenwerking met onze publieke en private werkgevers in de regio, ook nadrukkelijk de samenwerking aangaan met deze partners op landelijk niveau.

Een mooi, gelukkig en vooral gezond 2021!

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT- sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”